Parrer fugle sig på tværs af race?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.974 visninger
11 svar
0 synes godt om
9. februar 2010

Spunk-vb

Jeg ved godt at det er et mærkeligt spørgsmål, men jeg har lige set en fugl der både lignede en blåmejse, en rødkælk og måske en lille pjusket due. Nu ved jeg godt nok ikke så meget om fugle, men den så ikke bekendt ud for mig.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. februar 2010

Soap-vb

Det var da et rigtig godt spørgsmål :) Jeg aner det ikke men kigger nysgerri med :)

Anmeld

9. februar 2010

M Illum-vb

de kan de godt gøre- men- det er meget sjældent og ses mest hos fx. papegøjer hvor de er bevet krydset bevidst. Men det forekommer :laugh:

Anmeld

9. februar 2010

Soap-vb

Er der så monstro så nogle blandinger som er blevet til en 'ren race' lige som med hunde Old english Bulldog eks. ?

Anmeld

9. februar 2010

Johannamor-vb

Nej, fugle parrer sig ikke på tværs af art! Og blåmejser, rødkælke og duer er altså arter på samme måde som mennesker og chimpanser, som jo heller ikke kan parre sig med hinanden. Der er ikke 'kun' tale om racer. Der er nogle få eksempler på meget nærtstående fuglearter, der har parret sig med hinanden (undtagelsen, der bekræfter reglen), men vi snakker ikke alm. danske fugle fra helt forskellige familier. Jeg kan ikke huske, hvad det er for et eksempel, jeg har hørt om, men tænk dig et eksempel på en slags dansk blåmejse og en slags sibirsk mejse, der pludselig støder på hinanden og parrer sig. I virkeligheden er det lige netop det, at arter ikke kan parre sig med hinanden, der gør dem forskellige. Hvis en rødkælk og en blåmejse kunne parre sig med hinanden, så ville deres gener blandes sammen og forskellene mellem dem forsvinde - eller aldrig opstå. Jeg har ikke det oplagte bud på, hvad det er for en fugl, du har set i din have, men hvad med en sjagger - den er både rødlig, blågrå og på størrelse med en lille due? Og så er der en del af dem, der kaster sig over de sidste rønnebær eller frosne æbler i haven lige nu.

Anmeld

9. februar 2010

M Illum-vb

Johannamor: Læs lige op på det der fugle parreri. Det kan godt ske! Altså ikke at 'spidsnæbede' parrer sig med 'krumnæbede', men 2 fugle af samme 'slags' altså 'krumnæbede' kan godt krydses med hinanden. det er set flere gange inde for papegøje verdenen. (ved det med dværgpapegøjerne) og for den sags skyld, se på heste og æsler, det gir mulddyr........

Anmeld

9. februar 2010

Pia74-vb

Det er stadig en sjældenhed, at det sker. To fugle/dyr som ikke ligner hinanden bliver ikke tiltrukket af hinandens signaler. Så hvis der ikke er tale om 'kuk i kysen' så er der ikke noget over den andes fjærdragt, opførsel, sang osv. som tiltrækker den anden. Unge fugler og hunner kan se meget forskelligt ud i forhold til den ofte farverige og pompøse han. Jeg er meget interesseret i fugle, dog ikke tamfugle eller kæledyr, men jeg kan ikke hellere altid bestemme mig for, hvad det er for en pipper vi har på besøg ved fuglebrættet *S* Sjagger er også godt bud, synes jeg. Det kunne også være en lidt lille individ med en anelse mere rød i brystet end hvad de normalt viser.

Anmeld

9. februar 2010

Spunk-vb

Har lige googlet Sjagger - og nej det er ikke sådan én jeg har set. Den var gul ligesom en blåmejse, og så havde den nærmest en rød 'plet' foran hver vinge. Det med due fik jeg måske ikke skrevet så godt - jeg mente dueunge - altså størrelsen er nærmere det samme som en overfed spurv. Jeg er imponeret over at vi har tre fuglekendere i vores beskedne selskab. Soap: mente du mon en Old English Sheepdog? Den anden har jeg aldrig hørt om....

Anmeld

9. februar 2010

Johannamor-vb

Johannamor: Læs lige op på det der fugle parreri. Det kan godt ske!
M Illum - jeg tror det er dig, der skal læse én gang til, hvad jeg skrev: nemlig at blåmejser, rødkælke og duer er alt for fjernt beslægtede til at de kan parre sig med hinanden. Jeg ved ikke så meget om papegøjer, men de er jo i hvert fald mere beslægtede i og med at de alle er papegøjer. Og så kan man gøre ret meget i bevidst avlsarbejde - det er hunde også et glimrende eksempel på. Jeg behøver ikke læse op på noget om hvem der kan parre sig med hvem - har en universitetseksamen i biologi, så jeg er vel en slags ekspert: To dyr af forskellig art kan ikke parre sig med hinanden og få frugtbart afkom - det hører simpelthen med til definitionen på en art. I den virkelige verden kan det ind imellem være svært at afgøre, om to dyregrupper er langt nok fra hinanden til at der er tale om arter eller racer. Og når dyr som heste og æsler kan parre sig med muldyr som resultat, er det fordi de er nært nok beslægtede til at der kan komme 'noget' ud af det, men muldyr er som bekendt sterile. Men blåmejser, rødkælke og duer er i udpræget grad ikke i samme art.

Anmeld

9. februar 2010

Pia74-vb

Hehe, så er vi to af slagsen, kan jeg se ;)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.