distræt 9-årig!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.531 visninger
4 svar
0 synes godt om
2. marts 2011

katrine11-vb

Min 9-årige søn går i 2. klasse og fungerer på næsten alle områder godt. Han klarer sig godt fagligt, har gode kammerater og herhjemme har han det godt og er en glad dreng. Men han er SUPER distræt. Han er en selvstændig dreng, som gerne VIL klare tingene selv. Han går både til og fra skole alene. Næsten hver dag kommer han dog hjem uden det ene eller det andet. Så har han glemt skoletasken, så er det overtrækkerne selvom det er 7 graders kulde og han er også kommet hjem i et par støvler, som godt nok var magen til hans egne, men 4 numre mindre!! (og en dag en af hans egne og en der var 4 numre mindre!) Han er gået hjem uden jakke i oktober og sådan kunne jeg blive ved. Når han skal klæde sig selv på, må jeg guide ham for ellers ryger de rene underbukser uden på de gamle og cowboybukserne udenpå natbukserne......Har nok indtil nu tænkt at det nok blev bedre med alderen, men han er efterhånden selv ved at synes det er et problem og hans klassekammerater driller ham vist lidt godmodigt med at han er så glemsom:-) Jeg tænker at jeg nok på nogen områder, har serviceret ham lidt for meget, og det arbejder vi på og vi er nødt til sammen at udtænke nogen strategier for hvordan han kan blive bedre til at huske sine ting og huske hvad det er han er i færd med at lave:-) Nogen der har gode erfaringer for hvad kan hjælpe? Har overvejet at overlade al ansvaret for tøj, taker osv til ham selv, men måske vi skulle tage det lidt i mindre bider? Synes også jeg har prøvet. Hvis jeg f.eks lægger hans tøj frem, laver hans morgenmad og så siger til ham: 'Nu skal du spise, tage tøj på, putte madkassen i skoletasken og gå i skole' Rimelig overskueligt burde man mene, men han ville aldrig komme ud af døren!! Han skal nok få gjort tingene men han skal guides 30 gange undervejs!! Nå, vi må kæmpe videre, men gode foreslag modtages gerne:-)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. marts 2011

kongster-vb

Måske kunne det være en idé at træne én ting af gangen. Fx give ham ansvar for at finde tøj frem. Og så starte helt fra bunden med at fortælle ham hvad der skal findes frem (strømper, undertøj, bukser, bluse) og at det derefter skal tages på. Når han så har gjort det kan du jo lige tjekke at han rent faktisk HAR tøjet på og det ikke er udenpå det rene. Lad ham gøre dette i en uge eller to uger eller indtil han har helt styr på det. Lad være med at guide ham mens han gør det, for så vænner han sig til at du griber fejlene. Lad ham blive færdig og hvis det så ikke er i orden, så lad ham gøre det om. Uden at blive sur på ham naturligvis. Når så tøj er på plads, så skal han have en ny opgave, fx at pakke tasken eller finde overtøj. Og så den måde kommer I igennem alle de ting han skal kunne huske. Men én ting af gangen! Næste trin kunne også være 'du skal huske taske, jakke, overtræksbukser og sko når du går hjem fra skole'. Bed evt en pædagog lige tjekke ham når han går fra fritidshjem eller giv ham en seddel i tasken hvor der står hvad han skal huske. Lad ham selv skulle tjekke at alt er der. Pædagogen kan fx sige 'jakke, sko, overtrækker, men der mangler én ting' - som han så selv skal tænke efter hvad kunne være. Jeg kan se med mine børn at 'nu må du også til at lære at klare tingene selv' er alt for uoverskueligt og abstrakt for dem. De skal lære én ting af gangen - fx 'nu er du ansvarlig for at få tøj på' og så ER de ansvarlige for det - så står jeg ikke ved siden af og guider men tjekker det lige bagefter. Jeg tror nogle børn skal tvinges til lige at stoppe op og huske efter om de nu har alting. Min datter var også super rodet men jeg har gjort det til en vane når vi går ud af døren lige at sige 'mobil, buskort, nøgler?' og så siger hun 'ja, det har jeg med'. Når jeg glemmer at sige det, så siger hun det selv, fordi det er blevet en vane at tænke de tre ting igennem når hun går ud af døren. Muligvis har din knægt sværere ved det end andre, men så må han bruge den tid det tager at lære det. Det er synd for ham hvis han ikke kan tage vare på sine egne ting når han bliver større og kammeraternes drillerier hører jo nok ikke op.

Anmeld

2. marts 2011

kongster-vb

Og velkommen til debatten i øvrigt :)

Anmeld

2. marts 2011

Det er stadig mig-vb

Velkommen til herfra også! :) Jeg er enig med Kongster. Vil dog tilføje, at det også er en god ide at lade være med at give ham for mange 'løsdele' med i skole. Selv har jeg lagt overtræksbukser og den slags på fritten, så kan ungerne selv hitte ud af om de vil tage dem på hjem eller ej. De har også en skidragt hængende fast på skolen, så de ikke har alle de der ting at huske på mellem hjem/skole skole/frit frit/hjem. Igår glemte den store så alligevel sit gymnastiktøj på skolen, men det var sikkert fordi han også skulle have et kasseapperat med de havde brugt i matematiktimen, og så bliver der STRAKS for meget at huske på (min er 8 år)... Så prøv at begræns de ting der skal med frem og til bage igen. Og bed lige hans kontaktvoksen på fritten om at se efter at han rent faktisk tager sin jakke på inden han går hjem. Det er faktisk deres ansvar, at de sender ungerne hjem med tøj på kroppen, og man skal bare lige sige det til dem - hvis han altså går på fritidshjem. :laugh:

Anmeld

4. marts 2011

katrine11-vb

Tak for jeres gode svar:-) Tror det er rigtigt at give ham én opgave af gangen han skal lære, lade ham løse den selv uden at guide. I sfo'en har jeg givet ham et ord han skal huske når han går: 'HOVSA' Hue - Overtrækkere - Vanter -Skoletaske - Andet (f.eks gymnastiktøj) Det fungerede fint et stykke tid. Men en dag var det lunere og han havde ikke overtrækkere på,men det havde han glemt, og så ledte han længe efter dem:-) Nå, men i det mindste er han ret bevidst om det, og vi taler åbent om det. Jeg roser ham når han husker tingene og jeg skælder ALDRIG ud! Og han PRØVER virkelig, men har bare mere spændende ting at tænke på end f.eks. at klæde sig på:-) Han får i øvrigt aldrig mere med end det højest nødvendige med. Han går på en lille skole med tilhørende sfo, så der er ingen transport mellem skole og frit. Så ville det nok også gå helt galt:-) Og heldigvis er han iøvrigt en glad og dejlig dreng. Og som han selv sagde igår: 'Men det er værre med 'Pia' fra min klasse. Hun kan ikke huske tabellerne. Det er virkelig synd for hende!!'

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.