Nej, jeg ved ikke, hvor du vil hen - du er nødt til at uddybe, hvad det er for udfordringer, din 4-årige har brug for ifølge dig.
Jeg har selv en rigtigt kvik 7-årig, der jævnligt udfordrer mig, fx da han som 5-årig i flyveren spurgte 'mor, er vi i troposfæren nu?' (måske var det ikke lige troposfæren, han sagde, men da vi tjekkede, da vi var kommet hjem, så havde han jo ret...). Der tror jeg, at man som forældre har et stort ansvar for at bruge de temaer, som barnet er fanget af, til at bygge videre på. Min dreng ved fx rigtigt meget om vulkaner, rummet, dinosaurer, trækfugle, fossiler osv. osv., fordi det er det, han har villet høre om, når vi har læst godnathistorie, og vi derfor har nedprioriteret Gummitarzan o.lign. for at kunne læse faglitteratur på børneniveau.
I børnehaven arbejder de jo også med temaer, og på mere end ét tidspunkt har de temaer suppleret min drengs interesser (fx en bog om rundhunden Leika). Så jeg tror bestemt ikke, at man skal undervurdere de kognitive udfordringer, som børnehaven byder på.
Du må jo tænke på noget særligt, som din dreng mangler - måske kunne du i en snak bede børnehaven om at indarbejde mere af dét i deres forløb? Måske kan de twiste et tema, så det passer bedre til netop din dreng, hvis andre ser ud til at kunne have glæde af det samme?
Jeg tror, det er rigtigt, at børn har brug for at lege. Jeg var før sommerferien lidt bekymret for min datters sidste år i børnehaven, fordi alle hendes veninder skulle i skole. Da jeg snakkede med sundhedsplejersken om det, sagde hun, at hun da gerne ville skrive en anbefaling til min datter, hvis jeg ville have det - men at hun i virkeligheden mente, at min datter ville have godt af det sidste år til at lege. Og jeg kunne ikke være mere enig.
Børn lærer så meget forskelligt - og de kan næsten gå i stå på ét område, fordi de udvikler sig på andre. Så jeg tror, at man som mor må være lidt ydmyg overfor det man ser i sit barn - fordi det er lidt foran eller bagud i forhold til andre børn er det langt fra sikkert, at det har nogen særlige behov, der skal tages hånd om på en særlig måde, der adskiller sig fra andres.
Anmeld