Solforskrækkelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.238 visninger
7 svar
0 synes godt om
23. april 2011

Polyp-vb

Kan se på min FB-profil at de af mine venner der har små børn stort set alle er enormt solforskrækkede - og bange for at deres børn bliver syge (hudkræft) hvis de får lidt farve (ikke i nærheden af FOR MEGET sol, bare farve); dvs de vil hellere fortsætte med at give D-vitamin i dråbeform og klistre deres børn til med solcreme i tommetykke lag - er det den gængse opfattelse, at man nu igen skal være kridhvid? Jeg tænker stakkels småkravl...lange bukser, lange ærmer, store solbriller (som jo også bliver flået af hele tiden), diverse solhatte OG solcreme...det ville vi andre da ikke have på, når nu vejret arter sig så fint som i disse dage - så hvorfor pakke ungerne ind, så de skal medicineres for ikke at få skørbug? :unsure: :unsure:

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. april 2011

MAMMARAZZI-vb

Jeg er ikke solforskrækket - men har bestemt respekt for solen (specielt hvad mine børn angår). Da de var helt små, var de mindst muligt i solen, for de fik ikke solcreme på - dét er nemlig heller ikke altid lige godt. De sidste par dage, hvor solen har haft godt fat, har vi været ude lidt tid af gangen - også uden solcreme, og ingen er blevet røde. Så længe jeg selv er der til at styre det, får de ikke solcreme på - men i skole og institution har de altid solcreme med, for der kan man ikke forlange, at der blir holdt øje med, om de opholder sig i skyggen.

Anmeld

24. april 2011

Det er stadig mig-vb

Nyeste undersøgelser har vist, at solcreme øger risikoen for hudkræft, og jo højere solfaktor, jo højere risiko. Der sker en meget uheldig kombination når solen og cremen får lov at sidde på huden. Flere EU lande har nu søgt om at få de solcremer med høje tal (mere end 15) forbudt.... Her bruger vi ikke solcreme, når solen er stærkest (mellem 12 og 15) får de en ekstra tynd skjorte på, efter kl 15 må de godt tage skjorten af. Jeg har også sagt til børnehave og fritidshjem at mine børn IKKE skal have solcreme på. Der er hen halv dårlig og mangelfuld artikel om det her, men jeg har læst de udvidede undersøgelser i både the medical journal og ugeskrift for læger. http://www.bt.dk/sygdomme/solcremer-kan-give-dig-hudkraeft

Anmeld

24. april 2011

desirefinck-vb

det tænker jeg nu ikke det store over, hun få en solhat på nå hun sidder op i barnevognen og så må det være fint...

Anmeld

24. april 2011

Spunk-vb

Jo, spunken får solcreme på, og også helst en hat i middagssolen, for hun er stadig ret tyndhåret. Men i søndags tog vi f.eks. på skovtur og glemte solcremen og det skete der jo intet ved. Nu har hun en fin lysebrun kulør og det klæder hende. Men jo, jeg passer på solen - min lillesøster fik hudkræft for ca. 10 år siden og er heldigvis kureret nu, men det var da en forskrækkelse. Og så er spunken for øvrigt blevet limet i panden for nogle uger siden og vi har fået at vide at arret ikke må få direkte sol i ½ år, så creme og hat huskes så vidt muligt.

Anmeld

25. april 2011

k11923-vb

Det pynter da med en smule farve, men jeg er også bevidst og risikoen. Min datter har haft solcreme på i børnehaven og til dels i dagplejen. Nu går hun i skole og hun får solcreme på om morgene på varme dage, hvor jeg ved, de kommer til at bruge hele eftermiddagen udenfor på legepladsen. Jeg giver hende ikke længere solcreme på fordi hun skal være ude en halv time. Jeg vil gerne undgå, at hun bliver rød, men hun må gerne få sol i små doser, så der kommer lidt farve efterhånden, men hun behøber ikke ligne en karamel efter sommerferien. Jeg oplevede topmålet af solforskrækkelse på apoteket i lørdags, hvor en yngre mand skulle købe solcreme til sit 3 mdr gamle barn. Det 'behøvede ikke være sun-blocker, men måske faktor 20'. Ekspedienten sikrede sig, at han ikke havde tænkt sig at sætte sin baby ud i solen. Det havde han ikke, barnet skulle ligge i barnevognen osv, men han ville smøre det på ansigt og hænder. Jeg kunne mærke på ekspedieten, at hun havde lyst til at sige, det ikke var nødvendigt, men kunden skulle selvfølgelig have lov at købe sin solcreme. Det er da virkelig sol-forskrækkelse.

Anmeld

25. april 2011

Polyp-vb

@spunk: Et ar der skal beskyttes er jo også en særlig omstændighed (det bliver pænere af at få lov at gro sammen uden sol og er også mere sårbart overfor skoldning)

Anmeld

25. april 2011

Spunk-vb

Jeg ville nu nok også give hende solcreme på uden arret - hun går i en naturinstitution og er ude hele dagen. Men jeg er ikke fanatisk og jeg tror at hun har arvet min evne til at blive brun. Heldigvis - manden bliver rød som en krebs. Har faktisk ikke tidligere hørt at solcreme skulle være dårligt, men vil da lige læse op på det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.