Hvor meget hjælper jeres børn hjemme?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.972 visninger
11 svar
0 synes godt om
1. marts 2011

Caidas-vb

Både Freja og Luise er rigtig glade for at hjælpe med alt her hjemme. Luise vil helst støvsuge (mens Freja render ind på værelset når jeg tænder den) og hun vil hjælpe med at komme tøjet i vaskemaskinen og tænde. Begge vil hænge tøjet op. Og bærer modvilligt deres tallerkner ud. Men især vil de begge skrælle kartofler og gulerødder - og de har nu prøvet at panere kotelletter - hvilket var lidt 'klamt' som Luise siger. Alt, undtagen det med tallerknerne, er kommet af sig selv. Jeg har spurgt dem, hvis de har kigget. Dejligt med hjælpsomme piger, selv om det faktisk kan gøres dobbelt så hurtigt alene - men jeg har som regel aldrig travlt. Hvor meget hjælper jeres børn med hjemme?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. marts 2011

Det er stadig mig-vb

Det samme her. De hjælper i det omfang de selv synes er sjovt/hyggeligt og er heldigvis kommet i en alder hvor de selv laver deres saftevand, smører deres mad, skræller deres gulerødder, agurker, rister brød osv...synes jeg har mindre og mindre at lave :laugh: De klare også selv deres vasketøj, dog pr opfordring. Men de har styr på farver, grader, møg beskidt, beskidt eller hurtigt program. Og lægger også selv sammen og på plads selvom det kan tage tid. - de vasker nu ikke fordi de synes det er specielt sjovt (mere), men fordi det er en regel jeg har om at de SKAL :) Sengetøjet napper jeg så for dem, indtil de bliver høje nok til at kunne styre div betræk og lagener.... Oprydningen på værelserne synes jeg det kan gå lidt trægt med, og engang i mellem må jeg skrue bissen på, for ellers kan de såmænd leve i lort til halsen.....

Anmeld

2. marts 2011

Frede-vb

Udover at tage deres tallerkner ud af bordet, når de er færdige med at spise, gå tur med hunden og lægge deres eget tøj til vask, hjælper mine børn ikke med noget herhjemme. Jeg har ikke den tid, det tager at lade dem hjælpe til. Børn nu om dage kan jo ikke ret meget i fht., hvad vi kunne, da vi var børn, fordi forældrene ikke har den fornødne tid til at lære dem op. Det er derfor mange børn er curling-børn nu om dage, og det gør bl.a. skolehverdagen vanskelig for dem.

Anmeld

2. marts 2011

Kirle-vb

Jeg har også god tid, så Tjalfe får lov til at hjælpe til lidt over det hele. *opvask, vask, tørre og stille på plads OG i *opvaskeren (den sidste har jeg været lidt tilbageholdende på- kunne lige se i ånden at han tager alt det rene service og sætter en opvask over :S) *tøjvask, ophæng, læg sammen og på plads *rengøring, støvsugen, tørre støv, oprydning *tage af bordet og dække bord, tage sin egen tallerken ud (som bare heller ikke er sjov herhjemme), glas og dækkeserviet. *madlavning, skrælle gulerødder og røre rundt, henter ingredienser *bagning - det hele har han efterhånden helt styr på. Og alt det andet som også bare er SÅ sjovt i øjeblikket! :D Synes jeg er heldig og have en rigtig sød og hjælpsom ung mand herhjemme.

Anmeld

2. marts 2011

Elverpigen-vb

Nu er Sigrid ikke så gammel. Men hun hjælper gerne med at bære sit bestik og sin kop over til sin plads. Hun vil også gerne putte vasketøj i maskinen. Og så hjælper hun også med at tømme opvaskemaskinen. Det kan godt være at det ikke er effektivt, men det er sjovt og hyggeligt :)

Anmeld

2. marts 2011

Webredaktøren-vb

De tager begge deres tallerkner ud, og hjælper ofte også med at dække bord. Den yngste (4 år) elsker at skrælle gulerødder, så der er dage, hvor vi spiser meget tynde gulerødder, fordi de er skrællet godt i bund :laugh: Den store på syv år er begyndt gerne selv at ville eksperimentere i køkkenet med at lave muffins og smoothies. Det er et være svineri, men alligevel dejligt ;) De er også gode til at rydde legetøj op, men tøjet bliver liggende der på gulvet, hvor de nu en gang har taget det af, så nu arbejder vi på, at de skal kunne finde knagerækken og vasketøjskurven ;)

Anmeld

2. marts 2011

Heidi Nielsen-vb

Alexander elsker at hjælpe med at dække bord og tage af igen både til middag og til aften. Han fylder også vaskemaskinen og starter den og det samme med tørretumbleren...... Og så vil han også gerne rydde op på lillebrors værelse for som han siger ' det er Lucas jo ikke stor nok til endnu mor!!! '

Anmeld

2. marts 2011

Spunk-vb

Spunken hjælper meget gerne med at rykke tøj fra vaskemaskinen til tørretømbleren og tænder også gerne. Og i morges hentede hun mine bukser, da jeg lidt sludrende havde fortalt hende, at jeg skulle have bukser på. Når hun bliver større skal hun hjælpe med at rydde op på sit eget værelse, bære eget service over i opvaskemaskinen, hjælpe med madlavningen og når der skal lægges tøj væk. Har hørt at hun snart er stor nok til f.eks. at sortere alle strømper fra en bunke vasketøj - og hun synes at vasketøj er enormt sjovt. Som regel tager hun det bare ud af kurven stykke for stykke og lægger det tilbage igen stykke for stykke :laugh:

Anmeld

2. marts 2011

Heidi Nielsen-vb

Spunk skrev:
og hun synes at vasketøj er enormt sjovt. Som regel tager hun det bare ud af kurven stykke for stykke og lægger det tilbage igen stykke for stykke :laugh:
Uhhh ja det er go underholdning for de små...og ja også for os... Det bruger Lucas også meget tid på her hos os :laugh:

Anmeld

2. marts 2011

Niatza-vb

Mine unger både hjælper og 'hjælper'] De er 3 børn mod en voksen, så vil de havde alene tid er det lettest at havde mens vi lige får lavet noget. De store på 7 og 9 er faktisk begyndt at vaske op sammen hvis de lige har noget seriøst at skullle havde vendt. At jeg må om opvaske noget er en detalje. Borddækning,tømning af opvasker og ligende er rent børnejob her i huset. Meget er leget ind, vi spiser gerne grimt skåret salat med en stolt 4 årig der selv har slået det ihjel, sådan har det altid været og de er selvfølelig blevt bedre hen af vejen. Derudover kører der et lommepenge system hvor de kan tjene lidt ved at tage ekstra tjanser fra støvsugning, til havehjælp, til ordne vasketøj. Lidt efter alder og evne. Mine unger har ingen bedsteforældre til at forkæle og en ret strikt mor der ikke køber legetøj uden for nummer. Især for mit julebarn er der bare lang tid til næste chance for at få noget han ikke kan leve uden. Så lommepenge er eneste chance. Basis tjanser er bare en del af at bo i huset, det der gør mit liv lettere er der lommepenge for.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.