Sk-lyde

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.386 visninger
6 svar
0 synes godt om
1. januar 2012

Spunk-vb

Spunken har tilsyneladende svært ved at sige ord der starter med sk. Ske bliver til ge, skrald til gejs og skammel til gams. Læste lige i det nyeste VB at det er svært at sige flere konsonanter i træk og hun er jo kun 26 mdr så det er slet ikke noget det bekymrer mig, men det undrer mig at sk byttes ud med g - det virker ikke som det mest oplagte for mig. Nogen der ved noget om sprog eller kan huske hvilke bogstaver jeres børn byttede om på?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. januar 2012

als-vb

tøsen har svært ved D det bliver byttet ud med G så dukke bliver til gukke. Og mange ord med tre konsonanter efter hinanden kan være meget svære for hende at udtale.

Anmeld

1. januar 2012

kk1978-vb

Hej, Jeg er uddannet sprogvejleder og vil derfor lige svare på de ting du spørger om. Det er helt normalt at et så ungt barn ikke kan udtale en lyd som 'sk'. Børn tilegner sig typisk først lyde, hvor en konsonant er efterfulgt af en vokal, fx sol, bil, pige. Konsonantklynger som 'sk' tilegnes først senere, da de rent fonologisk er sværere at udtale for barnet. Barnet skipper derfor noget af lyden, som det ikke formår at udtale endnu og det er derfor helt efter bogen at din barn siger 'ge' i stedet for 'ske'. K-lyden i dette ord lyder jo som et 'g', hvis du lytter efter:-) I følge et skema jeg har over danske børns tilegnelse af sproglyde skal sk-lyden først være på plads ved 4,6-5 år, der er derfor ingen grund til bekymring på nuværende tidspunkt. Jeg oplever dog at mange børn har tilegnet sig alle sproglydene langt før. Vh. Kristina

Anmeld

2. januar 2012

Spunk-vb

kk1978 skrev: