Jeg plejer at følge de retningslinjer, jeg finder på www.sygeborn.dk. Her er der gode retningslinjer for, hvornår noget er farligt, og hvornår man kan vente og se tiden an. Der er også retningslinjer for, hvornår man kan hjælpe sine børn med en panodil, og hvornår pillerne ikke er smarte.
Nej, det er ikke sjovt, når børn er syge. Har lige haft en pige med høj feber - og senere mellemørebetændelse, og nu har jeg en dreng med feber, så jeg kender det...
Pigen kom til lægen, da hendes øre væskede (5 dage efter at hun startede med feber, og efter at hun i virkeligheden havde fået det fint igen), og hun fik penicillin, der hjalp efter et par timer. Drengen har vi kun et splitsekund overvejet at ringe til lægen om - og det var da han i går aftes klagede over ondt i nakken, samtidigt med at han havde feber. Men et kort kig i sygeborn.dk pillede alle bekymringer væk, for man er ikke alvorligt syg, selvom man tilbringer dagen med at ligge sløvt i sofaen - hvis man har brug for at blive underholdt.
Det er normalt at blive syg - og det tager tid og ro at blive rask igen. Medicin er fint... med måde, når det er nødvendigt. Jeg er fx lykkelig for penicillinen - og værdsætter, at vi udelukkende får den, når den er absolut nødvendig, fordi medicinen mister sin værdi, hvis for mange af os får den for tit.
Så tag den med ro, alle jer, der er syge, og kræv af din mand, at han tager ansvar. Du tager ikke selv ansvar, når du ikke gør det klart for ham...
Anmeld