Jeg brugte babytegn noget, men havde ikke nogen bog at gå ud fra. En veninde fortalte mig om det og gav nogle få eksempler, som jeg startede ud med. Så fandt jeg også selv på nogle stykker og til sidst fik vi en dvd (Tid til Tegn), som kunne udvide ordforrådet lidt.
Jeg syntes, at det var en STOR hjælp. Netop det, at han kunne fortælle, hvad han ville eller mente, længe før han begyndte at bruge talte ord.
Min veninde og hendes mand gik begge op i det med liv og sjæl, og deres ældste søn fik et tegn-forråd på over hundrede tegn - han fik bl.a. hele sin vuggestue til at stå og suge kinderne ind og spidse mund foran et akvarie - deres tegn for fisk.
De 'dagligdags' tegn som spise drikke, sut, banan osv er selvfølgelig dem, man først bruger - men det kan altså gå laaangt ud over det niveau.
Og tegnene er også praktiske, når barnet har lært at tale, men måske stadig er lidt usikker (og det bliver på ingen måde forsinket af tegnbrug, tværtimod). Jeg har oplevet min søn ubevidst bruge et tegn, når han ikke lige kunne huske, hvad f.eks. sommerfugl hed - et år efter vi sidst havde brugt tegnet.
Jeg endte med at anbefale brug af babytegn i sønnens vuggestue, og har hørt, at de er gået i gang med det efter han begyndte i børnehave. Det vil lette mange situationer :)
Anmeld