Søvnproblemer.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.135 visninger
8 svar
0 synes godt om
24. august 2010

MAMMARAZZI-vb

Jeg har i perioder meget svært ved at falde i søvn - pga. smerter og/eller alt for mange tanker, der kører rundt i mit hoved. Min måde at håndtere det på er, at blive oppe indtil jeg har smerterne og tankerne nogenlunde under kontrol - men hold op hvor er jeg bare træææt. Altid :( Har overvejet at tale med min læge, om at få noget til at sove på - men er egentlig ikke så meget for det. Ved ikke hvordan det virker - er man fuldstændig væk i mange timer eller hvad??? ...er betænkelig, fordi jeg er alene med to børn, og er bange for ikke at høre dem, hvis de vågner i løbet af natten.. Er der nogen, der ved noget om det???

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. august 2010

Det er stadig mig-vb

Du kan få nogle indslumringspiller som ikke er afhængighedsskabende som traditionelle sovepiller, og som gør at man atter 'kommer ned på lagenet igen'...og det er ikke nogen man bliver væk af, eller hvor man sover 20 timer, eller ikke kan høre sin børn/telefon mm. De hjælper bare med til, at man kan koble af og falde i søvn. Du kan evt tale med dine læge om den mulighed for en kortere periode.

Anmeld

24. august 2010

MAMMARAZZI-vb

HeleneK Mor til 6 skrev:
Du kan få nogle indslumringspiller som ikke er afhængighedsskabende som traditionelle sovepiller, og som gør at man atter 'kommer ned på lagenet igen'...og det er ikke nogen man bliver væk af, eller hvor man sover 20 timer, eller ikke kan høre sin børn/telefon mm. De hjælper bare med til, at man kan koble af og falde i søvn. Du kan evt tale med dine læge om den mulighed for en kortere periode.
Tak for svar Helene - indslumringspiller lyder også lidt mere harmløst. Er bange for at blive fuldstændig væk i mange timer. Har prøvet Roli*nat fra Matas, og det gjorde ikke noget for mig - så måske indslumringspiller er noget for mig. Det lyder som en mellemting... Har ikke lyst til at blive afhænging af noget - vil hellere kæmpe mod 'dæmonerne' ;)

Anmeld

24. august 2010

Det er stadig mig-vb

Ja, det er i hvertfald noget jeg selv vil anbefale som første/sidste mulighed, inden sovepiller (som er mere afhængighedsskabende).... Men som med sovepiller, så skal man ikke tage dem mere end 14 dage i streg! Men mange kan nøjes med en enkelt ENGANG imellem og har derfor altid en pakke liggende.... Tror også det psykisk er rart at vide, at man bare kan gå ud i skabet og tage en pille og SÅ sove. For mange fortæller, at de bedre kan kæmpe med deres dæmoner, fordi de ved de bare kan kvæle dem i løbet af 1 time, og så falder de ligesom hurtigere i søvn af sig selv....de bliver ikke så desperate.

Anmeld

25. august 2010

lib1982-vb

HeleneK Mor til 6 skrev:
Helene, har du navne på nogen af de piller? På mit arbejde har vi netop problemer med at læger som regel ordinerer benzo'er som både er noget lort og ja, er jo bare noget lort at begynde på, bl.a. pga. afhængigheds-effekten og vi oplever, at de er enormt kognitivt forstyrrende! Mamma, et AA-slogan siger 'Lad ikke solen gå ned over din vrede' - passer vist i din sammenhæng også, hvis man omformulerer lidt... altså sådan at forstå, at man skal 'afslutte' dagen, OGSÅ mentalt! Kan du gøre noget, for hurtigere at få tankerne væk - f.eks. skrive dem ned eller lign.? Ved godt det er vildt irriterende at høre, men jo mere man fokuserer på dårlig søvn og tanker ala 'åh nej, nu skal jeg i seng og kan sikkert ikke sove', jo sværere blir det og jo længere tid går der! Gik til yoga på et tidspunkt, hvor vi lærte 'Det fuldendte åndedræt' - træk vejret dybt ind af næsen, fyld først maven, brystet og helt op i skuldrene, og så omvendt ud - 'ind med det gode, ud med det dårlige' er tanken bag... gør det min. 3 gange i streg - virker på mig, til at jeg 'falder' ned!

