Nej, fugle parrer sig ikke på tværs af art! Og blåmejser, rødkælke og duer er altså arter på samme måde som mennesker og chimpanser, som jo heller ikke kan parre sig med hinanden. Der er ikke 'kun' tale om racer.
Der er nogle få eksempler på meget nærtstående fuglearter, der har parret sig med hinanden (undtagelsen, der bekræfter reglen), men vi snakker ikke alm. danske fugle fra helt forskellige familier. Jeg kan ikke huske, hvad det er for et eksempel, jeg har hørt om, men tænk dig et eksempel på en slags dansk blåmejse og en slags sibirsk mejse, der pludselig støder på hinanden og parrer sig.
I virkeligheden er det lige netop det, at arter ikke kan parre sig med hinanden, der gør dem forskellige. Hvis en rødkælk og en blåmejse kunne parre sig med hinanden, så ville deres gener blandes sammen og forskellene mellem dem forsvinde - eller aldrig opstå.
Jeg har ikke det oplagte bud på, hvad det er for en fugl, du har set i din have, men hvad med en sjagger - den er både rødlig, blågrå og på størrelse med en lille due? Og så er der en del af dem, der kaster sig over de sidste rønnebær eller frosne æbler i haven lige nu.
Anmeld