Sk-lyde

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.386 visninger
6 svar
0 synes godt om
1. januar 2012

Spunk-vb

Spunken har tilsyneladende svært ved at sige ord der starter med sk. Ske bliver til ge, skrald til gejs og skammel til gams. Læste lige i det nyeste VB at det er svært at sige flere konsonanter i træk og hun er jo kun 26 mdr så det er slet ikke noget det bekymrer mig, men det undrer mig at sk byttes ud med g - det virker ikke som det mest oplagte for mig. Nogen der ved noget om sprog eller kan huske hvilke bogstaver jeres børn byttede om på?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. januar 2012

als-vb

tøsen har svært ved D det bliver byttet ud med G så dukke bliver til gukke. Og mange ord med tre konsonanter efter hinanden kan være meget svære for hende at udtale.

Anmeld

1. januar 2012

kk1978-vb

Hej, Jeg er uddannet sprogvejleder og vil derfor lige svare på de ting du spørger om. Det er helt normalt at et så ungt barn ikke kan udtale en lyd som 'sk'. Børn tilegner sig typisk først lyde, hvor en konsonant er efterfulgt af en vokal, fx sol, bil, pige. Konsonantklynger som 'sk' tilegnes først senere, da de rent fonologisk er sværere at udtale for barnet. Barnet skipper derfor noget af lyden, som det ikke formår at udtale endnu og det er derfor helt efter bogen at din barn siger 'ge' i stedet for 'ske'. K-lyden i dette ord lyder jo som et 'g', hvis du lytter efter:-) I følge et skema jeg har over danske børns tilegnelse af sproglyde skal sk-lyden først være på plads ved 4,6-5 år, der er derfor ingen grund til bekymring på nuværende tidspunkt. Jeg oplever dog at mange børn har tilegnet sig alle sproglydene langt før. Vh. Kristina

Anmeld

2. januar 2012

Spunk-vb

kk1978 skrev:
Hej, Jeg er uddannet sprogvejleder og vil derfor lige svare på de ting du spørger om. Det er helt normalt at et så ungt barn ikke kan udtale en lyd som 'sk'. Børn tilegner sig typisk først lyde, hvor en konsonant er efterfulgt af en vokal, fx sol, bil, pige. Konsonantklynger som 'sk' tilegnes først senere, da de rent fonologisk er sværere at udtale for barnet. Barnet skipper derfor noget af lyden, som det ikke formår at udtale endnu og det er derfor helt efter bogen at din barn siger 'ge' i stedet for 'ske'. K-lyden i dette ord lyder jo som et 'g', hvis du lytter efter:-) I følge et skema jeg har over danske børns tilegnelse af sproglyde skal sk-lyden først være på plads ved 4,6-5 år, der er derfor ingen grund til bekymring på nuværende tidspunkt. Jeg oplever dog at mange børn har tilegnet sig alle sproglydene langt før. Vh. Kristina
Hej Kristina. Tak for dit svar og velkommen til :) . Hvor fedt at få svar fra en der er uddannet på området. Nu du siger det, så kan jeg da godt høre at ske giver en g-lyd - nu giver det i hvert fald lidt mere mening for mig.

Anmeld

5. januar 2012

dittelouisea@hotmail.com-vb

Her er vi også på D bliver til G-bølgen - ind i mellem. Det jeg morer mig mest over er når Alma siger Alma og Adam. Hvis ikke hun koncentrerer sig bliver det til; Malma og Aben.

Anmeld

5. januar 2012

Spunk-vb

ROFL

Anmeld

7. januar 2012

Titte-vb

Spunk skrev:
kk1978 skrev:
Hej Kristina. Tak for dit svar og velkommen til :) . Hvor fedt at få svar fra en der er uddannet på området. Nu du siger det, så kan jeg da godt høre at ske giver en g-lyd - nu giver det i hvert fald lidt mere mening for mig.
Og jeg sad lige og rodede med nogle papirer, hvori der står hvornår barnet skal kunne de forskellige udtaler, men Kristina kom mig i forkøbet!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.