Efterlysning - Bliver dit barn drillet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.166 visninger
3 svar
0 synes godt om
6. juli 2011

Webredaktøren-vb

Magasinet Vores Børn Junior laver tema om børn, der driller – eller bliver drillet af andre. Derfor har du nu en unik mulighed for at få børnepsykolog Margrethe Bruun Hansen til at give dig et godt råd til en problemstilling om drilleri, du går og tumler med. Har du oplevet en svær situation, hvor dit barn blev drillet på legepladsen, eller oplever du nogle gange, at der ikke er nogen, der gider at lege med dit barn, når I kommer ned i børnehaven, eller at fætrene og kusinerne holder dit barn udenfor legen til familiefesten? Eller har du måske netop opdaget, at dit eget barn har været med til at drille eller skubbe en nede på legepladsen eller har sagt grimme ting til et andet barn? Uanset om ens barn bliver drillet eller driller andre gør det utroligt ondt at opdage. Hvis du ønsker Margrethe Bruun Hansen bud på, hvordan du bedst takler de drillerier, dit barn bliver udsat for eller selv udsætter andre for, så skriv dit eksempel i denne tråd. Et eksempel kunne være: “Min fireårige pige har længe haft en bedsteveninde. Men pludselig vil veninden ikke lege med hende og er hele tiden sammen med en anden pige fra børnehaven. Når vi kommer om morgenen, siger de to andre piger ‘vi gider ikke at lege med dig’. Min datter vender det indad, men jeg kan se på hende, at hun er såret, og det skærer også mig i hjertet. Er der noget, jeg kan gøre for at ændre på situationen? Og hvordan skal jeg tale med min datter om det?” Udvalgte indlæg vil blive besvaret af børnepsykologen og bragt i magasinet Vores Børn Junior.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. juli 2011

Webredaktøren-vb

Denne tråd er ikke tænkt som debatskabende, men en mulighed for at få en psykolog til at give et godt råd til at takle en situation, hvor man har været i tvivl, om man håndterede situationen optimalt. Byd derfor ind med konkrete eksempler, hvor I var i tvivl, om I skulle have gjort noget andet... :)

Anmeld

7. juli 2011

fregnefie-vb

Min dreng er kun 20 måneder og kan derfor ikke fortælle om sin dag selv, når vi henter ham fra vuggestuen eller derhjemme når vi hygger og leger. Jeg ved og har gentagne gange set at én af de andre jævnaldrende drenge skubber ham og en enkelt gang har slået ham med en gren i ansigtet i vuggestuen. Selvfølgelig er det naturligt at udforske grænser og det kan jo gå lidt voldsomt for sig, så det er jo sikkert naturligt nok at den anden dreng opfører sig sådan. Problemet er, at jeg ikke ved hvordan jeg ruster min dreng til disse konflikter. Vi forsøger at øve at sige fra og nej derhjemme ved at lege at jeg tager hans legetøj og siger min, min, min hvorpå han skraldgriner og gør det samme...:) Men jeg ved bare ikke hvordan man tackler den slags, når vi ikke rigtigt kan tale om det og han ikke feks kan fortælle mig at han bliver drillet. Problemet er også at de gange, jeg selv har observeret det, så siger han ikke fra overfor den anden, men krummer sig forknyt sammen, kniber øjnene i og ser lidt bange ud, men han siger ikke noget -ingen lyde, nej eller skubber igen eller noget og jeg vil jo gerne lære ham at han skal sige højt at det ikke er i orden, hvis der er én der skubber ham, kanøfler ham eller tager de ting, han leger med... Jeg viser ham at jeg ikke synes det er i orden og siger tydeligt nej til den anden dreng og stop og tager min dreng op, men jeg er slet ikke sikker på, det er sådan jeg skal gøre... Nogen gode råd? Vil gerne ruste min dreng til at være stærk og holde på sin ret, men det er godt nok også tidligt de står alene med sådanne oplevelser og skal kunne klare det... Hvis de ser det i vuggestuen reagerer de selvfølgelig, men det er klart det er langtfra de fleste tilfælde, hvor de faktisk er lige ved siden af. Og hvordan 'bearbejder' han de oplevelser og hvordan kan vi gøre det herhjemme? Jeg vil jo gerne give ham et højt selvværd og gode sociale færdigheder. Ellers er han superglad for vuggestuen og pædagogerne, han har en lille ven derovre og leger også med den lidt voldsomme dreng når denne opfører sig pænt.

Anmeld

25. juli 2011

ulliva-vb

Vi bor i lejlighed, hvor der er en stor fællesgård med mange børn. Typisk leger børnene godt sammen, men selvfølgelig opstår der også konflikter. Mit dilemma er, hvordan man takler disse konflikter, når de foregår lige foran de andres børn forældre. Min dreng er fire år, så nogle konflikter kan han selv løse, og jeg griber altid ind, hvis jeg overhører, at han ikke opfører sig ordentligt. Men forældres grænser er jo forskellige, og jeg er i tvivl om, jeg kan tillade mig at sætte de andres børn 'på plads' foran forældrene. F.eks. kan der være tre der leger, og min dreng spørger så om han må være med. Hvis der ikke er andre i gården han kan lege med, så vil jeg mene, at der bør være mulighed for at udvide legen, så fire kan lege sammen. I hvertfald lærer jeg mine børn at inkludere den der lige er kommet ned, men kan jeg tillade mig at sige dette til de andre børn, hvis forældrene ikke reagerer? Andre gange kan det være drillerier, hvor legetøj bliver taget fra hinanden uden at de pågældende forældre reagerer. Skal jeg selv gå til børnene foran forældrene eller skal jeg gøre forældrene opmærksomme på konflikten og bede dem om at irettesætte deres børn? Eller må jeg bare indse, at forældres grænser er forskellige?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.