Der er ikke to skoler eller to børn, der er ens, så det er meget svært at sige noget kategorisk om.
Jeg er til dels enig med Frede i det med det faglige niveau - på min (store) skole modtager vi i 7. klasse elever fra en lille skole, og de er generelt ikke på det faglige niveau, man kunne/burde forvente. Det er klart, at fx 12 lærere ikke kan dække alle fag lige så kompetent som et lærerkollegium på 50 - og at man oftere må gå lidt på kompromis. Til gengæld har disse elever ofte nogle andre værdier og evner med 'i rygsækken', som de måske ikke ville have fået stimuleret på samme måde hos os.
Jeg var lærer på en lille friskole i to år - samme skole, som mine børn har gået og går på - og var lidt skeptisk, da jeg begyndte at arbejde på min nuværende skole (600 elever). Men jeg må sige, at min skepsis er vendt. Jeg troede fx ikke, at de 'små' elever kunne føle sig særligt trygge på sådan en kæmpeskole, men de oplever jo ikke i hverdagen, at de er omgivet af ca. 599 andre - indskolingsdelen er afgjort tryg og overskuelig.
Mine børn har været og er MEGET glade for deres lille skole, men da min datter kom i overbygningen, savnede hun at have flere jævnaldrende omkring sig end lige de 20 klassekammerater, som hun kendte ud og ind. Hun blev der tiden ud, men set i bakspejlet havde det måske været godt for hende at skifte. Man kan godt 'slide hinanden op' i en klasse på 20-22 uden parallelklassekammerater at trække på.
Anmeld