Påklædning på jobbet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.451 visninger
11 svar
0 synes godt om
3. august 2011

kongster-vb

Jeg tusser rundt med bare fødder på kontoret lige nu, fordi her er så varmt. Som regel er jeg nogenlunde afslappet, men pænt, klædt på til hverdag og lidt mere pænt de dage jeg underviser (høje sko, nederdel, pæn bluse/skjorte etc). Nogle steder er der krav om en bestemt påklædning, fx ingen shorts eller jeans, og andre steder kommer folk nærmest i joggingtøj. Hvad har du på når du er på arbejde? Foretrækker du afslappet eller formel stil på en arbejdsplads? Jeg er klart til så få regler som muligt, men synes også godt folk må tænke lidt over at de er på arbejde og ikke have slidt, forvasket, alt for afslappet 'hjemmetøj' på (som joggingtøj eller grimme t-shirts). Jeg har det bedre hvis jeg ser pæn ud i tøjet.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. august 2011

als-vb

vi har arbejdsbluser (ikke de mest firkantede men heller ikke de mest figursyede), bukser, nederdele ol er lige meget bare det ikke er hullet, hængerøv ol. Vi må ikke have badesandaler og flip flops på. Jeg er klart mere til mit eget tøj, og er mest tilpersonlig stil, men selvfølgelig ikke til at der skal vises for og bagdel på arbejde.

Anmeld

3. august 2011

Spunk-vb

Ingen påklædningsregler på min arbejdsplads - andet end at jeg skal bære navneskilt. Jeg går i normalt 'pænt' tøj - ikke formelt - bruger aldrig blazer og sjældent høje hæle, men heller ikke for afslappet. Kunne ikke finde på at komme i alm t-shirt eller hullet/beskidt tøj. Ejer kun en alm. t-shirt og den sover og søndagshygger jeg i - og joggingbukser eksisterer heller ikke i min garderobe.

Anmeld

3. august 2011

Johannamor-vb

Jeg har pænt tøj på af samme type, som jeg også vil vælge, når jeg har familien til børnefødselsdag eller skal i biografen med min mand: Jeg køber forholdvis dyrt mærketøj (gerne på tilbud), som så holder og kan bruges i flere år, også fordi det ikke går af mode. I går og i dag har jeg fx haft en ærmeløs sommerkjole på og sandaler; ind imellem gør jeg mig mere umage med at finde passende tøj, hvis jeg skal være særligt repræsentativ; så bruger jeg også makeup. Vi har ingen regler på jobbet - men i min afdeling, hvor vi (også) har udadvendte opgaver, der ikke altid er til at forudse, ville en mand i shorts og sandaler nok ikke være velset, ligesom kvinderne ikke går i joggingbukser eller viser bar mave. Jeg tror bare ikke, at nogen kunne finde på det, så derfor er der ingen regler, der er skåret ud i pap.

Anmeld

4. august 2011

Charlotte d. 17.-vb

Jeg har det bedst i det, jeg opfatter som 'pænt tøj' til mig - primært kjoler, tunikaer, nederdel og kun meget sjældent bukser. Der er ikke den store forskel på, hvad jeg har på til fest og til hverdag - når jeg har haft nyt tøj på til fest og lignende et par gange, bliver det 'konverteret' til hverdagstøj, altså lige på nær de lange festkjoler til særligt fine begivenheder. Jeg bruger også makeup og smykker hver dag. Der er ingen krav om, hvad jeg skal have på på job, men hidtil har jeg været omgivet af kolleger, der var meget velklædte, og det smitter vel også lidt af. Jeg er til gengæld altid på den, når jeg skal pakke til lejrskoler, fordi jeg har SÅ lidt praktisk tøj - og føler mig netop nu ret 'lost', fordi vi skal til noget fest på lørdag, hvor vi først skal gå en tur og derfor være praktisk påklædt - jeg har virkelig ikke noget tøj i kategorien mellem 'usselt havearbejdstøj' og pænt tøj. Før eller siden må jeg nok få lært at købe jeans og 'almindelige' bluser/trøjer - jeg føler bare slet ikke, det er mig.

Anmeld

4. august 2011

Frede-vb

Jeg går helt klart i noget andet tøj, når jeg er på arbejde, end det jeg går i derhjemme. Jeg har brug for en slags uniform, som jeg kan tage af, når jeg kommer hjem fra arbejde, ellers kan jeg ikke slappe helt af. Sådan har jeg hele tiden haft det, men nu endnu mere, efter jeg er blevet lærer. Mit arbejdstøj er altid mere formelt end mit hjemmetøj. Jeg ved ikke, om det forventes af os medarbejdere.... jeg har yngre kollegaer, der har bar mave og dybe dekoltéer, og jeg synes ikke, det er passende, når man har med børn at gøre, men det er bare min tanke, og det blander jeg mig overhovedet ikke i. Da jeg arbejdede på kontor, gik jeg i noget tøj, der var direkte ubehageligt at gå i, men så'n var det dengang. Der var en uskrevet regel om, at man skulle have noget bestemt tøj på, fordi man jo mødte kunder etc.

