Er I klar til at vinke farvel til efterlønnen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.637 visninger
12 svar
0 synes godt om
2. januar 2011

Webredaktøren-vb

Efter statsministerens nytårstale er der lagt op til valgkamp med fokus på økonomien - særligt debat om efterlønnen :huh: Er I klar til at afskaffe efterlønnen og i stedet bruge de økonomiske midler efterlønnen frigiver et andet sted i samfundet eller ønsker i at efterlønnen fastholdes og midlerne findes et andet sted? ... og har debatten om efterlønnen indflydelse på, hvor I vil sætte jeres kryds ved et kommende valg?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. januar 2011

Det er stadig mig-vb

Tja, jeg er totalt udenfor kategori når det handler efterløn og er ikke kandidat til det. Synes dog det er synd for dem der gerne vil på efterløn. Og som ikke kan komme det. Omvendt kan jeg også få øje på at det er en dyr post for Danmark, og min tanke er mere, hvis de beholder efterlønnen, hvor vil de SÅ spare???? :huh: (for jeg kan levende forestille mig, at en plan B vil gøre endnu mere ondt!)

Anmeld

3. januar 2011

Frede-vb

Umiddelbart synes jeg, det er en god idé at afskaffe efterlønnen, men det er svært at tage stilling til, når man ikke selv er i den alder, hvor det er aktuelt, og hvor man ville synes, det var forfærdeligt, hvis man ikke var på arbejdsmarkedet. Det er jo ikke til at vide, hvor nedslidt man er til den tid. Mange af de mennesker, jeg kender, der har haft et ikke-særligt-fysisk-hårdt-arbejde, og som er gået på efterløn er efter min mening gået i stå og kigger lidt for dybt i flasken. Efter deres egen mening er efterlønnen det bedste, der er sket for dem, men det er jeg nu ikke så sikker på. Efter min mening burde det være en vurdering fra menneske til menneske, men det koster nok også bare kassen...

Anmeld

3. januar 2011

NikiFin-vb

Jeg forstår ikke meningen af efterlønnen. Hvem og hvorfor får efterløn?

Anmeld

3. januar 2011

MetteNB-vb

For mig er det ok at afskaffe efterlønnen. Jeg er dog enig med Helene i, at det er ærgerligt for dem, der har brug for det og gerne vil hjem og gå. Jeg tror, det er meget forskelligt, hvordan folk har det med at være på efterløn. Modsat Frede kender jeg mange, der er blomstret op, og har fået et aktivt og godt efterlønsliv. Der er jo desværre ikke ressourcer til det, men ellers ville jeg også mene, at det ville være en god ide, at kigge på den enkelte. Mit kryds til valget afhænger ikke af efterløn.

Anmeld

3. januar 2011

dittelouisea@hotmail.com-vb

Vil gerne beholde efterlønnen, men har inderst inde sendt en hvid pil efter den. Hvis ikke den bliver afskaffet nu så bliver den sikkert om nogle år. Synes det er oppe at vende hvert år, og meningsmålinger etc viser at flere og flere vil af med den.. Det kommer ikke til at påvirke hvem jeg stemmer på.

Anmeld

3. januar 2011

Johannamor-vb

For mig er det ikke ok, at man kan melde sig ud af arbejdslivet for at hygge sig med golf, rejser til sydens sol og anden luksus, så længe man er frisk og rask og rørig. Nej, vi har alle pligt til at bidrage til samfundet, så længe, vi kan - og vi kan længere og længere eftersom levealderen stiger og vores helbred holder sig godt længere. Men afskaffer man efterlønnen, må man samtidigt tage højde for at mange på efterløn ikke bare nyder tilværelsen af overskud - men er nedslidt fysisk eller psykisk. Eller har svært ved at få et nyt arbejde pga alder. Eller har svært ved at leve op til de skrappe krav om effektivitet, der stilles på arbejdsmarkedet i dag. Der er mange, der ikke bare kan fortsætte uændret i deres arbejde, til de er 67 eller 70 - og som man så må tilbyde et alternativ. Flere må komme på førtidspension, flere må kunne få seniorordninger el.lign. At fjerne efterlønnen er altså ikke det samme som at sende alle fremtidige efterlønnere ud i fuldtidsarbejde, til de bliver pensionerede. Indser man det og tager højde for det, så synes jeg til gengæld også, at det er helt ok at fjerne efterlønnen.

Anmeld

4. januar 2011

Titte-vb

Jeg ved det faktisk ikke helt..... På den ene side kan jeg godt se, at der bliver nødt til at blive gjort noget, og jeg er ikke interesseret i, at der endnu engang spares der hvor det rammer mange svage i vores samfund, børn, ældre, fattige, hjemløse osv... Men jeg hælder måske nok til at det er ok, vil i givet fald selv sapre pengene op, og indbetale /investere i aktier, som jeg så kan få til at yngle. Jeg vil nemlig i det tilfælde, at pengene bliver til udbetaling, selv have lov til at bestemme hvordan mine penge skal forvaltes. OG nej, det påvirker ikke hvor mit kryds sættes, det bliver sat hvor det er blevet sat i de 20 år jeg har haft stemmeret :kiss:

Anmeld

4. januar 2011

ma08-vb

Personligt har jeg allerede vinket farvel, for jeg har i efterhånden en del år alligevel ikke troet på, at efterlønsordningen eksisterer, når jeg engang bliver så gammel. Det er jo lidt paradoksalt, at man bl.a. indførte efterlønnen for at gøre plads til de unge på arbejdsmarkedet - og nu har man så brug for, at alle bliver på arbejdsmarkedet i længere tid....

Anmeld

5. januar 2011

Katten-vb

Selvom jeg har en far der nyder godt af efterlønnen, ser jeg den gerne afviklet snarest. Det er en enorm stor post i vores lands økonomi og som børneforælder ønsker jeg ikke flere besparelser på børnenes område. Dem har vi haft nok af nu, tak. Dog skal den kun afvikles hvis man finder et mere nænsomt system for de udslidte mennesker der trænger til at gå fra på arbejdsmarkedet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.