X-factor og mobning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.271 visninger
10 svar
0 synes godt om
22. juni 2010

kongster-vb

Så har der været trivselsmøde i datterens klasse og det går heldigvis bedre. En af de ting, som tøserne havde problemer med var, at de legede 'Paradise Hotel' i frikvarteret og stemte hinanden hjem. Det er jo noget tidligt at have kendskab til den slags programmer, synes jeg, men nogle af tøserne har jo ældre søstre og har derfor set programmet. Mit spørgsmål er dog et andet. Der er en del fjernsynsprogrammer i disse år som handler om at stemme folk hjem. Et af de mere 'uskyldige' er X-factor som ALLE fra datterens klasse så. Jeg tænker bare, at når vi som forældre sidder der og hygger os i sofaen fredag aften og hyler af grin over de folk der ikke kan synge, har grimt tøj på, opfører sig mærkeligt etc, er vi så ikke med til at legalisere dét at grine af folk som er anderledes? Jeg synes det er dybt uansvarligt af DR at lave sådan et program. Især fordi den jo får fuld skrue med de mest bizarre af deltagerne. Vi følger dem før audition, får alle deres kommentarer efterfølgende, der bliver lagt effekter ind over (hvis vi ikke lige selv skulle have opdaget hvor latterlige disse mennesker tilsyneladende er) og dommerne spidder dem nådesløst. Jo, folk har selv meldt sig, men jeg vil vove at påstå at nogle af dem jeg har set ikke kan siges at vide hvad de går ind til. Jeg mener ikke de skal udstilles som aftenunderholdning og jeg mener det er et skidt signal for vores unger at sidde og pege fingre og grine af folk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juni 2010

Bellis-vb

Jeg synes selve programmet er fint nok - det er den efterfølgende redigering der er helt hen i vejret. De der effekter :angry: Og så synes jeg dommerne godt må moderere sig og tænke over, at det er mennesker og der er mennesker bag skærmen. I år var det OK IMO. Det gode kan jo være, at der komme nogen - der bare Brilliere, som man ikke troede kunne - og det er jo fedt, at man kan lræe om forskelligheder, og så få en god snak når man ser det. Men den er svær, for hvor er grænsen?? Jeg synes ikke DR er uansvarlig, for det er vel OS, der vælger at tænde, at se med og støtte op om det ?! De laver hvad der er seere til og reality er STORT - desværre, men selv jeg kan se det facinerende i, at følge med i andres liv - og ja, til tider more mig på deres bekostning. Baggrund for programmet, stilart, målgruppe, redigering osv. osv. har jo stor betydning om det er dum tv, underholdning, spændende eller andet.

Anmeld

22. juni 2010

kongster-vb

Jo men præcis DR mener jeg har et ansvar om at levere public service og det synes jeg IKKE at X-factor er. Programmet som sådan er fint, som du siger, og det er ok at alle ikke vinder og går videre og bliver klappet på håret, men jeg synes der mangler en helt grundlæggende respekt for de enkelte deltager og en grænse for hvad der er ok at sige til andre mennesker. Det er dér jeg tror det påvirker os og vores børn for meget. At det er ok for voksne mennesker i fjernsynet at tale sådan til og om hinanden

Anmeld

22. juni 2010

Det er stadig mig-vb

Mine unger får slet ikke LOV til at se paradise og den slags (jeg ser det heller ikke selv). X-factor vil de gerne se, men mere når de når mod finalen. Og udvælgelsen ser vi slet ikke, da jeg slet ikke kan holde det UD fordi det simpelthen er så frastødende underholdning. Så hér er det MIG der bestemmer hvad ungerne skal have serveret, og jeg indrømmer at der er dømt skrap diæt!

Anmeld

22. juni 2010

lib1982-vb

Bellis skrev:
Jeg synes ikke DR er uansvarlig, for det er vel OS, der vælger at tænde, at se med og støtte op om det ?! De laver hvad der er seere til og reality er STORT - desværre, men selv jeg kan se det facinerende i, at følge med i andres liv - og ja, til tider more mig på deres bekostning.
Er fuldstændig enig - er for mig det samme som sladderblade, hvis ingen køber dem, 'uddør' de før eller siden... SÅ man kan jo starte med sig selv - synes man det er uetisk, så lad være at se det! For umiddelbart er jeg enig med dig Kongster om, at hvis forældrene sidder og griner af 'mærkelige' mennesker, hvordan skal børnene så lære, at det skal/må man ikke?

