Opkast/gylp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.544 visninger
12 svar
0 synes godt om
26. maj 2010

Spunk-vb

Hvad er egentlig forskellen på opkast og gylp? Er det gylp når det kun består af mælk, eller har det noget med mængden at gøre? Eller noget helt tredje? Og har i noget bud på hvorfor et barn der normalt ikke gylper i stor stil pludselig gør det? Spunken fik noget ny grød i formiddags, og efter 1½ time kastede hun det hele op igen. Og resten af dagen har hun gylpet flere gange, hvilket hun gør sjældent. Tror i at det kan skyldes den nye grød, eller er det mon et tilfælde? Hun har ingen feber og lader ikke til at være syg - hun har dog været lidt mere mor-syg end hun plejer.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. maj 2010

Det er stadig mig-vb

Gylp kommer pga luft - når bøvsen kommer, kommer der noget med. Nogen gylper enormt meget fordi de sluger luft sammen med måltidet... Nogle få har en umoden lukkemuskel i spiserøret, så de nemt gylper når de bevæger sig efter et måltid. Gylp kommer postionsvis. Opkast er hele maveindholdet der kommer ud i større eller mindre kaskader...eller hvordan jeg nu kan forklare det bedst. Det er meget normalt at de gylper lidt ekstra hvis det er en ny grød, men gylperiet burde være nogenlunde væk ved 6 mdrs alderen hvor spiserøret er modnet.

Anmeld

26. maj 2010

Spunk-vb

Udfra mængden, ville jeg sige, at det var al grøden der kom op igen. Så må det vel karateriseres som opkast....

Anmeld

26. maj 2010

lib1982-vb

Vores drenge begyndte at kaste op, da de pludselig ikke mere kunne tåle mælk... det var både gylp (surt opstød med fyld) og decideret opkast som i BVAAAAAAAADR der kom op...

Anmeld

26. maj 2010

Spunk-vb

Det håber jeg da ikke er tilfældet. Men det har jo kun været i dag, så mon dog.

Anmeld

27. maj 2010

Det er stadig mig-vb

Der er nok ikke andet for, end at prøve igen i dag. Sker der det samme, så er det nok en grød du skal droppe....og forsøgesvis prøve med noget, med mindre mælk. Mine børn kunne heller ikke tåle grød med højt mælkeindhold (hvilket så passede mig udmærket!)for så kunne de få noget at det sunde istedet for :)

Anmeld

27. maj 2010

Spunk-vb

Det er en Urtekram-grød uden gluten, mælk og sukker. Men hun ville ikke have den i dag, så den ryger ud.

Anmeld

27. maj 2010

Kirle-vb

Tjalfe og alt lavet ris (risgrød og rismel mm) røg bare op igen, det kunne hans mave slet ikke lide. Måske var det det? Eller bare noget andet som dins mave ikke kan lide :)

Anmeld

27. maj 2010

Det er stadig mig-vb

Men heldigvis er der så meget andet på marked, så det går jo nok. Men man KAN komme ud for at der er nogle produkter deres maver ikke kan klare, uanset hvor sundt det end er. Men så kan det vende lige så pludseligt, og så kan de pludelig godt klare det :huh: Man må påregne en hel del eksperimenter det første års tid... Sjovt, for mine unger var heller ikke begejstrede for Urtekrams, og det var ellers noget af det bedste (sundeste) på daværende tidspunkt. De kune bedre lide de der glasmad fra supermarked, og de blev nede uden for megen gylp og bræk :blink: Tror det hed Hipp det jeg plejede at købe, når jeg altså ikke selv lavede det. Beuvais (staves) kunne de også godt lide. Men urtekrams endte altid med tom mave.....

Anmeld

27. maj 2010

Spunk-vb

Helt ærligt, så synes jeg faktisk heller ikke selv at det smagte godt, så jeg kan jo ikke bebrejde hende. Jeg laver normalt selv grød og frugtmos fra bunden - har fået det andet og tænkte at det var godt når det er en travl morgen. Hipp laver noget økologisk pulvergrød med frugt som bare skal hældes i varmt vand, og det var et stort hit da vi afprøvede det på vores ferie.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.