Min datter vil ikke spise rugbrød/grovere mad!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.006 visninger
8 svar
0 synes godt om
15. november 2011

thomsen79-vb

Hej Med jer ..smile

Jeg ville høre, om der er nogen herinde, som har et godt råd til hvordan, jeg får min lille datter på snart 1år til at spise rugbrød, grovere grød osv.!!

Vi har haft 'spiseproblemer' Lige siden vi blev født!! wink

Da Sif var nyfødt, og til hun var 4 måneder, ville hun ikke ha mælk!!  Hun har altid kun fået modermælkastatning, fordi at jeg fik kejsersnit, og dagen efter jeg kom hjem fra sygehuset, gik mit sår op, og jeg måtte have noget medicin mod kraftige bødninger, og hun kunne så ikke få min mælk i den tid, og da det var ovre, var mælken desværre også væk!! sad

Vi prøvede simpelthen ALT ..!   men intet virkede (Nye sutter/alle modeller der findes!, 100 forskellige stillinger osv. vi var til lægen mange gange, og på børneafdelingen, ekstra sundhedsplejeske besøg, men der var intet galt af finde!!

Da hun så blev 4 måneder, så forslog sundhedsplejesken, at vi skulle prøve at starte med lidt mos, i håb om, at hun så ville spise det!  Men næ nej!!  Det ville hun så heller ikke, men så begyndte hun så at syntes at mælken var ret go, men grøden ville hun på ingen måder ha! og det ville hun så ikke de næste mange måneder, selvom vi har prøver alle former for grød/mos!! Da vi så skulle til at begynde på rugbrød, og lidt grovere mad, så ville hun bestem heller ik have det, (hun kaster simpelthen op, hvis hun prøver at spise det!) Men så syntes hun jo så lige pludselig at den mos/grød hun fik før,  faktis så alligevel var meget go!! wink

Vi er så nået til der, hvor hun stadig ik kan/vil spise rugbrød og grovere mad!!  (uden at kaste op!)er der mon nogen, der har oplevet det samme eller ligende?? og har nogle gode råd? smile

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. november 2011

Webredaktøren-vb

Hejsa Jeg ved godt at aldersmæssigt er hun klar til rugbrød, men med tanken om at hun har været sen til at spise mælk og mos er hun det måske også ved rugbrødet. :) Jeg ville give det noget tid og tage den med ro, tror helt sikkert at hun nok skal få det lært med tiden. :) Pøj pøj

Anmeld

15. november 2011

Polyp-vb

Hvor langt er tænderne fremme? Måske kan hun ikke lide teksturen på det grove...det vokser i munden...måske er der for meget opmærksomhed på sagen...du skriver Vi har spist dårligt...det er dog vel kun hende, ikke?smile

Hvis hun nu ikke får en hel forestilling hver gang hun præsenteres for nyt - for lur mig om ikke eks en bedstemor sagtens kan lokke andet i hende, når du/I ikke er der?

Vokser hun iøvrigt og udvikles som hun skal - så slå koldt vand i blodet og give jer tid...hun er for lille til at sulte sig ihjel af ren og skær stædighed

Anmeld

15. november 2011

Johannamor-vb

Det lyder som om din datter har haft rigeligt med spiseudfordringer, og som om der har været alt for meget fokus på spisning. I har haft gode grunde til det, men det har sikkert forstyrret hendes forhold til mad. Jeg synes derfor, at I skal give din datter præcis det at spise i en periode, som hun vil have, og mere og mere lade hende spise selv. Lad hende få kedelig grønsagsmos - og læg så et stykke brød, en agurkestav, et stykke æble eller en gulerod ved siden af, som hun kan bide i og smage på, hvis hun har lyst. Grovbrød er faktisk slet ikke egnet til så små børn, da deres maver ikke kan nedbryde det og få næring ud af det (det samme gælder rå gulerødder). Hvis det er muligt, skal I stoppe med at made hende, tror jeg, måske hjælper det, hvis hun får lov til selv at styre, hvad hun putter i munden? Jeg går ud fra, at din datter snart skal passes ude - der vil hun se, at andre små børn kan lide alt muligt, og det vil nok inspirere hende til også at ville prøve selv. Men altså mit bedste råd: Lad hende styre spisningen selv - jeg tror, det hjælper.

Anmeld

18. november 2011

Polyp-vb

'Men altså mit bedste råd: Lad hende styre spisningen selv - jeg tror, det hjælper' præcis samme råd giver den gamle rotte i faget, Sigrid Riise, også altid ... jo mere opmærksomhed 'i spisesituationen' des større problemersilly

Anmeld

19. november 2011

Signe1704-vb

Ville bare lige gøre opmærksom på at rå gulerødder ikke anbefales til små børn, da det er en af de få ting der er så hårde at barnet kan blive kvalt i det. Faktisk hedder det at børn under 3 år ikke må få det, men mine har nu fået det når de har været så gamle at jeg var sikker på at de tyggede maden ordentligt.

Anmeld

19. november 2011

Signe1704-vb

Hvad med et tvebakke eller lignende - vil hun heller ikke sidde og gnave i det? Det kan hun jo holde selv, men får også fornemmelsen af at få noget hård mad i munden.

Anmeld

19. november 2011

tinastig-vb

Hvordan er hun ellers som type ?? Er hun et sensitivt barn på andre områder f.eks. tandbørstning, badning, hårvask o.lign. ??

Anmeld

22. november 2011

thomsen79-vb

Vi har en datter på 1 år og 4 mdr. og hun vil stadig ikke spise grov mad og rugbrød. Hun har altid guffet i sig, både når jeg ammer og den 'bløde' mosede mad. Jeg introducerede den grove mad tilhende og hun var ved at kaste op da hun fik det i munden. Jeg opdagede at hun var ved at få en kindtand, så det har nok noget at sige. Men det var det samme med vores dreng. Han ville heller ikke spise groft før han han var langt over den 'normale' alder. Da han kom i vuggestue (som 2-årig) begyndte han at spise det hele da han så de andre børn gøre det. Så jeg forventer at det også kommer for vores datter når hun er parat til det. Det skal lige siges at vi ikke har haft særlig fokus på maden, men egentlig givet hvad de vil have. Så mit bedste råd er at giv det tid. Børn er meget forskellige og skal have serveret tingene på hver deres måde - også maden. Så hvis det er mos der skal til, så giv mos lidt endnu. Så længe de får den næring de skal have er det vel ikke så afgørende om den er 'tygget' først eller ej.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.