Anmeld

4. august 2011

Polyp-vb

Jeg arbejder hos AP Møller og her er ret strikse regler...men jeg nægter at gå i pumps og høje hæle, når mændene gerne må have behagelige sko (ikke sandaler og sneakers) på...og ingen har brokket sig - har jeg en dag med ømme fødder, så går jeg også på bare fødder på kontoret...men her kommer heller ikke klienter uanmeldt - der hvor de kommer skal jeg alligevel ud af bygningen, og så har man jo sko på :-) Jeg har klart 'arbejdstøj' - kunne sagtens også bruge det til sammenkomster etc, hvor man gerne vil være pæn i tøjet, men der bruger jeg som regel alligevel noget andet - mit arbejdstøj er en form for uniform i mit hoved...den gider jeg ikke bruge i fritiden På hverdage hopper jeg i jeans og t-shirt el lign lige så snart jeg er inde ad døren Da jeg formoder, at være ansat pga mine kvalifikationer og kompetencer - 'tør' jeg også godt gå på arbejde uden make-up - bare jeg er ren...

Anmeld

4. august 2011

Det er stadig mig-vb

Arbejdsbukser, arbejds T-shirt, kitel, træsko, 'badehætte' også ud over skoene, maske, gummihandsker, og ofte også et langt slag med lange ærmer ud over kitlen/T-shirten (som bare smides væk efterfølgene) - faktisk er alt tøjet fra arbejdet, også strømperne. Og der bliver i perioder skiftet flere gange om dagen fra yderst til inderst - og badet ind i mellem...... Man kan vælge mellem hvidt eller grønt, eller en kombination. Mener faktisk også vi har blå T-shirts, men er ikke helt sikker.... Da vi alle sammen ser nogenlunde ens ud, og det kan være svært i fuld 'ornat' at blive genkendt, så kan vi godt finde på at 'lederen af opgaven' fx bærer grøn maske, og så har de andre fx hvide. Og selvom det umiddelbart lyder til at være frygtelig varm påklædning, så er vi kun fuldt påklædte under selve arbejdet og arbejder i rum hvor der er ekstrem store udsugninger i loftet (a la gigantsiske emhætter) og hvor rumtemperaturen er meget meget lav. Så det kan endda være lidt køligt. Og så smider man tøjet (og går i bad) efterhånden som sagen skrider frem og man skal til at arbejde ved computeren, skal kigge billeder, gennemgå røntgen/scanninger, aflytte sin diktafon, skrive rapporten færdig, tale med politiet, kolleger, pårørende, tjekke mails/fax, tage ud på gerningssteder og evt afprøve teorier osv osv.... Det er den eneste måde det kan fungerer på - det nytter jo ikke noget man står i hjemmetøjet og afsætter vildledende spor af div tøjfibre (og haler bakterier med ud i byen efterfølgende som kan være dødelige), eller står og nyser midt i det hele og afgiver vildledende DNA :laugh: Når jeg underviser er der ingen dress-code.

Anmeld

4. august 2011

Frede-vb

Jeg har engang været ansat i ef-kommissionen, som det hed dengang, og der var de ansattes påklædning meget forskellig. Der var arbejdstøjet lige så forskelligt, som der var nationaliteter. Franskmændene og belgierne var altid meget damet og fint klædt på. Englænderne og irerne var gedigent klædt på i mørke farver og i meget klassiske (læs: gammeldags) snit. Skandinaverne var gerne meget afslappede i påklædningen, mens tyskerne var kedelige i tøjet. Fælles og på tværs af nationaliteter var de højtlønnede (dem på A og B-niveau) altid de mest dagligdagsklædte, mens de lavtlønnede (sekretærer og servicemedarbejdere på C og D-niveau) altid de mest fine i tøjet. Jeg mindes fx en dansk-italiensk-født fyr, der kunne 9 sprog og virkeligt var dygtig til det hele. Han kom i t-shirts, jeans og kondisko. Det var virkeligt et særsyn på det tidspunkt. Jeg ved så ikke, hvordan det er nu...

Anmeld

4. august 2011

Polyp-vb

det er det sjove ved kolleger fra hele verden - det er jo meget forskelligt, hvad vi opfatter som fint...jeg er helt sikker på at vore kvindelige indiske it-medarbejdere har nogle særligt fine sarier på, når de er her - det er vi bare ikke i stand til at se (men de er jo også flotte allesammen...altså sarierne...ikke nødvendigvis de indiske kvinder) - polakkerne og bulgarerne går generelt stadig i polyester mormorkjoler eller totalt konservative 'spadseredragter' i mørkeblå tweed...og danskerne er fine i en kjole til 300 fra H&M og flade sko

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.