Jeg bruger magt i mit arbejdsliv - og helt åbenlyst, faktisk så åbenlyst, at vi laver indberetninger på det ;)
Ej, er bestemt ikke fordi, at det er sjovt, men nødvendigt ind imellem. Jeg arbejder på et socialpsykiatrisk center - og i perioder har vi beboere som kan være meget voldsomme, både verbalt og fysisk og så er magt nødvendigt. Vi har ikke samme muligheder som på en psykiatrisk sygehus afdeling (f.eks. bæltefiksering og tvangsmedicinering), og heldigvis er det sjældent nødvendigt at indlægge nogen - og når det sker, er det som regel fordi de er til fare for sig selv, og så ser jeg det som en hjælp og ikke 'magt' i ordets negative betydning!
Men jo, bruger også magt/manipulation når jeg ikke er opmærksom på det - mange gange, kan man godt få beboere/kolleger til at gøre noget - små som store ting, hvis bare man spørger på den rigtige måde!
Forsøger dog - som det også er kommet frem, at være ærlig og f.eks. sige 'jeg kan simpelthen ikke nå det her, vil du hjælpe mig', fremfor at 'snyde' sig til hjælpen!
Tror generelt jeg er ret god til at manipulere/få min vilje, er sikker på min kæreste i hvert fald vil sige det ;) Er dog forandret efter jeg er blevet mor - mit temperament er blevet mere 'menneske-venligt' og derfor bruger jeg ikke 'hystade-anfald' for at for min vilje, men ren og sker argumentation - hvilket i hvert fald for mig, er anderledes end manipulation!
Tænker mange er i job, hvor de kan bruge magt, f.eks. lærer, pædagoger, socialrådgivere osv., heldigvis synes jeg det er sjældent, at jeg hører, at folk rent faktisk udnytter det!!
Anmeld