dårlige sovevaner

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.400 visninger
4 svar
0 synes godt om
13. februar 2011

m.kristiansen-vb

Hej alle sammen... Ja så kommer der lige endnu et indlæg om sovevaner, så håber der er nogle som vil bruge et par minutter og evt. komme med nogle gode råd .. Jeg har en dejlig søn på snart 4 mdr. og han har altid været rigtig god til at sove både om dagen og om natten... Jeg har altid kunne lægge ham i vuggen når det var tid til at putte til nat og så kunne han selv falde i søvn. Men så ligepludselig fra den ene dag til den anden var det slut. Det har været da han var omkring 11 gammel at kampen startede... han kunne virke træt når han sad hos mig men så snart jeg lagde ham i vuggen begyndte både arme og ben og køre, og han lå med helt åbne øjne. Jeg ville jo ikke tage ham op, men forsøgte forgæves at få ham til at sove, men han startede først med at ligge og pludre, efterfulgt af en brokken, efterfulgt af klynken som så tilsidst endte i total gråd. Så tog jeg ham så op for at trøste og berolige ham hvilket skete hurtigt men så snart han blev lagt i vugen skete samme procedure igen.... Jeg endte jo så med at gå med ham på armen indtil han faldt i søvn hos mig og lagde ham så efterfølgende i vuggen. Total dårlig vane!! Så læste jeg bogen 'godnat og sov godt' og kunne godt følge ideen med at man skulle skabe en fats putte rutine hver aften, og jeg begyndte så at køre den samme rutine med flaske kl. 20.00 efterfulgt af en tør numse, en lille sang (den samme hver aften selvfølgelig) hans sut og så i vuggen. Men det hjalp ikke. Så snart han kom i vuggen lå han og sprællede. Det resulterede så i at jeg en aften, efter forgæves at have puttet ham, tog ham op og tilbød ham lid bryst. Han spiste lidt hvorefter han faldt i søvn og jeg løftede ham ind i vuggen og så sov han.... Det har jeg gjort i et par uger nu, men problemet er jo at det stadig er en rigtig dårlig vane for jeg ville jo gerne han ku falde i søvn selv, men eg kan virkelig bare ikke se hvordan. er løbet tør for ideer og har ærlig talt mistet modet. Hjæææælp..... vil så gerne af med de dumme vaner - men hvordan????

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. februar 2011

Det er stadig mig-vb

Han er for lille til at du kan bruge vanerne til ret meget. I den alder sker der utrolig meget i deres hjerne - alle indtryk skal bearbejdes, og det går altså ud over søvnen eller putteritualet i en længere periode. Det er hårdt, men ikke unormalt. Det du kalder en dårlig vane, er såmænd bare den form for tryghed han har brug for lige NU. Men det vil vende, både til det bedre, men engang i mellem også til det værre.. Så tag en dyb indånding og få ham til at sove, på den måde han nu en gang føler sig mest tryg ved, og glem alt om at det er en dårlig vane. Hold en god rutine, men glem alt om HVORDAN. Hvis du mener kl 20 er hans sengetid, jamen så er det bedøvende lige meget hvordan du får ham til at sove, bare du får ham til at sove. Men hvis du griber ham forkert an, og forsøger at presse en helt anden vane ind i ham, jamen så får du bygget så meget utryghed op, at han tilsidst får enormt svært ved at sove og give sig hen - og så får du for alvor et problem. Så hold de gode rutiner, men drop en fast fremgangsmåde. Alt det kommer helt automatisk når han bliver ældre.... :) Iøvrigt er et ritual med en flaske kl 20 efterfulgt af en tør ble ikke særlig god! Ble skiftet vil præcis gøre ham overtræt og meget mere vågen. ALTID bleskift først, og så flasken som det absolut sidste..... Kender du det ikke også fra dig selv, man er død træt og ved at falde hen, men pludselig skal man op og tisse, tja og så er det ikke altid man kan sove igen bagefter. Og et bleskift er endnu værre - af med tøjet, vaske vaske, på med bleen, på med tøjet......og straks vågner man op :laugh: Hellere et godt langt aftensbad, ren ble og nattøj, og så flaske...og så godnat!!

Anmeld

13. februar 2011

m.kristiansen-vb

jamen jeg havde nemlig også selv tænkt over hvornår man kunne skabe dårlige vaner men så havde jeg jo læst i den bog der at det aldrig var for tidligt at lære dem gode sove vaner og har sidenhen gået med total dårlig samvittighed fordi jeg lidt føler at det er min skyld han ikke selv kan falde i søvn... Ja kan godt følge dig i det med pusletiden før og mad som det sidste, vil jeg indføre fra nu af :) Det er bare så mega svært at finde hoved og hale i alt det man læser og hører, det er til at blive total skør i hovedet af :blink: Men mange tak for de gode råd :cheer:

Anmeld

13. februar 2011

Elverpigen-vb

Jeg må give Helene ret, find en rytme der passer til jer, og lad være med at hænge dig alt for meget i hvad der bliver skrevet. Det med at falde i søvn kommer helt af sig selv. Jeg brugte selv den med at amme Sigrid når hun skulle sove om aftenen, jeg bad min mand om at komme ind og vække mig ca. en halv time senere, hvis jeg faldt i søvn. Se det som en bonus lur, den gør at du lige kan klare en aften med manden, uden at falde i søvn på sofaen :kiss:

Anmeld

13. februar 2011

m.kristiansen-vb

Ja jeg tror også bare jeg må følge min mavefornemmelse :) Og det er bare det der fungere bedst for os lige nu... :D

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.