Øjenfarve

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.436 visninger
10 svar
0 synes godt om
11. marts 2010

Spunk-vb

Jeg har læst ét sted at man først kan være sikker på babys øjenfarve omkring 9 måneders alderen. Men et andet sted står der at det er 4 måneder. Er der nogen af jer der ved med sikkerhed om det er det ene eller det andet? Indtil videre er spunken blåøjet, og jeg er spændt på om det fortsætter.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. marts 2010

Riwe-vb

Jeg har hørt at man først kan være 100% sikker på farven når de små er 1 år... Mange meninger om den ting! Min pige har altid haft blå øjne, fra den første dag og det er de stadig her 14 måneder efter. Måske nuancen har ændret sig, men det kan jeg ikke sige med sikkerhed. Tror måske det mere er de 'grumsede' farver der ændrer sig, men ved det ikke.

Anmeld

11. marts 2010

Soap-vb

Børn bliver født med blå øjne. Den blå farve kan dog varriere så meget at den hos nogle nyfødte er lys blå og hos andre, så mørke at de virker brune. Man siger normalt at man kan regne med øjenfarven, når barnet er omkring 1 år gammel. Jeg har dog oplevet børn som i skolealderen skiftede øjenfarve. Øjenfarven bestemmes af kromosomerne, dvs. arveanlæggende hos forældrene. Et barn kan få flere forskellige kombinationer fra sine forældre. Kun når barnet får to blå gener vil det få blå øjne. Man siger at brunt dominerer over blåt. Det betyder at forældre godt kan have brune øjne, men samtidig bære genet for blåt 'skjult'. Hvis den ene forælder har brune øjne og samtidig bærer genet for blå øjne 'skjult' og den anden forælder har blå øjne, vil barnet således godt kunne få blå øjne. Hvis forældrene har brune øjne, som I, og kun den ene bærer genet for blå, så vil barnet få brune øjne. På samme måde vil et forældrepar, hvor den ene har blå øjne og den anden brune, men samtidig er bærer af blå øjne, kunne få et barn med blå øjne, men også et barn med brune øjne, da det brune gen er dominant. Det brune gen kan også slå igennem ved at give farven grøn.

Anmeld

11. marts 2010

Bellis-vb

Og ofte, vil du kunne se, at de er ved at skifte øjenfarve. Jeg har 3 blåøjet børn - og 2 brunøjet. De brunøjet er født med blå øjene - og jeg har kunne se, at de skiftede farve. Og ja, langt de fleste børn fødes med blå øjen - også f.eks afrikaner - men det sker altså at de fødes med brune - det blev min mand, og det var tydeligt de var brune - og ikke bare mørke blå.

Anmeld

11. marts 2010

Signe1704-vb

Min datter har brune øjne og begge mine sønner blå. Vi har kunnet se øjenfarven fra start og har aldrig været i tvivl om nogen af dem.

Anmeld

11. marts 2010

Spunk-vb

Jeg er bekendt med genetikken og det recessive blå gen - også det faktum at de fleste børn fødes med blå øjne. Meget taler for at hun bliver brunøjet, eftersom min mand har brune øjne som jo dominerer de blå. Men der er mange ukendte personer i min mands familie, så vi ved ikke, om det blå gen findes i ham.... Er såmænd bare nysgerrig efter hvornår man kan være sikker på at farven ikke skifter.

Anmeld

11. marts 2010

Signe1704-vb

Jeg ville tro på at de er brune. Blå øjne har et skær af blåt selv når de stadig er 'sorte'. Gav det mening? :blink: :huh:

Anmeld

11. marts 2010

Spunk-vb

Øh nej - jeg er ikke helt sikker på hvad du mener. De er helt blå - ingen stænk af brunt endnu....

Anmeld

11. marts 2010

Soap-vb

100% blir man vel aldrig Det er set at kvinder efter fødsler har ændret øjenfarve Lur mig om der ikke findes tilfælde med mænd også (altså ike fødende mænd) :)

Anmeld

11. marts 2010

Signe1704-vb

Nej 100% bliver man ikke, men jeg ville tro efter hvad du beskriver at hun har blå øjne ;)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.