Meget på linie med kongster her.
Jeg kunne ikke drømme om at koble lommepenge og husarbejde sammen. Det lægger op til en 'hvad-er-der-i-det-for-mig' attitude, hvor man kun bidrager til fællesskabet, hvis man får noget for det. Det er helt galt. Her i en familien er vi et fællesskab, og det bidrager alle til - ikke fordi man får noget ud af det, men fordi fungerer fællesskabet. Børn og voksne bidrager til madlavning, bagning, vask, oprydning, osv. fordi der er brug for dem.
Fællesskabet råder osse over en masse ressourcer, og dem er der rundhåndet adgang til - herunder at alle har penge på lommen som de selv kan råde over, men osse adgang til hjælp, støtte, opbakning, ømhed, osv. Og fællesskabet er ubetinget - der er ikke noget med, at mad, lommepenge, eller ømhed inddrages hvis man ikke retter ind.
At bidrage - både til at fællesskabet kører og opgaverne løses, og til at alle for støtte og nærhed - skulle meget gerne være selvdrevet. Jeg gider faktisk ikke ha' hjælp, hverken af partner eller børn. Jeg vil ha' ligeværdig deltagelse og tagen ansvar; jeg gider ikke fortælle folk hvad de skal lave, for jeg er ikke ansat som projektleder her. Men jeg gør en undtagelse med børn, for de skal lære at deltage, og det er mit ansvar som forælder at den kommer på plads.
Anmeld