Tandregulering

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.907 visninger
7 svar
0 synes godt om
24. maj 2011

Signe1704-vb

Min store dreng har lige fået sit nakketræk og det er godt nok en kamp at få ham til at beholde den på hele natten (det er kun tredje nat). Er der nogle der har erfaringer med dette? Bliver det bedre? Han er jo ikke vildt begejstret for den, men det er ikke et valg han har. Han skal bare gennemføre behandlingen - han vil ærgre sig senere (ligesom jeg gør over at mine forældre ikke tvang mig).

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. maj 2011

Niatza-vb

Rigtig meget erfaring! et par år som barn med nakketræk, hvilket var spildt da det var min kæbe der var problemet ( heldigvis er de langt klogere idag!!). Derfor også 8 år med bøjle som voksen på at få lavet mit bid. Indtil nu er jeg opereret 2 gange, mangler den sidste her til august. Den første operede min visdomstænder ud da de sad under der bagerste kindtænder, 2 gang fik jeg brækket kæben 3 steder og roteret den på plads. Hvorfor tager han den af? Det kan gøre p**** ondt i starten, eller det genere bare ved at være uvandt. Jeg har jævnligt smidt diverse bidskinner i løbet af natten for at få søvn nok. Men efter en tilvænningsperiode er det intet problem at sove med det. Hvis han kun skal havde den på for natten må i handle lidt, at han f.eks tager den på om eftermiddagen når han er hjemme, i bilen når i køre langt, foran tvet om aftenen osv. Bare for han vænner sig til den. Så har du bidfunktions problemer idag kan du få det lavet. Din tandlæge eller læge skal henvise dig til kæbekirugisk hvor de vudere dig. Er det rent kosmetisk er det for egen regning dog

Anmeld

24. maj 2011

Signe1704-vb

Han har ondt og det er derfor han tager den af. Jeg håber det hjælper når han vænner sig til den. Jeg tror ikke jeg har bidfunktionsproblemer, men på den anden side var det jo derfor de ville rette dem..... Hmmm??? :huh: Jeg lider godt nok en del af hovedpine.... Og så får jeg en del huller der hvor tænderne sidder ovenpå hinanden.

Anmeld

24. maj 2011

Niatza-vb

Jeg ved simpelthen for lidt om hvor grænsen går. Spørg din tandlæge næste gang. Ikke alle tandlæger ser det af sig selv da det falder helt uden for deres speciale. Eller måske endnu bedre din søns ortodont hvis han har et par minutter til overs. ´Mine tænder mødtes ikke inde i munden, så kunne ikke spise al mad, var jeg ude ville jeg altid vælge kylling fordi det er så let at tygge. Så mad er en hel ny verden, der findes virkeligt meget lækkert oksekød nu hvor jeg tør prøve det :ohmy: Sover stadig med bidskinne indimellem, ellers kommer hovedpinen igen. Kommer jeg nok til resten af mit liv. Hvad med panodil til natten lige et par dage? Ikke at jeg er stortilhænger af smertestillende, men han har brug for sin søvn. Jeg er faldet i søvn med varmepuder et par gange, muligvis kun psykologisk, men det virkede.

Anmeld

24. maj 2011

Det er stadig mig-vb

Det er som regel kon de første par nætter det gør ondt, så begynder det at aftage... Husker selv den der lettende fornemmelse når man forlod tandlægestolen, og så de efterfølgende smerter der var virkelig slemme, men som højest varede tre dage... En af mine sønner har også bøjle, og har haft det siden han var 12 år (han er 18 nu), og skal havde det mindst et par år endnu. Men han har ALDRIG svigtet, har gået med de løse præcis som anbefalet, sovet med nakketræk fuldstændig efter aftale, selv kommet ekstra elastikker når påkrævet osv osv.....han har været SUPER!! Selv var jeg en idiot, gik aldrig med den løse, og blev først tvunget i knæ da jeg så fik fast i stedet. Og den fik jeg taget af før tid, fordi den irriteret mig. Rigtig dumt!! - så i dag, har jeg også alverdens tand problemer, som for dybt bid, fortænder der 'hænger' har bideskinner, en til om dagen og en til om natten. Den til om dagen skyldes en diskusprolaps i kæbeleddet.... Og nu er flere af mine kindtænder stået af og kan ikke længere laves, så de ryger ud her i løbet af sommeren - og så hedder det tandprotese :ohmy: . Har netop været hos tandlægen og lægge en slagplan for at få en unitor. Pris 33.000 kr alt inkl. for at få en sund mund tilbage :( - og så mig der har tandlægeskræk.

