Læring i sommerferien

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. maj 2010

Frede-vb

Hos os er alt sådan noget integreret i hverdagen; så integreret, at jeg først nu er kommet i tanke om, at der er tale om læring, nu her hvor du nævner det. At et barn skal lære at sjippe, tage tøj på eller binde snørebånd synes jeg ikke, der må gå for meget undervisning i. Det skal helst komme helt naturligt på naturlige tidspunkter. Jeg bryder mig ikke om at lægge sådan nogle ting ind i skeamer.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. maj 2010

Lars F-vb

Altså - det der ord, 'læring'. Jeg kan ikke ha' det. Det er sådan et rigtigt professions-ord, som har forurenet vores almindelige sprog. Man kan lære noget, man kan øve sig i noget, og man kan være lærer - men man kan ikke ha' 'læring'. Og da slet ikke i sommerferien. For mig er sommerferien sådan en periode, hvor en masse regler er aflyst og familien kan nyde at det hele kan få lov at sejle lidt. I ferien kan vi improvisere. Derfor vil det for mig være en rigtig dårlig periode at øve sig i rutiner (fx at tage tøj på), for der er ikke rigtig nogen. Denslags virker meget bedre, hvis det gøres til et fast element i hverdagen. Der har været nogen ting, hvor en ferie har været et godt tidspunkt (af med bleen, fx), men for det meste er det bedre at øve sig i ting i perioder hvor hverdagen ligger i nogenlunde faste rammer. Om sommeren kan man øve sig i selv at fylde sine dage ud, at mærke efter hvad man har lyst til og ikke bare følge programmet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.