(marts) Kartoffelmos

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

881 visninger
10 svar
0 synes godt om
4. september 2009

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
Vi har her til aften fået kartoffelmos til aftensmad og jeg tænkte; det giver jeg da lige en portion af til Lina. Jeg fortynede det og puttede ekstra fedtstof i. Men hun havde svært ved, at synke det nogen gange - som om det sad fast i halsen.

Hvad gjorde jeg galt?? Tip til, hvordan jeg skal lave kartoffelmos fremover??

Hun har indtil videre fået majsgrød og hirsegrød og det spiser hun hver gang en stor portion af. Vi er oppe på 2 gange om dagen.

Kh.
Katja

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. september 2009

Moar'en

Vi har her til aften fået kartoffelmos til aftensmad og jeg tænkte; det giver jeg da lige en portion af til Lina. Jeg fortynede det og puttede ekstra fedtstof i. Men hun havde svært ved, at synke det nogen gange - som om det sad fast i halsen.

Hvad gjorde jeg galt?? Tip til, hvordan jeg skal lave kartoffelmos fremover??

Hun har indtil videre fået majsgrød og hirsegrød og det spiser hun hver gang en stor portion af. Vi er oppe på 2 gange om dagen.

Kh.
Katja

Put gulerødder i så bliver det mindre "klistret" Viktor havde det nemlig os sådan da vi prøvede første gang, men gulerødderne hjalp og nu elsker han hans kartoffelmos.
Håber det virker

Anmeld

5. september 2009

Muffinmus

tja, her belnder vi det ikke, det moses bare med mælk og smør og evt grøntsager af en art.
Men ja, kommer man gulerødder med i blenderen så klistrer det ikke men bliver meget fint.

Anmeld

5. september 2009

MoarViborg

Min SP sagde at de godt kunne "kløjs" i mosen de første par gange, men at man skulle blive ved med at prøve, da hun så nok skulle vænne sig til konsistensen - altså når man ikke blender!

Anmeld

5. september 2009

Misjelle

Da vi startede på kartoffelmos kom vi det igennem en si og brugte mme til at fortynde det, for at det smagte lidt velkendt, det virkede, ja og så massere af gulerødder eller blomkål .

Elpisker gør mosen let og luftig blender gør den lidt sej (står der i alt fald i min mad bog ).

Ja og som de andre siger, bliv ved med at  tilbyde, det er noget med at småbørn skal smage noget minimum 15 gange for at kunne danne sig en mening om det.

Men jeg skal ikke gøre mig for klog, for efter at Linus med velbehag har indtaget kartoffelmos med alverdens grøntsager i den sidste 1½ måned, har han overhovedet ikke ville spise det den sidste uges tid .

Held og lykke

Anmeld

5. september 2009

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
Tak for tippene - jeg må prøve, at blande nogen gulerødder i næste gang.

Kartoffelmosen var blendet og det var først, da den var lavet, at jeg tænkte over, at Lina også kunne få noget af den. Jeg moser med en gaffel næste gang.

Kh.
Katja

Anmeld

5. september 2009

Mira0911

Katja... skriver:

Tak for tippene - jeg må prøve, at blande nogen gulerødder i næste gang.

Kartoffelmosen var blendet og det var først, da den var lavet, at jeg tænkte over, at Lina også kunne få noget af den. Jeg moser med en gaffel næste gang.

Kh.
Katja

Jeg har prøvet utallige gange med Julie, virkelig fortyndet det osv... Kommet grønsager i osv... Men intet hjælper...

Kartoffelmos er så klistret, at det stimulere det punkt i halsen, at de laver opkaste lydene...

Julie lukker munden så snart kartoffelmosen kommer hen til hende... Og jeg vil ikke tvinge hende til at spise det, når hun afviser...  Hun har afvist mange gange...

Anmeld

9. september 2009

N&J

Nikita ville heller ikke spise hendes de første par gange da det sad fat i ganen. Jeg propper forskellige grønsager i dog kun de samme i starten for ikke at forvirre hendes smag, derudover lidt ekstra smør, lidt sødmælk indtil konsistensen var mere flydende end klistret, det hjalp de første par gange, nu spiser hun det med meget lidt mælk og smør..

Anmeld

9. september 2009

Mira0911

Jeg kan slet ikke få Julie til at spise kartoffelmos... Som sagt - vil ikke tvinge hende...

Anmeld

9. september 2009

N&J

Har du prøvet med en ret kogt kartoffel i små bidder, det spiser Nikita når vi er hjemme ved mormor og morfar, der er konsistensen heller ikke helt den samme.. tror heller ikke på at man skal tvinge børn til noget.. er nemlig helt overbevist om at det er derfor jeg ikke kan lide fisk den dag i dag..

Dog har jeg lært mine fætre på 7 at de skal smage på det de ikke kan lide hver gang de bliver et år ældre.. det fungere super godt, ved bare ikke helt hvad jeg skal sige når de spørger hvorfor jeg ikke smager på fisken..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.