Riwe skrev:
... Vi bor i øjeblikket i en stor 1v lejlighed med egen terrasse, men vil med tiden gene have mere plads og det kunne være rart at vores datter kan få eget værrelse!
Vi får måske mulighed for at indrette en lejlighed på 1. sal i svigermors hus, hvor selvfølgelig svigermor bor og også min mands ældste bror.
Vi snakker om fordele og ulemper ved at bo så tæt på famlien, det er jo åbentlyst at vores datter vil få meget ud af at have sin farmor i stueetagen og adgang til haven :-) og nem mulighed for pasning, men vi ser også potentielle udfordringer i det at bo tæt.
Vi ville dog ikke komme til at dele køkken eller toilet, 'kun' indgang, kælder og have, så det ville blive rimeligt privat for os, tror jeg. Og så ville vi får næsten dobbelt så meget plands som nu.
Håber der er nogle der har erfaring og og ideer til, hvad man skal overveje før man kaster sig ud i denne boform?
/Riwe
Hejsa, vi bor 4 generationer under samme tag (kind of) her ved mig...
Jeg bor på et nedlagt landbrug, sammen med min far, min farmor, og mine 2 børn.
Det går rigtig fint.
Vi bor nu ikke under samme tag på dën måde, men er er fordelt ud på 2 længer.
min farmor bor i dn gamle stald, i sin egen lejlighede.
Jeg har min lejlighed i det gamle stuehus, og min far har så sin lejlighed i samme stuehus, bare i den anden ende.
Vi har alle hver vores indgang, og har kun haven og gården til fælles. intet fælles bad eller køkken.
Det er da klart at man kan komme op og diskutere lidt mere, og at man hver iær blander sig liiiige lidt ekstra i hinandens liv... MEN så kan man jo bare gå hjem ;)
Her er det sådan at jeg render min farmor på dørene, og min far kigger ind små 10 minutter af gangen et par gange om dagen.
Her er aldrig nogle uvedkommende, fordi det er tydeligt at der faktisk altid er nogle hjemme.
Min den store elsker at han bare kan gå hjem til sin olde og sin morfar, når han vil, uden der er noget i vejen for det. Han skal jo ikke over en vej eller noget, han behøver bare tage sine støvler på og gå, så er han der inen for 10 sekunder.
Samtidig er det rigtig rart at her næsten altid er en barnepige, jeg har jo langt mere hjælp af den slags end alle andre har.
Det er virkelig sjældent jeg må slæbe 2 trætte unger med ud at handle, for her er næsten altid en der gerne vil tage dem den time eller 2.
Jeg er heller ikke alti tvunget til at blive hjemme hver aften. hvis der er noget jeg skal klare, som kan gøres om aftenen, ligger jeg altid planerne der.
For jeg kan jo bare lægge ungerne i seng, og så tænde babyalarmen, så giver jeg en anden ende til min far eller farmor, og kan så køre ud og ordne det jeg skal.
Det er super nemt jo.
Om sommeren er jeg med i noget vikingespil, og det foregår hovedsageligt om aftenen, fordi stykket først starter klokken 20. Det kan jeg stadig være med til. For jeg laver jo bare tricket med baby alarmen, og ungerne aner ikke engang de bliver passet.
Jeg kommer jo bare sent hjem om aftenen, og når de skal op næste morgen er det mig selv der tager dem, fordi jeg jo er hjemme igen.
Så på den måde, er der rigtig mange ting der er meget nemmere, og det åbner flere muligheder.
For en som mig, der ikke har mange penge at rutte med, er det jo også rart at man kan skiftes til at spise hos hinanden.
Jeg har for eksempel 1-2 gange ugentligt først fri klokken 17.
Så er det min farmor der henter, og har ungerne til jeg er hjemme, og så har hun oftest lavet aftensmad til os alle sammen, fordi hun ved jeg ikke kan nå noget ordentligt, når jeg først er hjemme lidt i 18.
Så ja, selvfølgelig kan mn blive lidt trætte af hinanden, men der er altså virkelig flest rigtig mange gode ting ved at bo så tæt med familien.
Hvor mange older kan også blære sig med at se sine oldebørn hver dag :) ikke ret mange andre end min farmor da :D
Anmeld