Tim er 10½ år. Han har brugt cykelhjelm til efteråret 4. klasse, hvor den oftere var af end på. Eller hvor den røg af lige før skolen, hvor han trak cyklen. Det sidste kan jeg acceptere.
Nu er der jo faldet lidt hvidt nedbør de sidste måneder og nu er der bare iset alle vegne. Han startede ud med, for uger tilbage, at cyklen var i udu hver 2. dag, så han gik i skole. Der er ca. 1 km ad veje bagom systemet, så det ikke virker farligt.
Jeg tager ham så i et par gange ikke at have haft hjelmen på - der hvor jeg finder hjelmen, da jeg kommer hjem, beviser, at den ikke har været på...Og det irriterer mig grusomt.
Så satte jeg historien i gang om, at jeg jo arb på et kraniekirurgisk afsnit, hvor netop ødelagte kranier fra cykelstyrt kommer ind og ofte bliver de uheldsramte til grøntsager, som skal mades og som sidder forkrøblede og ikke kan tale. Ja, overdrivelse fremmer forståelsen her.
Argumentet for ikke at bruge hjelmen er, at den er grim :dry: Dén holder ikke på min adresse!
Så jeg har stillet drengen et ultimatum:
1) cykle med hjelm
eller
2) gå.
Han valgte gå.
Fino kanino med mig.
Det jeg ikke kan ha' er bare, at een anden forælder i klassen håndhæver sin ret over sin 10årige, som jo for den observante viser, at han ikke er fyldt 18! Hvad sker der for de andre i klassen?
Eller er jeg galt på den?
Anmeld