Bøger til tweens -igen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.394 visninger
10 svar
0 synes godt om
29. maj 2010

Pikora-vb

Vi har tidligere udvekslet inspiration om bøger til vore børn; men det er vist en gammel tråd, så jeg laver lige min egen. Min datter får god hjælp af skolebibliotekaren til at vælge bøger. I sidste uge måtte de konstatere, at hun havde været igennem hele Fantasy-udvalget på skolebiblioteket, så hun havde brug for en idé til noget helt andet at læse. Og det fik hun så sandelig; hun kom hjem med en mursten indeholdende 3 romaner af Cæcilie Lassen: 'Simone', 'Lulu' og 'Duen'. Det er historiske romaner, om børn i en anden tid, og under begivenheder som den franske revolution og anden verdenskrig. Jeg synes de lyder rigtig spændende, og nu tænker jeg: 'hvorfor har jeg, der ellers elsker netop dén genre, aldrig læst dem'?? -Måske fordi de er fra sidst i firserne, hvor jeg var en del i udlandet!? I hvert fald vil jeg helt sikkert benytte lejligheden til at læse dem nu, selv om det vist egentlig er ungdomsbøger. Jeg er meget spændt på, hvad min datter siger til dem! Er der nogen, som kan huske at have læst dem? Jeg synes det er imponerende, at forfatteren kun var 16 år, da hun debuterede med den første; det må trods alt have krævet en del research!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. maj 2010

Spunk-vb

Jeg kender dem desværre ikke. Måske kunne Herta Enevoldsens bøger også være noget, hvis ikke du allerede har læst dem. Hun har skrevet en lang rækkke børne-/ungdomsbøger om historiske danske personer. De er vist også fra 80'erne og har et temmelig kedeligt udseende, men indholdet er vist helt ok.

Anmeld

29. maj 2010

kongster-vb

Jeg har læst dem som barn (eller ung?) og mener at kunne huske at de var gode. Hvor gammel er din datter?

Anmeld

30. maj 2010

Pikora-vb

Nej, hvad sker der lige her....Herta Enevoldsen har jeg heller ikke hørt om :unsure: Min datter er 9 år, og hovedpersonerne i de 3 Cæcilie Lassen bøger er henholdsvis 7,9 og 15 år, så hvis bøgerne ellers er velskrevne, kunne man jo godt forstille sig, at hun ville finde dem vedkommende :) Det passer mig fint, hvis hun lige prøver lidt mere af de forskellige genrer. Jeg har ikke rigtig blandet mig i hendes bogvalg (kun givet gode idéer), og jeg er da ogs selv glad for fantasy, meeeeen......hun må da også godt have lidt føling med den virkelige verde!!

Anmeld

30. maj 2010

kongster-vb

Så kunne Busters Verden måske også være et hit? Der er også virklig verden for alle pengene. Og Bertram-bøgerne måske? Og Iqbal Farooq. Jeg kender godt det der. Min datter er også glad for fantasy, men jeg synes jo også det er fint at blande genrer lidt :-)

Anmeld

30. maj 2010

Pikora-vb

Busters verden har vi stående i reolen. Jeg har peget på den; men hun har ikke rigtig været interesseret. -Hun har set filmen engang. Bertram-bøgerne har jeg også forsøgt mig med; hun læste en 2-3 stykker, men tabte så interessen til fordel for noget fantasy. Jeg må så sige, at jeg læste dem lige selv også, men blev enormt skuffet! På én eller anden måde var de ikke så hylende morsomme som jeg husker dem. Til gengæld er hun i gang med Prins Faisals Ring, -også Reuter, og dén synes hun er god. -Men det er jo også et eventyr!! Så nu håber jeg, at hun griber Cæcilie Lassen som den næste, når nu den ligger på natbordet (-I skarp konkurrence med en bunke fantasy bøger :unsure: )!!(-og hvis jeg altså ikke lige har snuppet den :cheer: ) Hun læste også nogle af Laura bøgerne, men tabte også interessen midt i serien; det er sgu ikke nemt. Men det vigtigste er jo, at hun hygger sig og har en god oplevelse med at læse!!

Anmeld

30. maj 2010

Spunk-vb

Måske kunne 'Brædder til Draculas kiste' og hele den serie være noget? Skrevet af Dennis Jürgensen. I fantasy-genren findes der Dragonlance-bøgerne - der løber hun ikke tør lige foreløbig - der er vist over 30.

Anmeld

31. maj 2010

Meesalith-vb

Har hun været igennem Dystopia og Skammerserien???

Anmeld

31. maj 2010

kongster-vb

Vi læser 'Prinsen af Pæremosen' bøger for vores 6-årige for tiden og de er super sjove. Også for en 9-årig. Jeg forsøger stadig at få min 9-årige til at læse andet end Anders And, men hun er svær at fange. 'Matilda' af Roald Dahl var hun dog glad for. 'Coraline' kunne også være en mulighed (uden jeg kan huske hvem der har skrevet den) Jeg var begejstret for 'Tudemarie' da jeg var barn og der er jo masser af virkelighed fra København i århundredeskiftet (altså 1800-1900)

Anmeld

31. maj 2010

Pikora-vb

Tak skal i ha`! Jeg har søgt de forskellige på biblioteket, og skrevet dem, der så interessante ud, på min huskeliste. Alt, hvad der lugter lidt af fantasy, har hun stort set læst i forvejen; men der var også en del gode bud på andre genrer! Hun efterspørger åbenbart ét eller andet specielt element i bøgerne, for at interessen fanges, -'bare' socialrealisme gider hun ikke!! Takker :)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.