Anmeld

25. august 2010

Det er stadig mig-vb

lib1982 skrev:
HeleneK Mor til 6 skrev:
Helene, har du navne på nogen af de piller? På mit arbejde har vi netop problemer med at læger som regel ordinerer benzo'er som både er noget lort og ja, er jo bare noget lort at begynde på, bl.a. pga. afhængigheds-effekten og vi oplever, at de er enormt kognitivt forstyrrende! Mamma, et AA-slogan siger 'Lad ikke solen gå ned over din vrede' - passer vist i din sammenhæng også, hvis man omformulerer lidt... altså sådan at forstå, at man skal 'afslutte' dagen, OGSÅ mentalt! Kan du gøre noget, for hurtigere at få tankerne væk - f.eks. skrive dem ned eller lign.? Ved godt det er vildt irriterende at høre, men jo mere man fokuserer på dårlig søvn og tanker ala 'åh nej, nu skal jeg i seng og kan sikkert ikke sove', jo sværere blir det og jo længere tid går der! Gik til yoga på et tidspunkt, hvor vi lærte 'Det fuldendte åndedræt' - træk vejret dybt ind af næsen, fyld først maven, brystet og helt op i skuldrene, og så omvendt ud - 'ind med det gode, ud med det dårlige' er tanken bag... gør det min. 3 gange i streg - virker på mig, til at jeg 'falder' ned!
De her er ikke benzodiazepiner, men virker NØJAGTIGT ligesom benzoer, og skal derfor omgås som om de er benzoer - og højest tages 14 dage i streg. Heminevrin® Eanox® Imoclone®, Imovane®, Imozop® Nimadorm®, Sonata®, Stilnoct®, Zaleplon, Zolpidem 'Alpharma', Zolpidem 'Gea', Zolpidem 'UNP' Zonoct, Zopiclone 'Alpharma', Zopiklon 'NM'

Anmeld

25. august 2010

Kirle-vb

Tjalfe fik noget at sove på, det hormon som gør en søvnig, da han skulle testes for epilepsi. Er det det samme som du snakker om Helene? For det synes jeg lød vældig smart, i hverfald sådan som de forklarede det, at det kun var det hormon, virkede kortvarigt og var helt ufarligt.

Anmeld

25. august 2010

lib1982-vb

HeleneK Mor til 6 skrev:
De her er ikke benzodiazepiner, men virker NØJAGTIGT ligesom benzoer, og skal derfor omgås som om de er benzoer - og højest tages 14 dage i streg. Heminevrin® Eanox® Imoclone®, Imovane®, Imozop® Nimadorm®, Sonata®, Stilnoct®, Zaleplon, Zolpidem 'Alpharma', Zolpidem 'Gea', Zolpidem 'UNP' Zonoct, Zopiclone 'Alpharma', Zopiklon 'NM'
Nåhhh ok, var faktisk ikke klar over, at det ikke er benzo, for som du skriver virker de som sådan - er noget rigtig lort... i hvert fald til vores beboere!! ... måske det også handler om, at lægerne der er tilknyttet er MEGET hurtigere med receptblokken! De beboere vi har som får/har fået ovenstående er blevet påvirket kognitivt på præcis samme måde som ved benzo - og har ofte ikke fået noget videre søvn! Kan på ingen måde anbefale dem!

Anmeld

26. august 2010

Det er stadig mig-vb

lib1982 skrev:
HeleneK Mor til 6 skrev:
Nåhhh ok, var faktisk ikke klar over, at det ikke er benzo, for som du skriver virker de som sådan - er noget rigtig lort... i hvert fald til vores beboere!! ... måske det også handler om, at lægerne der er tilknyttet er MEGET hurtigere med receptblokken! De beboere vi har som får/har fået ovenstående er blevet påvirket kognitivt på præcis samme måde som ved benzo - og har ofte ikke fået noget videre søvn! Kan på ingen måde anbefale dem!
Ork jo, de kan varmt anbefales, for de kan være guld værd! Men hvis folk ikke er opmærksom på, hvor længe de må tage dem, og hvordan de skal tages...tja, så kommer man jo ud på et skråplan og kan få samme symptomer som reelle narkomaner. Det er ikke pillerne den er gal med, men udelukkende folks måde at omgås dem på, den er rivende gal med! Den slags piller er tiltænkt lettere søvnproblemer i en kortere periode. Har man massive søvnproblemer skal man nærmere finde frem til roden af problemet og behandle dén. Hvis læger udskriver dem gentagne gange, så er det oftest fordi de ved, at der ikke er ressourcer til at komme søvnproblemet ordenligt til livs. Hvis man er overforbruger af den slags medicin, så skal man på langvaring afvænning! Jeg har altid selv en pakke i skabet, og tager gerne en hvis jeg er særligt oppe og ringe, meeen det er jo sjældent det sker. Måske 3-4 gange om året.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.