skole til 4 årig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.739 visninger
6 svar
0 synes godt om
13. december 2011

Webredaktøren-vb

Hej

Er det bare mig, eller er der nogen andre her som tænker. Gid der var en form for skole for min 4 årig. Jeg synes han manger kognitive udfordringer. Er det ikke muligt, at han kan gå i en form for skole måske 2 gange om ugen og resten af ugen lege i børnehaven?

Venner siger, at jeg er skør. Det er vigtigt at børn er børn så længe så muligt. Det mener jeg også. Det er heller ikke den form for skole jeg tænker. Det er skole på deres niveau. Ikke sidde og lære alfabetet, det er slet ikke der jeg vil hen.

Jeg håber der er nogen her der kan se hvad jeg mener.

Hilsen Mona

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. december 2011

Johannamor-vb

Nej, jeg ved ikke, hvor du vil hen - du er nødt til at uddybe, hvad det er for udfordringer, din 4-årige har brug for ifølge dig. Jeg har selv en rigtigt kvik 7-årig, der jævnligt udfordrer mig, fx da han som 5-årig i flyveren spurgte 'mor, er vi i troposfæren nu?' (måske var det ikke lige troposfæren, han sagde, men da vi tjekkede, da vi var kommet hjem, så havde han jo ret...). Der tror jeg, at man som forældre har et stort ansvar for at bruge de temaer, som barnet er fanget af, til at bygge videre på. Min dreng ved fx rigtigt meget om vulkaner, rummet, dinosaurer, trækfugle, fossiler osv. osv., fordi det er det, han har villet høre om, når vi har læst godnathistorie, og vi derfor har nedprioriteret Gummitarzan o.lign. for at kunne læse faglitteratur på børneniveau. I børnehaven arbejder de jo også med temaer, og på mere end ét tidspunkt har de temaer suppleret min drengs interesser (fx en bog om rundhunden Leika). Så jeg tror bestemt ikke, at man skal undervurdere de kognitive udfordringer, som børnehaven byder på. Du må jo tænke på noget særligt, som din dreng mangler - måske kunne du i en snak bede børnehaven om at indarbejde mere af dét i deres forløb? Måske kan de twiste et tema, så det passer bedre til netop din dreng, hvis andre ser ud til at kunne have glæde af det samme? Jeg tror, det er rigtigt, at børn har brug for at lege. Jeg var før sommerferien lidt bekymret for min datters sidste år i børnehaven, fordi alle hendes veninder skulle i skole. Da jeg snakkede med sundhedsplejersken om det, sagde hun, at hun da gerne ville skrive en anbefaling til min datter, hvis jeg ville have det - men at hun i virkeligheden mente, at min datter ville have godt af det sidste år til at lege. Og jeg kunne ikke være mere enig. Børn lærer så meget forskelligt - og de kan næsten gå i stå på ét område, fordi de udvikler sig på andre. Så jeg tror, at man som mor må være lidt ydmyg overfor det man ser i sit barn - fordi det er lidt foran eller bagud i forhold til andre børn er det langt fra sikkert, at det har nogen særlige behov, der skal tages hånd om på en særlig måde, der adskiller sig fra andres.

Anmeld

14. december 2011

Webredaktøren-vb

Jeg tror godt, at jeg kan følge hvor du vil hen :) Jeg har familie i USA, og her går børnene ikke i børnehave, men 'Pre school', der et langt stykke svarer til børnehave, men de voksne er universitetsuddannet og lærere i højere grad end pædagoger. I de tilfælde jeg kender til, er der stor fokus på indlæring fra tidlig alder, men i en legende form. Det kan være et krea-projekt, hvor børnene giver en ballon avispapir på og laver den til en globus, mens de lærer om verdens lande. Det kan også være puslespil, hvor der er et mere udviklende element, end blot at få brikkerne til at passe... I danske børnehaver finder projekter også sted, og børnene lærer om årstiderne osv. men med et udpræget fokus på det legende element... og så er der jo børnehaver, der laver store-grupper med fokus på de ting børnene skal være rustede til ved skolestart. (Pædagoger må jo skrive, hvis de er uenige med dette ;) ) En decideret skoledag for en 4-årig ville jeg ikke selv vælge, men jeg kunne godt forestille mig, at et større fokus på yderligere indlæring i børnehaven, kunne være spændende for nogle børn... :cheer:

