Min 4-årige har aldrig været en mælkedrikker. Og jeg har altid taget det stille og roligt m.h.t. kalk - og ikke givet hende det...
Pigen spiser fint og varieret sund mad. Af mælkeprodukter får hun mælk på müsli (eller mælk i havregrød) om morgenen - og det er vel det eneste, der er fast. Men så er der al den skjulte 'mælk', som hun får i løbet af dagen, ugen og året: i ostemadder, yogurt, hjemmebagte boller, pandekager, broccolisuppe, sovsen i lasagnen, reven ost på pasta, kakao osv.
Medmindre din dreng har problemer kan jeg ikke se, hvorfor du skulle få ham tjekket for noget. Ingen grund til at sygeliggøre en helt normal tilstand af varieret spisning. Hold fast i den varierede kost - og skru måske (af helt andre grunde) ned for fedtindholdet; den almindelige 3-årige har ikke behov for fuldfede produkter hele vejen rundt. Og så kan du jo overveje, om det vil give mening og give dig mere ro, hvis du lidt oftere serverer mad med mælk i, fx risengrød, bruger mælk i stedet for vand i hjemmebagt brød o.lign.
Iøvrigt mener jeg, at '1/2 l mælk' i højere grad end en minimumsgrænse er en maxgrænse, der i høj grad er til for at forhindre at nogen børn drikker så meget mælk, at de bliver for mætte til at spise varieret mad.
Anmeld