Hvis du vil begynde med grød, så skal du undgå alt med gluten indtil hun er 6 måneder. Dvs. hun må få risgrød, majsgrød, boghvedegrød og hirsegrød.
Vi startede også op på fast føde da spunken blev 4 måneder. Vi prøvede først med vælling og grød, men det der faldt bedst i hendes smag var kartoffel-gulerodsmos.
Vi startede med at give hende et par mundfulde hver dag i 1½ uge. Så havde hun vænnet sig til smagen og ville pludselig gerne have mere. Vi trappede langsomt op, og brugte nok ca. 1 måned på at nå op på et helt mosmåltid. Efter nogle uger forsøgte vi at give hende andre grøntsagter blandet i kartoffelmosen, og troede at der også skulle bruges lang tid på at vænne hende til smagen, men det røg ned med det samme. Majs og gulerødder er gode fordi de søder lidt, og det kan babyer jo pr. default lide.
Da hun havde spist et helt mosmåltid i nogle uger (dvs. da hun var omkring 5½ måned) begyndte vi at give glutenfri grød - der trappede vi også langsomt op til en fuld portion. Vi holdt fast i den glutenfrie grød i lang tid for at forebygge allergi, og hun får stadig de glutenfrie varianter jævnligt.
Jeg koger grød portionsvis i mikroovnen, og når det kommer ud tilsætter jeg smør og en terning frosset frugtmos - så bliver det lidt sødt og grøden køler hurtigere ned.
Held og lykke med det.
Apropos at sp siger at i helst skal vente til 6 måneder. Det sagde min sp også, men samtidig sagde hun, at fra 6 måneder kunne spunken ikke længere klare sig med kun mme. Og da vi brugte så lang tid på at trappe op til fuld portion er jeg glad for at vi ikke ventede med de første forsøg til hun blev 6 måneder.
For øvrigt kan jeg klart anbefale bogen 'mad til spædbørn og småbørn'. Den indeholder alle 'reglerne' om glutenfri grød, smør, mælk og alt muligt andet man skal holde styr på. Du kan købe den på apoteket eller sundhedsstyrelsens hjemmeside.
Anmeld