Hvornår kunne jeres børn læse?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. april 2010

MAMMARAZZI-vb

Caidas skrev:
Undskyld mig lige, men hvad er 'børnestavning'?
Man skriver de lyde man kan genkende i ordet - efterhånden kan man genkende flere og flere lyde i ordet - til sidst retter barnet selv stavemåden efter de ord de ser og genkender. På den måde er der ikke noget der er forkert, og er derfor med til at give barnet mod på at skrive.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. april 2010

Charlotte d. 17.-vb

Min yngste søn lærte sig selv at læse det sidste år, han gik i børnehave. Vi gjorde INTET for det, men det sørgede han så selv for. De to ældste kom sent i gang - langt hen i 2. klasse - men det kom sådan set ikke bag på os, da de begge havde alt for meget krudt bagi til at sætte sig ned og glo på bogstaver. Dem forsøgte jeg i øvrigt ihærdigt at læsetræne med, så for vores børns vedkommende har de knækket koden, da DE var parate til det, og vores bestræbelser virkede fuldstændigt uvedkommende for processen. I dag læser de alle fint, men kun den yngste gør det frivilligt - og med stor glæde - og det stemmer meget fint overens med deres temperament og natur, selv om dansklærermoderen ville ønske, de alle tre havde fundet samme glæde ved litteratur som jeg selv.

Anmeld

30. april 2010

Signe1704-vb

KH Bibi skrev:
Nægter at indordne mig under, at de skal bruge børnestavning! Det gjorde jeg heller ikke da Tim gik i børnehaveklasse og i 1. og det betyder, at han som den eneste i klassen i dag, kan stave 100%. Så det kommer ikke til at handle om børnestavning her. Synes det er noget bavl.
Jeg er helt enig. Forstår virkelig ikke hvad det skal gøre godt for. Først skal de stave som de tror og må ikke rettes og så skal de pludselig lære at stave det hele anderledes..... Jeg ville selv blive forvirret og vi andre har da lært at stave :blink: Nu SKAL de også lære de små bogstaver først. Vi lærte de store - det gjorde man dengang.... Gad vide om der går mode i sådan noget :P

Anmeld

30. april 2010

Signe1704-vb

Mine forældre har været børnehaveklasseledere de sidste 15 år og de plejer at sige at det er ca 1/3 af klassen der kan læse ved udgangen af børnehaveklassen. Så i følge dem er det helt normalt at din datter ikke læser endnu ;) Jeg kan ikke huske det med min søn, men mener han var ret godt med (dengang interesserede skolen ham stadig :laugh: ).

Anmeld

30. april 2010

MAMMARAZZI-vb

Signe1704 skrev:
KH Bibi skrev:
Nægter at indordne mig under, at de skal bruge børnestavning! Det gjorde jeg heller ikke da Tim gik i børnehaveklasse og i 1. og det betyder, at han som den eneste i klassen i dag, kan stave 100%. Så det kommer ikke til at handle om børnestavning her. Synes det er noget bavl.
Jeg er helt enig. Forstår virkelig ikke hvad det skal gøre godt for. Først skal de stave som de tror og må ikke rettes og så skal de pludselig lære at stave det hele anderledes..... Jeg ville selv blive forvirret og vi andre har da lært at stave :blink: Nu SKAL de også lære de små bogstaver først. Vi lærte de store - det gjorde man dengang.... Gad vide om der går mode i sådan noget :P
Sådan havde jeg det også, da vi blev præsenteret for det i 0. klasse - men valgte at støtte op omkring det. Kunne jo se i de udleverede materialer, at det var noget, som mange havde haft gavn af.. Jeg har selv lært at stave på den gammeldaws måde, så jeg skulle virkelig kæmpe, for ikke at rette, når hun skrev jaj - di - ful osv. Men må altså blankt erkende, at det virker - og virker hurtigt. Min datter går i 2. klasse nu, og har længe kunnet følge med i underteksterne på TV. Hun har stort set altid nul fejl i diktat, og skriver lange historiet, sange osv - så kan jeg jo kun være tidfreds. Mht. de små bogstaver - ja det er måske tidligt, men stort set alt det de skal læse, er jo skrevet med små bogstaver. Det gør det meget nemmere for dem, hvis de kender lidt til dem i forvejen...

Anmeld

30. april 2010

Signe1704-vb

MAMMARAZZI skrev:
Sådan havde jeg det også, da vi blev præsenteret for det i 0. klasse - men valgte at støtte op omkring det. Mht. de små bogst- saver - ja det er måske tidligt, men stort set alt det de skal læse, er jo skrevet med små bogstaver. Det gør det meget nemmere for dem, hvis de kender lidt til dem i forvejen...
Jeg støttede også op omkring det - det gør jeg stort set altid når det har med skole eller institution at gøre. Man må jo tro de ved bedst og jeg vil ikke være illoyal overfor lærerne. Der skal virkelig ske noget tumpet før jeg ikke støtter op og det tror jeg faktisk aldrig jeg har været ude for. Det er bare sjovt som tingene ændrer sig både med stavning og bogstaver. Heldigt at vi lærte at skrive og læse :laugh:

Anmeld

30. april 2010

MAMMARAZZI-vb

Ja nærmest et mirakel Signe ;) Jeg var også ude i den der med, at tro, at de ved bedst. Det ville da være træls, hvis det virkede, og man så hårdnakket havde kæmpet imod - og hun ikke fik lært at skrive :silly: Men hold op hvor er det svært ikke at rette på dem..

Anmeld

30. april 2010

Signe1704-vb

Ja jeg kæmpede også med ikke at rette. Man vil jo så gerne lige fortælle dem :P

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.