Hej
Jeg er kommet meget i Norge på ferie... og ja, for 10 år siden, var det meget dyrt at handle i Norge (tror jeg stadig det er nogen steder) - men det er blevet langt billigere, og jeg tror det udligner sig.
Jeg har fornemmelsen af, at det typist er kød og mælkeprodukter som er dyre. De øvrige vare koster det samme - så er der en del som er billigere ex. fisk, lam osv. og endelig betaler i langt mindre for el og vand end vi gør her i danmark.
Men der er jo også svært at sammenligne priser.. for du skal jo sammenligne de samme vare - er det økologist, er der kvalitet eller er det det billigste alternativt, og ikke mindst, hvor stor er familien.
Endvidere skal der jo tages højde for lønninger, skattetryk mv. for at opnå den reelle sammenligning og det skal man vist være økonom for at regne ud.
Men hvis vi alene skal sammenligne husholdnings bruger vi (to voksne og 1 barn)i hvertfald 6.000-7.000 kr. om måneden. Vi lægger også vægt på kvalitet og vælger gerne økologi, hvis det er de lækreste alternativ, køber kød hos slagteren (som kun får kød fra lokalområdet) og fisk hos fiskehandleren eller direkte hos fiskerne (hvis vi kan komme så tidligt op).
Men helt ærligt tror jeg det kommer ud på et.
Anmeld