Anmeld

24. maj 2011

Signe1704-vb

Puhaa Helene det lyder ikke rart :( Ja det kan være jeg skal prøve at snakke med tandlægen. Ville jo være dejligt at få det rettet.

Anmeld

24. maj 2011

k11923-vb

Niatza skrev:
Rigtig meget erfaring! et par år som barn med nakketræk, hvilket var spildt da det var min kæbe der var problemet ( heldigvis er de langt klogere idag!!). Derfor også 8 år med bøjle som voksen på at få lavet mit bid. Indtil nu er jeg opereret 2 gange, mangler den sidste her til august. Den første operede min visdomstænder ud da de sad under der bagerste kindtænder, 2 gang fik jeg brækket kæben 3 steder og roteret den på plads. Hvorfor tager han den af? Det kan gøre p**** ondt i starten, eller det genere bare ved at være uvandt. Jeg har jævnligt smidt diverse bidskinner i løbet af natten for at få søvn nok. Men efter en tilvænningsperiode er det intet problem at sove med det. Hvis han kun skal havde den på for natten må i handle lidt, at han f.eks tager den på om eftermiddagen når han er hjemme, i bilen når i køre langt, foran tvet om aftenen osv. Bare for han vænner sig til den. Så har du bidfunktions problemer idag kan du få det lavet. Din tandlæge eller læge skal henvise dig til kæbekirugisk hvor de vudere dig. Er det rent kosmetisk er det for egen regning dog
Også erfaringer her. Har haft alle mulige løse og faste bøjler og bideskinner, til natbrug og heldags næsten konstant fra 3. klasse og til jeg blev opereret da jeg var 30. Man bliver behandlet som en teenager i butikkerne når man er 28 år og går med 'togskinner'. Mine kæber voksede ikke ens. Det har de hele tiden forsøgt at rette op på og korrigere. Jeg fik slidgigt i kæbeledet og kunne ikke tygge sej mad eller tyggegummi uden at få hovedpine, jeg kunne ikke spise hotdogs fordi mine fortænder ikke nåede tilstrækkelig sammen til at bide pølseskindet over, jeg kunne ikke gabe over en burger og måtte bede om bestik på McD. Jeg blev opereret, hvor de skar et Y i min gane og udvidede kæben. Alt i alt temmelig anstrengende og træls, men jeg tør ikke tænke på hvordan mit liv var blevet, hvis det ikke var blevet rettet. Hvis tandlægen vurderer, at det ville være 'invaliderende' ikke at få det lavet, betaler det offentlige også efter man er fyldt 18. Sig til drengen, 'jeg lover, du bliver glad for det i længden' ;-) Det gælder både rent medicinsk og mere kosmetisk behandling.

Anmeld

25. maj 2011

Polyp-vb

Jeg har haft nakketræk, ganebøjle, togskinner og et par andre faste bøjler på indersiden i undermunden samt fået trukket 4 blivende hjørnetænder ud - alt fra ca 12 - 18 år - og har fået fjernet en enkelt visdomstand, der lavede rod i de fine rækker da jeg var midt i tyverne. Har samlet haft 4 huller og har idag store fine lige tænder. Nakketrækket har jeg stort set aldrig brugt - jeg hev og vred i det og sleb på det med en neglefil, så det ku' se slidt ud, når jeg var til tjek - da jeg afleverede det, sagde tandlægen at mine tænder nok var blevet så fine fordi jeg havde været så godt til at bruge det...hvortil jeg bare gik grinende derfra :laugh: Meeeen alle de faste bøjler og tandudtrækninger for at gøre plads er jeg vildt glad for - dels vr det jo gratis og dels har jeg kun rutinetjek med tandrensning på programmet når jeg er til tandlæge to gange om året...og det er jo billigt sluppet

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.