Første JM besøg

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

887 visninger
5 svar
0 synes godt om
19. december 2011

Rikke74-vb

Hej alle, Jeg var til jordemor første gang d. 8/12. Det var en lidt blandet oplevelse med en - efter min mening - lidt fortravlet jordemor, der udleverede en masse papirer, snakkede løs om dem og lige fandt babys hjertelyd. Jeg havde skrevet ca. 7 spørgsmål ned og da jeg tog min liste frem, var det første hun sagde, at det kunne vi slet ikke nå og jeg måtte nøjes med fx 3 spørgsmål, for hun var allerede 25 min. bagud(ikke pga. mig!) I næste åndedrag sagde hun så, at jeg bare skulle spørge! Jeg synes ikke, jeg fik nogle dybdegående svar på mine spørgsmål, bare 'det bliver der talt om til fødselsforberedelse' og lignende. Jeg har efterfølgende talt med et par gode veninder, der har født for nylig og de kunne berette, at de havde snakket stille og roligt om fødslen, ønsker i den forbindelse osv. Jeg overvejer at skifte jordemor. Hvad er jeres erfaringer? Mange hilsner Line :)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. december 2011

k11923-vb

Ring til jordemoderen og tal med hende i telefonen eller få en ny tid, hvor I kan nå at tale sammen. Det er ikke strengt nødvendigt at tale om fødslen første gang, med mindre du virkelig frygter den. Den er der god tid til at snakke om en anden dag. Man må gerne snakke med jordemoderen udover de fastlagte besøg. Jeg tror, du skal slå koldt vand i blodet. Det KAN jo være en enkelt fortravlet dag, hvor noget ikke gik efter planen, og hun blev forsinket.

Anmeld

19. december 2011

Johannamor-vb

Jeg tror ikke, du får noget ud af at skifte jordemor - det er vist ret sjældent, at man kun ser den ene, fordi der kommer sygdom, ferie osv. i vejen for de planlagte aftaler. Derudover er det ikke fødslen, der er i centrum til de første besøg - det kommer mere, når tiden nærmer sig. Til den tid er det til gengæld helt rimeligt, at du forventer, at jordemoderen har tid til at besvare ALLE dine spørgsmål - og at du beder om mere tid, hvis den afsatte tid ikke slår til. Iøvrigt tror jeg, at du vil kunne have glæde af et fødselsforberedelseskursus, hvis du er meget spørgelysten eller usikker på situationen - tiden til den slags er gået rigtigt meget ned de seneste år. Selv kan jeg, hvis du bor i København og omegn, anbefale APA.

Anmeld

20. december 2011

als-vb

Ja mit første jordemoder besøg var også relativt kort også selvom jeg er 2. gangsfødende. og jeg har i forvejen 2 mindre besøg ved JM end 1.gangs fødende. Jeg fik en kæmpe stak papirer. Men da hun så fandt ud af forløbet under første fødsel var af den dårlige slags og så blev hastigheden sat ned og så var der mange ting der lige skulle vendes til første besøg og der skulle bookes tid til lægesamtale om fødselsforløb og alt muligt. men hun sagde med det samme at der bare ikke er sat samme tid af og derfor er der en masse ting der bliver løbet igennem, og man har ikke krav på ekstra besøg eller mere tid, med mindre man har et kompliceret forløb. Man må gerne ringe til dem i telefon tiden og stille spørgsmål, men jeg fik at vide at så længe det var normal graviditet var der ingen ekstra tid at få. Men det kan nok godt variere fra sygehus til sygehus.

Anmeld

21. december 2011

Rikke74-vb

Hej pigersmile

Tak for jeres svar/kommentarer.

Jeg har også før hørt, at det hører mere til sjældenhederne, at man får samme jordemor hver gang.

Jeg er ikke bange for fødslen på nogen måde, det stoler jeg på, at min krop og de mennesker, der er hos mig på fødestuen, vil hjælpe mig med. Men derfor er der da nogle spørgsmål alligevel, som jeg måske ikke lige har lyst at stille i selskab med 10 andre og hvor jeg har brug for en erfaren person, der ikke bare glider hen over tingene, men derimod lytter.

Jeg har tænkt mig at melde mig til fødselsforberedelse på sygehuset, så der vil jeg selvfølgelig også få svar på nogle af mine spørgsmål og møde andre jordemødre.

Jeg holder min tid med den nuværende jordemor 12/1 og tager den derfra. Måske vi kommer bedre på bølgelængde der. Hvis ikke, vil jeg bede om en anden.

Hav en dejlig jul - min nr. 2 juleaften er d. 28/12, hvor vi skal til md-scanning og håber på at få kønnet at videgrin

Mvh. Line

Anmeld

22. december 2011

Signe1704-vb

ellers må du jo spørge løs herinde - der er mange med flere børn og mange forskellige fødselsforløb.

Da jeg fik min tredje for 2 år siden var jeg godt nok chokeret over hvor meget der var blevet sparet både på jordemoder, sygehusophold efter fødslen og sundhedsplejerske siden jeg to år tidligere have fået vores andet barn.    Nææææ da jeg fik den første for 13 år siden der følte man at der var det der skulle være. Jeg fik så muligvis også ekstra fordi jeg kun var 18 år, men jeg ved det faktisk ikke - det var ikke noget der nogensinde blev nævnt.

Da jeg havde fået vores tredje barn havde vi 4 besåg af sundhedsplejersken i alt - et fødselsbesøg, et efter nogle uger, efter 4 måneder og til boelprøven - det var alt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.