Måske børneastma

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

834 visninger
6 svar
0 synes godt om
10. april 2010

ma08-vb

Er der nogen af jer, der har erfaring omkring behandling af EVENTUEL børneastma? Vores datter på godt 16 mdr. har hostet siden efteråret, i perioder værre end andre. Der har ikke været noget at høre på lungerne. Omkring jul/nytår lød det så slemt, at lægen selv foreslog et besøg hos en speciallæge. Nu har vi så været af sted, og ifølge børnelægen kan det være en virus. For en sikkerheds skyld har hun fået ordineret astmamedicin (inhalator) morgen og aften, indtil videre i 2 mdr., så skal hun til tjek igen. Jeg er nok ikke helt vild med at medicinere hende for noget, som hun kun måske fejler... Oveni kan hun (selvfølgelig) ikke fordrage inhalatoren. Hun siger 'nej' så snart vi tager den frem og prøver med al magt at vride sig løs og flå masken af :dry:

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. april 2010

Signe1704-vb

Begge min søsters børn har fået inhalator. Sådan en metal-ting man sætter på deres mund (og næse?). De gjorde det at de talte højt til ti så barnet kunne følge med i hvornår det var slut. Det hjalp. Håber det kan hjælpe jer ;) De er i øvrigt vokset fra det begge to (datteren havde meget og hendes lunger nåede at klappe sammen et par gange inden hun var et år).

Anmeld

11. april 2010

Sofie82-vb

min søn har fået astmamedicin det sidste år. Han havde op til behandlingen længe sovet utroligt dårligt om natten. Han hostede tit og kastede slim op om natten. Snakkede med lægen om det til hans 1 års undersøgelse og hun nævnte muligheden for astma og gav os flydende Bricanyl som vi skulle give ved behov som et forsøg. Vi var noget tilbageholdende overfor det og specielt min mand var modstander af det da han tvivlede på diagnosen. En aften blev Lucas ved med at kravle op i hundens kurv, hvilket udløste et anfald. Jeg snakkede med lægen dagen efter og vi blev enige om at det var astma han havde og hun ordinerede i stedet fast inhalationer x 2 dgl. Forandringen kom med det samme. Han begyndte at sove om natten og de natlige opkastninger forsvandt. Det gjorde det så meget lettere at give ham medicinen. Han var også meget ked af det når vi skulle give ham medicinen, men efter et par mdr. accepterede han det og i dag går han selv ud og henter den ved sengetid. Vi tæller højt så han kan følge med i hvor langt vi er. Han har det langt bedre og jeg har en ide om at han er ved at vokse sig fra det, men pga en alvolig lungebetændelse sidste sommer tør de ikke tage den fra ham før han er blevet lidt større. Kan godt forstå du ikke bryder dig om at give medicinen når der er tvivl, men hvis du på nogen måde kan se en forandring hos hende efter hun har fået medicinen synes jeg bestemt du skal lade tvivlen komme hende til gode og give hende den. Snak og syng for hende mens du giver den. Hun skal nok blive tryg ved masken, hun skal bare have tid.

Anmeld

11. april 2010

MAMMARAZZI-vb

Min den store (8 år) har haft det - men er vokset fra det nu.. Hun fik både anfaldsmedicin og forebyggende - begge som maske. Hun havde også lungebetændelse rigtig mange gange. Med tiden aftog det - jeg fandt ud af, at det startede hver gang, hun blev forkølet - så jeg kunne tage det i opløbet, ved at give hende masken nogle dage forebyggende.. Det med at tælle højt til ti er helt fint - jeg fandt ud af, at hun blev endnu mere rolig, hvis jeg sang for hende - en indi, to indi, tre indianer osv. passer rigtig godt ;)

Anmeld

12. april 2010

ma08-vb

Tak for jeres kommentarer og gode råd! Jeg vil bestemt prøve at tælle og/eller synge, for lige nu er det altså ikke sjovt, det føles virkelig som at begå overgreb på hende :dry:

Anmeld

12. april 2010

jennie-vb

Viktoria får også astmamedicin et par gange hver vinter. Hun får næsten altid astmatisk bronkitis når hun er syg. Men hun har aldrig fået det så længe ad gangen. Højst 2 uger. Nogle gange har det været nok med ventoline, den blå, 3xdagl andre gange får hun også spirocort, den brune 2xdagligt. Jeg prøver altid om den blå er nok først, fordi jeg heller ikke er glad for, at give for meget medicin, og spirocort er der binyrebarkhormoner i. :( Vi laver også tælletricket her :)

Anmeld

13. april 2010

Mor-3-vb

Hej vores tvillinge drenge, fik maske fra de omkring 7 måneder. De får den forbyggende behandling 2 gange om dagen..og så har vi en til akut situationer.. Var hårdt i starten, for de strittede meget i mod..Men vi sang lille peter ederkop.. det passer ca med de 10 vejrtrækninger de ska tage i masken :)og så beroliger det også med sang.. De har været meget syge det sidste år, mindst 2-3 dage om ugen.. har dog i år, ikke haft så meget sygdom :laugh: vi går til kontrol hver 2 månede.. så får vi justeret noget, hvis der er brug for det..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.