Hvad kan vokse i sand?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.274 visninger
5 svar
0 synes godt om
25. maj 2010

kongster-vb

Vi har jo hverken hus eller have, men vi bruger svigermors sommerhus i Asserbo næsten hver weekend. Hun vil rigtig gerne have nogle planter til at gro op omkring en terasse m stakik rundt om. Der vokser i forvejen grantræer, birk, eg, lyng, lærk, hybenroser og gyvel i massevis på grunden. Men hvad kan man ellers få til at vokse i sandet jord? Hun vil også gerne have nogle bær-buske, men både solbær og ribs, samt nøddetræer er gået ud. Nogle ideer til nyttehave?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. maj 2010

Spunk-vb

Min umiddelbare tanke var sukkulenter, men det er nok ikke varmt nok i dk når det skal være udendørs. Så ikke lige nogle gode bud herfra.

Anmeld

25. maj 2010

Pia S-vb

Jeg tror, I vil kunne få nogle gode kartofler. Nok ikke alle arter, men jeg ved, at der findes arter som gror bedst i sandjord. Måske også gulerødder??

Anmeld

25. maj 2010

kongster-vb

Orv ja, det var en god ide. Kartofler og gulerødder kan nok vokse der. Så mangler jeg bare noget der vokser sig stort og flot og helst slynger sig om det grimme stakit, der er om terassen og som svigermor gerne vil have skjult

Anmeld

25. maj 2010

Johannamor-vb

Jeg tror, det gode råd er: Søg råd i en planteskole i nærheden af sommerhuset. Der er jo ikke meget næring i sandjord, og du nævner selv de planter, man mest forbinder med sandet jord. Måske kunne jeg tilføje havtorn - som har flotte orange bær og man iøvrigt kan bruge til marmelade. Men din svigermor er jo ikke den eneste, der drømmer om flotte haver, så i planteskolen i nærheden er de vant til præcis de samme spørgsmål. Måske har de en art solbær eller ribs eller brombær, der tåler sandet jord bedre end andre? Der kan være en del forskel på de forskellige arter. Måske er deres eneste råd, at man skal grave et kæmpe bed, som man fylder med kompostjord - og så bruger det som udgangspunkt for havens farveklat & spisekammer? Og så må I jo se, om I har den energi til projektet... Held og lykke...

Anmeld

25. maj 2010

kongster-vb

Ja jeg må nok på planteskole. Det med muldjord er prøvet. Svigermors far fik kørt tonsvis af muldjord til huset, men ligemeget hjalp det. Jeg tænker på at man måske kunne lave nogle højbede med noget pænt i? Jeg har ingen forstand på planter overhovedet, men vil gerne glæde svigermor. Så næste weekend må det være planteskole

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.