Min 6-årige er glad for penge, helst mønter, og helst guldfarvede - det er vist et levn fra hans piratfase...
Han får 20 kr i lommepenge hver uge - hver fredag, når han afleverer ugebrev fra skolen - og dem kan han så bruge, som han vil. Han kan lide at bruge en femmer (plus én til lillesøster) i de der 'dumme' automater, hvor man for en mønt kan få et tyggegummi eller en fingerring eller en hoppebold eller... men han kan også finde på at spare op, fx har han næsten for sine egne penge købt sin darth-vader-build-a-bear - og han ville gerne købe star-wars melodien til bamsen, hvis ikke den var udsolgt.
Hvor meget han egl. forstår af tings værdi er jeg meget i tvivl om. Og jeg tror heller ikke nødvendigvis, at man forstår penges værdi ved at vide, hvor meget en beyblade eller en bane koster (de er iøvrigt også blevet et hit her for nyligt). Vi har taget en snak om, at drengen gerne vil holde loppemarked med sin ven - og at vi sammen skal aftale, hvad han kan få lov til at sælge, og hvad det skal koste. Men ellers snakker han også meget om at give småbørnsting væk til mindre børn.
Jeg tror bare, at det er noget, der komer med tiden, og at man må hjælpe ungerne på vej...
Anmeld