Anmeld

15. december 2011

JAS-vb

Jeg bor i Spanien og her begynder børnene i skole som 3-årige. Det er netop som beskrevet af en tidligere bruger. Det er læreruddannede som sørger for at lege læring ind. Det er helt fantastisk. Mine børn går i en engelsk skole, da det er vigtigt at de er i et skolesystem, som bruges i mange andre lande. Min datter på 3 år ELSKER at gå i skole og vi kan se at hun lærer en masse. Min søn på 6 år ELSKER også at gå i skole. Foruden at han taler dansk, taler, læser og skriver han både spansk og engelsk. Han kan lave plus/minus/gange/dividere. De får også undervisning i andre fag. De får lektier for, har tests og får karakterer. Ved godt at det er meget modsat Dansk skolesystem, men det fungerer super godt. Min store søn er i den alder, hvor man ikke gider gå i skole. :) Men også han har lært ubeskriveligt meget. De har niveau inddelt undervisning i matematik, fysik og engelsk. Det er rigtig godt, han er i ovennævnte timer i klasse med andre, der kan omtrent det samme. Tænk på hvor effektiv læreren kan forberede sig til undervisningen, når der kun er en lille margin for bedste til dårligste i gruppen. De elever som ikke er så gode til eks. matematik, er i en klasse hvor de er på samme niveau - så de føler sig ikke dårlige. Vi er meget tilfredse med 'tidligt i skole' og 'niveau' systemet. Alt i alt er det super godt for mine børn og deres fremtid.

Anmeld

15. december 2011

Det er stadig mig-vb

Jeg synes også tidlig skole er fedt. I vores børnehave er der grupper fra 4 år og op til før skolealderen. Og i de grupper lærer de alt det praktiske, tørre sig selv, binde snørebånd, lære alfabetet, at kunne skrive alfabetet, både store og små bogstaver, kunne genkende ordlyde, klappe vokaler, og her efter nytår går de i gang med homonymer osv. De har også deres egen Ipad de laver opgaver på, og min datter ELSKER det og er ved at kede sig røven ud af buksen når der er 'fri leg' som hun kalder det (hun er 5 år og skal i skole til sommer). De laver også matematik og har lært rigtig meget om mængder, plus, minus, gange, dividere (med simple tal) og har styr på de små tabeller, 2-5. Dette er så et tilbud de har, man kan vælge det eller fravælge det. Men der er endnu ikke nogen der har fravalgt det, for ungerne synes det er rigtig sjovt og kan næsten ikke få nok. Vores børnehave er en privat børnehave, ved ikke om det er derfor de har nogle flere tilbud, for jeg har også hørt om børnehaver der ikke har andet end sang og leg og hvor ungerne keder sig når de kommer hen mod de der 5 år og de store er gået ud, og der er kommet en masse små nye fra vuggestuen.....

Anmeld

15. december 2011

Spunk-vb

HeleneK skrev:
Jeg synes også tidlig skole er fedt. I vores børnehave er der grupper fra 4 år og op til før skolealderen. Og i de grupper lærer de alt det praktiske, tørre sig selv, binde snørebånd, lære alfabetet, at kunne skrive alfabetet, både store og små bogstaver, kunne genkende ordlyde, klappe vokaler, og her efter nytår går de i gang med homonymer osv. De har også deres egen Ipad de laver opgaver på, og min datter ELSKER det og er ved at kede sig røven ud af buksen når der er 'fri leg' som hun kalder det (hun er 5 år og skal i skole til sommer). De laver også matematik og har lært rigtig meget om mængder, plus, minus, gange, dividere (med simple tal) og har styr på de små tabeller, 2-5. Dette er så et tilbud de har, man kan vælge det eller fravælge det. Men der er endnu ikke nogen der har fravalgt det, for ungerne synes det er rigtig sjovt og kan næsten ikke få nok. Vores børnehave er en privat børnehave, ved ikke om det er derfor de har nogle flere tilbud, for jeg har også hørt om børnehaver der ikke har andet end sang og leg og hvor ungerne keder sig når de kommer hen mod de der 5 år og de store er gået ud, og der er kommet en masse små nye fra vuggestuen.....
Jeg synes heller ikke at der er noget galt med at børnene lærer noget tidligt. Vi har familie i Frankrig hvor børnene også starter i skole som 3-årige. Det lader til at fungere godt, men jeg synes dog at det er nogle meget lange dage for så små børn. Spunken har en kusine dernede som kun er ½ år yngre, og når de bliver 4-6 år vil kusinen nok kunne en del mere end spunken pga. skolegangen. Synes at dine børns børnehave lyder god Helene, men bekymrer i jer ikke for om børnene kommer til at kede sig (og måske derfor lave ballade) når de kommer i skole, fordi de er så meget foran? Det er jo egentlig lidt pudsigt, at det pludselig kan være problematisk at have lært en masse....

Anmeld

18. december 2011

Det er stadig mig-vb

Indtil videre har det ikke været et problem. Drengene har jo gået i samme børnehave og har ikke kedet sig i skolen endnu, men det er nok mere fordi, der alligevel foregår mere i skolen end i børnehaven. Der er flere fag (idræt, musik, religion og natur/teknik), som de så er på niveau med de andre på. Og jeg vil heller ikke sige de har været LANGT foran de andre, de har måske bare været mere vant til at sidde stille og høre efter, hvilket deres lærere har påpeget som en stor fordel. Og skolen er således heller ikke kommet som et chok eller som en stor omvæltning, for overgangen har været mere glidende...... Nu når min datter starter i skole, så kommer hun i klasse med 4 andre fra børnehaven, det giver også lidt ekstra tryghed....... :)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.