På min arbejdsplads har vi en vikar ansat - fredag står hun til fastansættelse - vi er (eller skulle være) et team på 4, der så nogenlunde skal kunne dække hinanden ind og hjælpe, når der er travl, men har hver sine ansvarsområder. En er pt langtidssygemeldt - dvs hendes opgaver skal fordeles mellem os andre, hvilket burde kunne løses i hvert fald lige pt, hvor vi ikke har rasende travlt; MEN jeg har allerede fået 75 % af vikarens opgaver, fordi hun ikke kan følge med, fysisk ikke er i stand til at gå fra den ene ende af kontoret til den anden (overvægt og dårlige ben - manglende luft) og dermed IKKE kan passe sit arbejde.
Jeg har så i dag meldt ud - i samhørighed med den tredje medarbejder i vores team, som er enig med mig - at jeg IKKE vil passe mit eget + det jeg har for en, der er på barsel, de nye opgaver for hende der er langtidssyg OG hende der bare ikke er hverken fysisk eller fagligt kompetent til sit arbejde. Jeg (igen i enighed med teamet nr. 3) vil hellere tage en ekstra tørn med at lære en helt ny vikar op, hvis jeg selv må være med til at vælge hende/ham. Mine chefer er alle ude at rejse pt - så jeg har meldt ud pr. mail, og der er intet i mailen som jeg ikke også ville sige og mene ærligt til 'problembarnet', at det er sådan landet ligger. Chef 1 melder så tilbage, at det er en kontant udmelding, men at den er i tråd med hans holdning, og at jeg diskret skal begynde at se mig om efter en anden. Chef nr. 2 (Chef 1 og 2 er ikke ligefrem perlevenner, men 1 har altså fingeren mere på pulsen - men i sidste ende bestemmer 2) melder ud, at det skal vente til hun er retur (det er hun først torsdag).
Jeg mener sagtens, jeg kan finde et andet job uden de store problemer, så har tænkt mig at sige, at det er enten mig ELLER hende, der bliver fredag - og jeg har så meget ferie og afspadsering at 1 måneds opsigelse i april vil betyde at jeg har fri fra på mandag...er det 'bitchy' eller er det bare at være ærlig og passe på sig selv i forhold til stress?
Chef 1 mener jeg var lige lovlig kontant - og Chef 2 ...ved jeg ikke, hun har ikke været der så længe endnu, men jeg ved at chef 3 (min umiddelbare foresatte) får en prop, hvis jeg siger op, for så har længstsiddende i vores team kun været der i 4 måneder ;-)
Anmeld