Hej. Jeg kender ikke den nævnte metode, men umiddelbart lyder den til at have nogle lighedspunkter med den fødselsforberedelse, som jeg valgte.
'Smertefri fødsel' hedder metoden og den handler grundlæggende om, at stole på at kroppen er bygget til at gennemgå en fødsel og dermed gennem afspænding og vejrtrækning, skal lade kroppen gøre 'sit arbejde'. Som navnet også lyder, skulle vejrtrækningen også virke smertelindrende. Du kan selv søge mere info, om den generelle metode, men her var min erfaring.
Jeg havde en individuel session hjemme, hos mig selv en dag af 5 timer ca og efterfølgende hjemmestudie med vejrtrækningsøvelser dagligt. Sessionen havde fødestillinger, vejrtrækning, fødslens faser, hvile stillinger etc inkluderet.
Da mine veer gik igang kl 00.30 ca, begyndte jeg at trække vejret, som jeg havde indøvet. Det gav mig et godt fokus væk fra smerterne og fik mig til at se veen, som en bølge, der skulle passere og ikke bare en smerte, som jeg befandt mig i. I mit tilfælde var der fra starten 2-3 min ml veerne, og derfor skulle vi afsted allerede efter 30 min. Vi ankom på sygehuset 1time efter første ve. Jeg kom i kar, hvor jeg var indtil presseveerne satte ind. De kom ca kl 4.30. Smerten tiltog ca, da jeg var 8/9 cm åben, hvor jeg fik bistik. Det hjalp mig rigtig godt. Derudover var min kæreste 'coach' under hele forløbet, hvilket gjorde, selvom jeg havde ondt, kunne koncentrere mig og fastholde min vejrtrækning. jeg vil dog sige, at jeg på intet tidspunkt havde så ondt, at jeg bad om smertestillende, og det var bestemt ikke fordi, at jeg ikke ville tage imod det, hvis det blev nødvendigt. Pressefasen tog 30 min og havde med den tillærte metode intet problem med, at presse baby ud. Sammenlagt tror jeg, at metoden hjalp mig til, at slappe rigtigt af, så min krop kunne gøre arbejdet (fra første ve til baby gik der kun 4 1/2 time), samt at lindre smerten. Vil helt sikkert bruge metoden til næste fødsel igen.
Håber, det gav dig lidt, at høre min erfaring og håber, du finder frem til den fødselsforberedelse, der er rigtig for dig.
Anmeld