Tsk, Nikifin, ellers var han jo NOK ikke gået til lægen *doh*
Heidi, der er for højt og for lavt. Hvad har han fået at vide? Blot at der er ubalance? Så vil jeg mene, at lægen er udulig *fnis*
Og mht kolesterol, så er der ingen der tager skade af let forhøjet, når først det er opdaget og man gør noget ved det. Jeg har for lavt kolesterol, trods diabetes, og det har jeg erfaret, er fordi jeg ofte spiser en lidt større portion mandler, peanuts, cashews - efter råd fra fagpersonale.
Har sakset det her ift at gøre det anderledes og forbedre tallet:
Undgå at ryge. En nyere dansk undersøgelse har vist, at midaldrende kvinder og mænd, som ryger, har en henholdsvis 2,2 og 1,4 gange øget risiko for at få et hjertetilfælde. Risikoen falder efter rygeophør og er som ikke-rygere efter fem år.
Spis hjerterigtig kost. Her kan anbefales en middelhavskost bestående af meget brød, frugt, grøntsager, mindre mængde magert kød, fisk og olivenolie. Moderat indtag af magre, men kolesterolrige fødemidler såsom æg, skaldyr og indmad giver ikke forhøjet kolesterolniveau i blodet.
Moderat alkoholforbrug (rødvin) nedsætter LDL-kolesterolets skadelige virkning og øger HDL-kolesterol.
Dyrk motion. Motion selv i mindre mængde (1,5 km gang dagligt) kan nedsætte forekomsten af hjertekarsygdom.
Undgå overvægt, især overvægt, hvor fedtet sidder på maven.
Sååå...ud og løbe en tur, ik'?!
Anmeld