Min dreng er kun 20 måneder og kan derfor ikke fortælle om sin dag selv, når vi henter ham fra vuggestuen eller derhjemme når vi hygger og leger.
Jeg ved og har gentagne gange set at én af de andre jævnaldrende drenge skubber ham og en enkelt gang har slået ham med en gren i ansigtet i vuggestuen. Selvfølgelig er det naturligt at udforske grænser og det kan jo gå lidt voldsomt for sig, så det er jo sikkert naturligt nok at den anden dreng opfører sig sådan. Problemet er, at jeg ikke ved hvordan jeg ruster min dreng til disse konflikter. Vi forsøger at øve at sige fra og nej derhjemme ved at lege at jeg tager hans legetøj og siger min, min, min hvorpå han skraldgriner og gør det samme...:)
Men jeg ved bare ikke hvordan man tackler den slags, når vi ikke rigtigt kan tale om det og han ikke feks kan fortælle mig at han bliver drillet. Problemet er også at de gange, jeg selv har observeret det, så siger han ikke fra overfor den anden, men krummer sig forknyt sammen, kniber øjnene i og ser lidt bange ud, men han siger ikke noget -ingen lyde, nej eller skubber igen eller noget og jeg vil jo gerne lære ham at han skal sige højt at det ikke er i orden, hvis der er én der skubber ham, kanøfler ham eller tager de ting, han leger med...
Jeg viser ham at jeg ikke synes det er i orden og siger tydeligt nej til den anden dreng og stop og tager min dreng op, men jeg er slet ikke sikker på, det er sådan jeg skal gøre...
Nogen gode råd? Vil gerne ruste min dreng til at være stærk og holde på sin ret, men det er godt nok også tidligt de står alene med sådanne oplevelser og skal kunne klare det... Hvis de ser det i vuggestuen reagerer de selvfølgelig, men det er klart det er langtfra de fleste tilfælde, hvor de faktisk er lige ved siden af.
Og hvordan 'bearbejder' han de oplevelser og hvordan kan vi gøre det herhjemme? Jeg vil jo gerne give ham et højt selvværd og gode sociale færdigheder.
Ellers er han superglad for vuggestuen og pædagogerne, han har en lille ven derovre og leger også med den lidt voldsomme dreng når denne opfører sig pænt.
Anmeld