Jeg lytter & kigger bestemt med stor interesse på det, ungerne peger på i legetøjskatalogerne. Og så siger jeg 'ja, man kan ønske sig alt i hele verden, men nu må vi jo se, hvad julemanden kommer med'.
'Julemanden' tager så bestik af, hvilke interesser ungerne har og kombinerer det med voksen-fornuft. Fx snakker drengen aldrig om Bakugan som andet end 'det leger Isak & William med', så det er altså ikke noget, han selv ønsker sig - og heller ikke noget, han skal have. Voksen-fornuften spiller ind der, hvor noget legetøj simpelthen fremstilles mere livagtigt i reklamerne end det nogensinde kan være i virkeligheden, så den voksne kan se, at man betaler 500 kr for noget, der er sjovt i 45 minutter og aldrig mere. Det får ungerne altså heller ikke.
Hos os får begge unger en stor Lego-ting i år: De første dele til en togbane til drengen og et dukkehus til pigen. Jeg er sikker på, at det er gaver, som de vil lege rigtig godt og meget med. De får sikkert også en blød pakke hver, og så skal de have lov til at købe noget til hinanden - og så får de nok ikke mere. Resten af familien overdænger dem jo også...
Anmeld