Jeg tror på, at børn har ret til at ligge sammen med deres forældre - det er nu engang der, man oplever den største tryghed. Det har kostet mig en hel del nattesøvn i de forgangne 6 år - og gør det fortsat i perioder (de sidste to nætter fx).
Når det er sagt, så skal man naturligvis have tingene til at fungere, og det må man arbejde på... Mit første råd til dig er, at du finder det rigtige tidspunkt at lære pigen at falde i søvn i egen seng igen. Det er hårdt, og der er absolut ingen grund til at gøre forsøget på det forkerte tidspunkt - når du ikke må bære hende, når hun måske stadig har en lille skræk i livet efter hundebiddet, hvis hun er forkølet eller... Min erfaring siger mig, at det er nemmere at udholde et barn i sengen (eller irriterende puttevaner), når man har accepteret, at det gør man indtil om en uge eller to eller...
Dernæst findes der vist ingen nemme løsninger m.h.t. at lære et barn at falde i søvn i egen seng - andet end beslutsomhed, udholdenhed og konsekvens. I må bare forsøge igen og igen og igen og holde ved. Hos børn er mange ting jo i perioder. Min dreng faldt fx perfekt i søvn, til han var 19 mdr - og lavede derefter aftenballade i over et år; ikke et godt eksempel på andet end at bare fordi din pige har sovet fint i egen seng hidtil er det ikke sikkert, at det bare lige kan fortsætte...
Anmeld