Måske kunne det være en idé at træne én ting af gangen.
Fx give ham ansvar for at finde tøj frem. Og så starte helt fra bunden med at fortælle ham hvad der skal findes frem (strømper, undertøj, bukser, bluse) og at det derefter skal tages på. Når han så har gjort det kan du jo lige tjekke at han rent faktisk HAR tøjet på og det ikke er udenpå det rene. Lad ham gøre dette i en uge eller to uger eller indtil han har helt styr på det.
Lad være med at guide ham mens han gør det, for så vænner han sig til at du griber fejlene. Lad ham blive færdig og hvis det så ikke er i orden, så lad ham gøre det om. Uden at blive sur på ham naturligvis.
Når så tøj er på plads, så skal han have en ny opgave, fx at pakke tasken eller finde overtøj. Og så den måde kommer I igennem alle de ting han skal kunne huske. Men én ting af gangen!
Næste trin kunne også være 'du skal huske taske, jakke, overtræksbukser og sko når du går hjem fra skole'. Bed evt en pædagog lige tjekke ham når han går fra fritidshjem eller giv ham en seddel i tasken hvor der står hvad han skal huske. Lad ham selv skulle tjekke at alt er der. Pædagogen kan fx sige 'jakke, sko, overtrækker, men der mangler én ting' - som han så selv skal tænke efter hvad kunne være.
Jeg kan se med mine børn at 'nu må du også til at lære at klare tingene selv' er alt for uoverskueligt og abstrakt for dem. De skal lære én ting af gangen - fx 'nu er du ansvarlig for at få tøj på' og så ER de ansvarlige for det - så står jeg ikke ved siden af og guider men tjekker det lige bagefter.
Jeg tror nogle børn skal tvinges til lige at stoppe op og huske efter om de nu har alting. Min datter var også super rodet men jeg har gjort det til en vane når vi går ud af døren lige at sige 'mobil, buskort, nøgler?' og så siger hun 'ja, det har jeg med'. Når jeg glemmer at sige det, så siger hun det selv, fordi det er blevet en vane at tænke de tre ting igennem når hun går ud af døren.
Muligvis har din knægt sværere ved det end andre, men så må han bruge den tid det tager at lære det. Det er synd for ham hvis han ikke kan tage vare på sine egne ting når han bliver større og kammeraternes drillerier hører jo nok ikke op.
Anmeld