HPV vaccine til både piger og drenge

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.646 visninger
21 svar
0 synes godt om
18. januar 2011

Polyp-vb

Får I jeres drenge vaccineret selv om man selv skal betale, nu hvor det - vist nok - er gratis for pigerne? Jeg forstår ikke forkellen. Ja pigerne kan få livmoderhalskræft...men drengene kan jo også få kræft og andre ting af HPV ogsmitte pigerne, så skal det udryddes, bør alle da vaccineres eller hvad?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. januar 2011

Spunk-vb

Enig!

Anmeld

18. januar 2011

Rita-vb

Også enig :) Mine drenge skal vaccineres uanset :)

Anmeld

18. januar 2011

Happymummy-vb

Hvor er jeg glad for, at du spurgte, LYP! Jeg har ærligt indrømmet overhovedet ikke tænkt på, at drenge også kunne/burde vaccineres (sidder med en D'OH! følelse lige nu...). Ja, det skal min søn så vel også på et tidspunkt...

Anmeld

18. januar 2011

Charlotte d. 17.-vb

Jeg har overvejet det. Min læge har udtrykt stor forargelse over, at man kun giver den til pigerne. Det må være ud fra en ide om, at når alle piger er vaccineret, kan drengene ikke smittes - men det kan vel også smitte fra dreng til dreng? Og hvad med drenge, hvis pigekærester ikke er vaccinerede? Er der noget bag påstanden om, at drenge og mænd diskrimineres lidt i forhold til fokus på kræft? Der er gået rigtigt meget lyserødt 'pas på brysterne' i det hele - hvilket er fint - men hvad med fx prostatakræft? Omvendt ved jeg godt, at kvinder bliver overset, når det gælder hjerte/karsygdomme. Underlige fænomener.

Anmeld

19. januar 2011

lib1982-vb

Altså jeg troede at HPV var for livmoderhalskræft og ikke andet, og i og med (mig bekendt) at drenge ikke har en livmoderhals de kan få kræft i, er det aldrig noget jeg har overvejet.... Er HPV bare generel kræft vaccine eller?? :dry:

Anmeld

19. januar 2011

Rita-vb

HPV kan give livmoderhalskræft, men kan også give kræft i andre slimhinder - f.eks. endetarm og hals. Og det er jo ikke til at vide hvordan vores drenges sexliv bliver, så jeg synes da klart det er bedst at vaccinere. Samtidig kan man også sige at hvis éns søn er vaccineret, så er det i hvert fald ikke ham, der smitter éns svigerdatter :) Og Charlotte, jeg tror der er noget om snakken. Det er blevet moderne at lave en masse forebyggende i forhold til kvinder og kræft, men lige nu er der bare ikke fokus på at mænd også får kræft.

Anmeld

19. januar 2011

Pia S-vb

Mænd kan faktisk også få brystkræft - men det hører man bare aldrig om. Jeg anede heller ikke, at drenge kunne blive HPV vaccinerede. Jeg må ind og google!

Anmeld

19. januar 2011

Charlotte d. 17.-vb

lib1982 skrev:
Altså jeg troede at HPV var for livmoderhalskræft og ikke andet, og i og med (mig bekendt) at drenge ikke har en livmoderhals de kan få kræft i, er det aldrig noget jeg har overvejet.... Er HPV bare generel kræft vaccine eller?? :dry:
HPV-virus kan også føre til bl.a. peniskræft, endetarmskræft og kræft i mandlerne.

Anmeld

20. januar 2011

lib1982-vb

Hvad er årsagen til, at man har valgt kun at give den gratis forebyggende til piger af bestemte årgange?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.