Jeg mener også, at det er en uskik med alle de programmer, der udstiller og gør nar af folk, der ikke ved bedre.
Et tvillingepar - piger - i min datters klasse er rigtigt slemme til at kritisere, mobbe og kommentere, og jeg har tit undret mig over, hvorfor de er så slemme til det, indtil jeg besøgte forældrene en aften, hvor der var Vild med Dans i tv.
For det første kaldte faderen det Vild med Svans, og moren bestilte ikke andet end at kritisere de medvirkendes kjoler, adfærd og udseende. Så faldt tiøren hos mig, og jeg forstår nu godt, hvorfor deres døtre er så trælse at høre på.
Vi ser også disse programmer herhjemme, men vi gør et stort nummer ud af at fortælle vores børn, at de medvirkende ofte ikke ved, at de udstiller sig selv, og det derfor ikke er pænt at grine af dem. Vi griner... selvfølgelig gør vi det... det kan man jo ikke lade være med, men vi gør det klart for vores børn, at disse mennesker er mennesker lige som os med følelser, der ville blive kede af det, hvis de vidste, at vi sad og grinte af dem.
Det er en meget svær balancegang, og man kan og skal ikke holde sine børn fra sådanne programmer, men man skylder dem at forklare dem baggrunden for de optrædendes medvirken.
Personligt synes jeg, at programmerne giver en rigtig god anledning for os herhjemme til at tale med vores børn om problematikken ved sådanne programmer. Vi kommer omkring mediernes måde at fremstille mennesker og situationer på; virkelighed versus fantasi/fremstilling; det gode og det onde mv.
Vores børn ser ikke Paradise Hotel pga. sex-scenerne - det er de for små til, men X factor, Vild med Dans osv. ser de.
Anmeld