KH Bibi skrev:
Ja, når man lærer, at man må stave frugt 'fråkt', så står jeg af.
Det gør universitetet også.
...forstår stadig ikke lige, hvad du mener i forhold til at lære at LÆSE...?
Nå; men jeg giver Mammarazzi ret i, at børnestavning jo ikke er noget de fortsat praktiserer i folkeskolen til de når afgangseksamen. De sætter jo ind med staveord og stigende krav til korrekthed med tiden.
Personligt synes jeg, at der en god portion sund fornuft i at starte med børnestavning, for det tillader børnene at få afløb for deres kreative tænkning, og opleve GLÆDEN at skrive og fortælle en god historie. Hvis der står en voksen på sidelinien og dissekerer, hvad de skriver på grund af en formalitet som korrekt stavning, kan de hurtigt gå død i processen, og simpelthen miste lysten til at skrive noget som helst.
Jeg tager det da fuldstændigt cool, at min datter (3. kl.) staver som en brækket arm, når hun skriver historier. Hun kan holde rede på et indviklet plot, der springer i tid og sted, og formulerer sig med en masse begreber om alt muligt, og jeg kunne da aldrig DRØMME om, at begynde at kritisere -eller bare så meget som kommentere- hendes stavning i dén sammenhæng.
Det skal nok komme hen ad vejen, hun klarer sig ok i staveord, og om ikke andet får hun en øjenåbner, når hun skriver ind på computer og slår stavekontrollen til.
Anmeld