Anmeld

22. juni 2010

kongster-vb

HeleneK Mor til 6 skrev:
Mine unger får slet ikke LOV til at se paradise og den slags (jeg ser det heller ikke selv).
Jamen jeg har også forbudt X-factor udvælgelsen herhjemme og Paradise er helt udelukket. Men hun er jo så den eneste i klassen der ikke ser X-factor.

Anmeld

22. juni 2010

kongster-vb

Og jeg synes ikke det udelukkende er forbrugernes ansvar ikke at tænde for skidtet. DR er som den eneste kanal ikke afhængig af reklamekroner og er derfor underlagt specielle regler. Fx 'DR er landets eneste fuldt licensfinansierede og dermed brugerbetalte radio- og tv-station. Licensen fastsættes af Folketinget og forpligter DR til det, der ofte kaldes public service. På dansk betyder det: At DR skal arbejde 'i folkets tjeneste', og at DR skal påtage sig en række samfundsmæssige og kulturelle opgaver. DR skal også sikre, at danskerne får et stort og alsidigt udbud af kvalitetsudsendelser i radio og tv. [...] Der skal i udbuddet [af programmer] tilstræbes kvalitet, alsidighed og mangfoldighed. Ved programlægningen skal der lægges afgørende vægt på hensynet til informations- og ytringsfriheden. Ved informationsformidlingen skal der lægges vægt på saglighed og upartiskhed.' Hvordan er det lige at X-factor falder ind under dette? Fred være med at de laver nogle skodprogrammer fra tid til anden, men jeg synes licens-financeret mobning er ret grotesk

Anmeld

22. juni 2010

Spunk-vb

Jeg synes, at man kan diskutere hvilke programmer DR skal lave fordi er betalt for licenspenge. Men eftersom de er så populære som de er, så kan man vel godt argumentere for at det er public service. Jeg synes at det er folks eget problem hvis de lader deres børn se det, men jeg kan da godt følge din pointe - at det legitimerer nedgørelsen af andre på bekostning af dårligt udseende, manglende talent eller andet. Nu har jeg kun set ca ½ afsnit, men de effekter som jeg så synes jeg heller ikke var i orden.

Anmeld

22. juni 2010

MAMMARAZZI-vb

Her har der absolut heller ikke været PH i børnehøjde, men vi har set X-factor. Vi har ikke set de indledende runder her, men det er fordi, det ikke interesserer mig så meget - det er først når datteren (8) begynder at spørge efter det, at vi følger med.. Der er mange i hendes klasse, der ser det, men det har aldrig givet anledning til 'problemer' Det eneste jeg har hørt er, at de holder med nogle forskellige, og når det så er én af dem, der ryger ud - ja så synes de andre, at det er synd for dem, der havde dem som favoritter. Ellers prøver de at efterligne deltagerne - især hende med dyrelydene var et hit :P

Anmeld

23. juni 2010

Frede-vb

Jeg mener også, at det er en uskik med alle de programmer, der udstiller og gør nar af folk, der ikke ved bedre. Et tvillingepar - piger - i min datters klasse er rigtigt slemme til at kritisere, mobbe og kommentere, og jeg har tit undret mig over, hvorfor de er så slemme til det, indtil jeg besøgte forældrene en aften, hvor der var Vild med Dans i tv. For det første kaldte faderen det Vild med Svans, og moren bestilte ikke andet end at kritisere de medvirkendes kjoler, adfærd og udseende. Så faldt tiøren hos mig, og jeg forstår nu godt, hvorfor deres døtre er så trælse at høre på. Vi ser også disse programmer herhjemme, men vi gør et stort nummer ud af at fortælle vores børn, at de medvirkende ofte ikke ved, at de udstiller sig selv, og det derfor ikke er pænt at grine af dem. Vi griner... selvfølgelig gør vi det... det kan man jo ikke lade være med, men vi gør det klart for vores børn, at disse mennesker er mennesker lige som os med følelser, der ville blive kede af det, hvis de vidste, at vi sad og grinte af dem. Det er en meget svær balancegang, og man kan og skal ikke holde sine børn fra sådanne programmer, men man skylder dem at forklare dem baggrunden for de optrædendes medvirken. Personligt synes jeg, at programmerne giver en rigtig god anledning for os herhjemme til at tale med vores børn om problematikken ved sådanne programmer. Vi kommer omkring mediernes måde at fremstille mennesker og situationer på; virkelighed versus fantasi/fremstilling; det gode og det onde mv. Vores børn ser ikke Paradise Hotel pga. sex-scenerne - det er de for små til, men X factor, Vild med Dans osv. ser de.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.