Magt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.345 visninger
6 svar
0 synes godt om
20. april 2010

MetteNB-vb

Er der nogen af jer, der oplever brug af magt i jeres arbejdsliv, og hvordan kommer det til udtryk? Tror mange kan genkende, at de manipulerer med deres børn nogle gange, men sker det samme i arbejdslivet, og i givet fald hvordan? Nogle af jer, der har eksempler på, hvornår I sidst har manipuleret med andre eller har oplevet, at andre har manipuleret jer?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. april 2010

MAMMARAZZI-vb

Ved ikke, om det hører hjemme her... Jeg var sygemeldt 1 1/2 år inden jeg gik på barsel, og fortsat sygemeldt efter barsel - Det er jo mit 'arbejdsliv' i øjeblikket.. Når jeg sidder der på den anden side af skrivebordet, føler jeg, de suverent har magten over mig og mit liv :dry: ... døgnets 24 timer! Synes ikke jeg manipulerer med folk - måske lidt med mine børn, men det er positiv manipulation, hvis der er noget der hedder det :unsure:

Anmeld

20. april 2010

Spunk-vb

Jeg synes ikke at jeg generelt manipulerer med folk, men selvfølgelig ved jeg hvordan visse ting skal fremlægges for at få øge odds for at opnå noget - med min mand eller min chef. En af mine kollegaer bruger en taktik, som man vel godt kan kalde magt/manipulation. Hun bliver bare ved og ved og ved indtil man ikke gider at høre mere om det - eller også hidser hun sig op. Og så får hun som regel sin vilje.

Anmeld

20. april 2010

Charlotte d. 17.-vb

Jeg oplever ikke magtspil blandt mine kolleger, tror jeg. Så skjuler de/vi det i hvert fald godt. Til gengæld kom jeg for ikke så længe siden til at tænke over, hvor uhyggelig stor magt, jeg har i mit job i forhold til eleverne - og hvor nemt, jeg egentlig kunne misbruge det. Jeg og nogle kolleger talte om en lidt træls elev, som godt kunne gøre en kommende lejrskole rigtig sur for alle parter. Jeg sagde - HELT i sjov - at vi da kunne 'plante' en flaske vodka i hans bagage, 'opdage' den og sende ham hjem pga. regelbrud. Og ved nærmere eftertanke blev jeg forskrækket ved tanken om, hvor LET, det ville være at udføre sådan et 'justitsmord'. For selvfølgelig ville man tro på os lærere og ikke på en lidt 'skidt' knægt (forstå mig ret), som har flere regelbrud på samvittigheden. Hvis hans forældre støttede ham, ville det jo også være helt forventeligt - og vi ville stadig stå som dem, man kunne regne med. Hæslig tanke.

Anmeld

21. april 2010

Frede-vb

I min branche er der masser af skjult magt, og jeg døjer meget med at tage det, fordi det bliver udført på en træls måde. Jeg er ved at brække mig, når en kollega fx siger til mig (det skal helst siges med sjællandsk accent): 'Ved du hvad, Helle, jeg holder rigtigt meget af dig, og det gør mig simpelt hen så glad, når du tager initiativ til at lave en ugeplan for os allesammen. Bliv du bare ved med det'. Jeg går helt i selvsving, når jeg hører sådan noget - især hvis den kollega, der siger det også sætter sin hånd på min skulder samtidigt. Sådan taler man til hinanden i min branche, og nogengange må man kigge ned af sig selv og spørge sig selv, om man måske ligner en elev fra 4. kl... Formålet med denne overpædagogiske måde at tiltale andre på er kun at få den person, man taler til, til at gøre noget for én, så man selv slipper for det. Det er ganske enkelt magtmisbrug på en nederdrægtig måde, og som især mange unge og nyuddannede falder på halen for. Jeg kan meget bedre forholde mig til en person, der siger: 'Ved du hvad? Gider du ikke lige lave teamets ugeplan, jeg har nemlig for travlt til selv at gøre det'. Det andet snak gør mig bare tvær.

Anmeld

21. april 2010

kongster-vb

Uha Frede, jeg har det præcis som dig. Det der girafsprog får mig til at se rødt!! Der er meget sandhed i hvad Charlotte siger - at man skal være opmærksom på at forvalte den magt man har. Ganske få uoverlagte ord, som ikke er ment ondt, kan have stor effekt når man har formel magt over andre. Senest har jeg måttet tale med mine hjælpelærere på ITU. De står for at hjælpe de studerende i øvelsestiden og rette opgaver. Opgaverne er ret vigtige, da de studerende skal aflevere og få godkendt et bestemt antal for at få lov til at gå til eksamen. Desværre viste de studerendes evalueringer at de var kede af hjælpelærerne, som de fandt arrogante og nedladende. Set i bakspejlet kan jeg godt se det og jeg kan også godt se at jeg har ladet det passere. Små udtryk som 'lille ven, du ....' og en måde at tale til de studerende på som om der bliver skældt ud, har forekommet i næsten hver øvelsestime. Hjælpelærerne er 22-28 år gamle og selv studerende og de har ingen erfaring med at have formel magt over andre. Det - samt en god portion nervøsitet - har gjort dem ubehagelige overfor de studerende, men sjovt nok kun når de skulle tale til alle på én gang (der er ca 40 studerende). Når de hjælper de studerende på enmandshånd er de noget så søde og tålmodige og alle er glade for dem. Så jeg havde en snak med dem om magt og nervøsitet og hvordan deres ord bliver opfattet og den fangede de straks. Gid mange ledere ville tænke over det samme. At når de joker er det ikke det samme som når kollegaer joker. Man jeg - lægger ofte mere betydning i lederens spidse bemærkninger end når det er kollegaer

Anmeld

21. april 2010

lib1982-vb

Jeg bruger magt i mit arbejdsliv - og helt åbenlyst, faktisk så åbenlyst, at vi laver indberetninger på det ;) Ej, er bestemt ikke fordi, at det er sjovt, men nødvendigt ind imellem. Jeg arbejder på et socialpsykiatrisk center - og i perioder har vi beboere som kan være meget voldsomme, både verbalt og fysisk og så er magt nødvendigt. Vi har ikke samme muligheder som på en psykiatrisk sygehus afdeling (f.eks. bæltefiksering og tvangsmedicinering), og heldigvis er det sjældent nødvendigt at indlægge nogen - og når det sker, er det som regel fordi de er til fare for sig selv, og så ser jeg det som en hjælp og ikke 'magt' i ordets negative betydning! Men jo, bruger også magt/manipulation når jeg ikke er opmærksom på det - mange gange, kan man godt få beboere/kolleger til at gøre noget - små som store ting, hvis bare man spørger på den rigtige måde! Forsøger dog - som det også er kommet frem, at være ærlig og f.eks. sige 'jeg kan simpelthen ikke nå det her, vil du hjælpe mig', fremfor at 'snyde' sig til hjælpen! Tror generelt jeg er ret god til at manipulere/få min vilje, er sikker på min kæreste i hvert fald vil sige det ;) Er dog forandret efter jeg er blevet mor - mit temperament er blevet mere 'menneske-venligt' og derfor bruger jeg ikke 'hystade-anfald' for at for min vilje, men ren og sker argumentation - hvilket i hvert fald for mig, er anderledes end manipulation! Tænker mange er i job, hvor de kan bruge magt, f.eks. lærer, pædagoger, socialrådgivere osv., heldigvis synes jeg det er sjældent, at jeg hører, at folk rent faktisk udnytter det!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.