Kan I hjælpe jeres børn med matematik?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.741 visninger
9 svar
0 synes godt om
18. november 2010

Webredaktøren-vb

I dag er det matematikdag i mange af landets folkeskoler. I den forbindelse læste jeg i metroXpress, at mange forældre ikke kan hjælpe deres børn med matematikopgaverne. :blush: Endnu går det hos os på 1. klasse-niveau ;) men jeg er da ikke en ørn til matematik, så jeg er spændt på, hvilket klassetrin, at jeg går i stå matematikmæssigt. Kan I finde ud af folkeskolens matematik foreløbigt?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. november 2010

Polyp-vb

vi er nået til 7. klasse - hvor alle er så gode at de undervises efter 8. kalsses bøger; men jo jeg kan godt følge med - dog kan det være at min metode er anderledes end den skolen forsøger at lære ungerne, så derfor har vi forældre forbud fra læreren mod at hjælpe med matematikopgaverne

Anmeld

18. november 2010

Pikora-vb

Ja, det kan jeg godt. -Dog må jeg ty til en formelsamling, hvis det er ham i 2.g, som kommer med spørgsmål, og grave lidt i nogle afkroge af hjernen, som jeg ikke lige motionerer dagligt. -Men dét er nu også helt sjovt :) For øvrigt får vi da af og til foldere om kurser for forældre, der har brug for hjælp til at hjælpe deres børn med lektierne; det synes jeg lyder som en rigtig god idé!!

Anmeld

18. november 2010

Rita-vb

Ja, det vil jeg tro - jeg har trods alt læst matematik på uni :laugh:

Anmeld

18. november 2010

Det er stadig mig-vb

Jeps, kunne slet ikke have mit job hvis ikke jeg kunne fysik, kemi og matematik. Men jeg er ekstremt dårlig til at forklare hvordan man gør - jeg gør det bare. Så min kæreste er den der hjælper med matematik.

Anmeld

18. november 2010

Charlotte d. 17.-vb

Mine matematiske færdigheder ligger på et niveau, hvor jeg ville få 7 eller 10 til Folkeskolens Afgangsprøve - det ved jeg, fordi jeg tester det hvert år, når jeg er eksamensvagt ;) Jeg har også - tvungent! - undervist i matematik på 6. klassetrin, men erkendte der præcis, hvad jeg erfarer, når jeg prøver at hjælpe ungerne med matematik: Man skal være en del skridt foran rent fagligt for at kunne lære andre noget, og særligt i matematik skal man kunne overskue flere algoritmer og være i stand til at bruge præcis den, barnet har lært. Og jeg kan altså kun minusse og gange på MIN måde, så jeg forvirrer bare børnene unødigt, hvis jeg tonser ind med mine metoder. Så jeg står af, når vi når til 5.-6. klasse og lader min mand forvirre børnene i stedet for...

Anmeld

18. november 2010

NikiFin-vb

LYP skrev:
vi er nået til 7. klasse - hvor alle er så gode at de undervises efter 8. kalsses bøger; men jo jeg kan godt følge med - dog kan det være at min metode er anderledes end den skolen forsøger at lære ungerne, så derfor har vi forældre forbud fra læreren mod at hjælpe med matematikopgaverne
ingen kan forbyde mig at lære mine børn noget som jeg er sikker på at det er korrekt

Anmeld

18. november 2010

NikiFin-vb

Rita skrev:
Ja, det vil jeg tro - jeg har trods alt læst matematik på uni :laugh:
den matematik jeg har læst på uni er helt anderledes end matematikken i skolen. ;) Hvis du taler om Høj matematik selvfølgelig

Anmeld

18. november 2010

NikiFin-vb

HeleneK Mor til 6 skrev:
Jeps, kunne slet ikke have mit job hvis ikke jeg kunne fysik, kemi og matematik. Men jeg er ekstremt dårlig til at forklare hvordan man gør - jeg gør det bare. Så min kæreste er den der hjælper med matematik.
da jeg var barn var jeg den eneste der kan forklare min søster matematikken og det hele faktisk. Jeg var den eneste der kunne hjælpe hende og min mor mener også at jeg var glimrende til at forklare tingene på den simpleste måde så de dummeste kan forstå og jeg skulle blive en lærer. Jeg kan godt huske hvor nemt det var for mig at forklare alt muligt. Men nu er der sket noget og jeg er blevet måske være til at forklare end alle andre. Forventer problemer med mine børns lektier forklaringer

Anmeld

19. november 2010

Det er stadig mig-vb

Mit problem handler måske mere om tålmodighed :dry: Hvis de ikke forstår det første eller anden gang jeg forklare det, så giver jeg op og kan blive fuldstændig svedt over de ikke 'bare' forstår pointen. Og så er problemet også, at jeg regner på en hel anden måde. Jeg synes MIN måde er sindssyg nem, og hvis jeg fx kigger i en matematikbog fra fx 9 kl, så synes jeg de komplicerer regnestykker der nærmest giver sig selv, så for mig giver det slet ingen mening, hvad skal de bruge det til??? :) Jeg har aldrig skulle bruge den form for matematik jeg lærte i skolen i mit liv. Og hvis ikke jeg havde det job jeg har, så tror jeg faktisk aldrig jeg skulle bruge matematik overhovedet (ud over hvad lommeregneren og lidt logik kan klare). Omvendt, så kan jeg heller ikke bruge det matematik jeg bruger på arbejdet, til noget i min dagligdag - andet end hvis jeg skal pågribe ungerne i en løgn og bevise at det de siger aldrig kan holde stik (som i sommers da de havde haft vandballonkamp i stuerne) :laugh: :laugh:

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.