Lure

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.972 visninger
8 svar
0 synes godt om
11. januar 2010

Spunk-vb

Jeg har læst et sted, at en lur på under 1 time slet ikke batter. Nu er det sådan, at min datter primært tager lure der varer ca. 40-45 minutter - og så ind imellem en lang på 2-3 timer, men det er ikke hver dag. Hvad er jeres erfaring? Er mange så lure lige så god som én lang? Kan jeg gør noget for at få hende til at sove længere?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. januar 2010

M Illum-vb

min pige sover heller ikke ret længe om dagen og snakkede med min sp om det. Hun sagde at så længe barnet fik de timer søvn i døgnet som det nu skal ha (fx. sover længe om natten) så betød det ikke så meget at det ikke sov om dagen. kan jo være at hun slet ikke er træt. Da sarah var lille sov hun 10-12 timer om natten, derfor kunne hun ikke sove mere end 30 - 45 min de 2 gange om dagen hun blev lagt :) Håber det hjælper

Anmeld

12. januar 2010

Mor til to-vb

Min datter sov ikke mere end 45 min. ad gangen om dagen (max) indtil hun var 9-10 mdr. Efter 3 mdr (tror jeg) kunne jeg en gang i mellem få hende til at falde i søvn igen, ved at køre en tur op i skoven og hjem igen, så sov hun 45 min mere. Kun hvis jeg kørte med hende en gang i mellem kunne jeg få hende til at sove mere, men det ville jeg jo heller ikke vænne hende til. Om natten fik hun mad hver 2. time indtil hun var 7-8 mdr. Min shp siger at det er MEGET alm. at børn sover på den måde til at starte med. Du kan trøste dig med at det bliver bedre. Ja, jeg ved det. Det kan du ikke rigtig bruge til noget vel? Men jeg ville ønske at jeg havde hørt på dem, der sagde til mig at det blev bedre, for så havde jeg MÅSKE været mere afslappet og accepteret, at sådan var hun altså bare. Jeg havde også læst at det var min. 1 time ellers gjaldt det ikke for en lur. Hallo!!! Der er rigtig mange mødre der får stress af sådan en kommentar. Min datter er en skøn, meget nysgerrig og opmærksom pige. Hun er meget intelligent og jeg tror (set i bakspejlet), at det var derfor hun sov så lidt. Hun havde simpelthen ikke tid til det fordi hun skulle observere det hele. Desuden græd hun meget og jeg tror nu, at det var fordi verden simpelthen var et skræmmende sted. Det er den stadig for hende, og hendes reaktioner er stadig de samme når vi er nye steder med nye mennesker. Jeg havde det rigtig svært med hende til at starte med. Tænkte tit, at jeg slet ikke magtede hende, fordi hun næsten ikke sov. Men det sagde jeg ikke til nogen, for man skal jo elske sit barn. DET gjorde jeg ikke. Ikke før hun blev 10 mdr og sov igennem og sov nogen lunde om dagen. Håber du kan bruge det til noget.

Anmeld

12. januar 2010

Riwe-vb

hmmm 'mor til to' Det kunne jo være mig der havde skrevet det - det meste i hvert tilfælde. Vores datter har altid haft problemer med at sove... I starten sov hun dårligt om dagen, mange små lure og vi vandrede rundt og var ved at blive skøre. Nu (1 år gammel) sover hun - for det meste- en lang formiddagslur på 2-3 timer og en kort eftermiddagslur max 1 time, men det er ikke hver dag hun når den eller vil den... Tilgængld sover hun så dårligere om natten :( Tjaaa hvad er så bedst? Vi er ved at lære hende at falde i søvn selv om aftenen og håber det kan hjælpe hende til at vågne mindre og græde om natten. For tiden hjælper det absolut ikke at man står ved hende, det bliver faktisk værre. Hmmm mon man nogensinde blievr rigtig klog på sit barn :huh: . Så længe der er fart på om dagen og hun spiser godt er vi glade, hun er også en meget opmærksom pige der helst vil fælge med i ALT - derfor hjælper det hende til at sove at få dynen helt op over hovedet. Det hjælper os stadig at sige mantraet 'alt er i perioder' :lol:

Anmeld

13. januar 2010

Johannamor-vb

Jeg tror, at din spunk har den alder, der skal til for at man kan begynde at påvirke søvnvanerne for alvor - inden de er ca. 4 mdr. gamle kan man ikke gøre meget. Hos min nu 5-årige gik jeg rigtig meget op i, at han havde helt faste sovetider og gjorde meget for at han kunne sove rigtigt længe. (Hos lillesøster var det ikke muligt på samme måde, da der jo så var to børn at passe ind i dagsprogrammet.) Jeg fik ham til at sove længe ved at gå lange lange ture med ham - og jeg mener rent bogstaveligt, at jeg gik med ham i halvanden time, hvis jeg syntes, at han skulle sove halvanden time. Efter en uge havde han lært sig at sove længe... Derefter var det sådan, at han blev trillet i søvn (et par minutter) - og at jeg skyndte mig ned til barnevognen, hvis han vågnede 'for tidligt' for at trille ham i søvn igen. Det fungerede rigtig fint - og jeg holdt fast i den faste dagsrytme - og bortset fra korte problemeperioder sov han gode lure indtil han blev omkring 3 år gammel. Min erfaring er, at det kan være hårdt arbejde at indføre de gode søvnvaner - men at det er det hele værd, fordi man få frihed, når ungerne sover godt. Så mine råd til dig er: Læg spunken til at sove i barnevognen (hvis du har et sted, den kan stå, også når du er hjemme). Beslut dig for en passende dagsrytme og gør så en stor indsats for at hjælpe den lille til at komme ind i den. En helt anden ting er, at du måske kunne lægge dig til at sove sammen med spunken. Jeg ved, at det ikke er helt i overensstemmelse med div. råd, men jeg har sovet nogle gode lure sammen med mine børn - midt i dobbeltsengen. Babyen har sovet fint og trygt - og jeg har fået den lur, som jeg havde brug for. (Husk at tænke på at der ikke må være for varmt for den lille, at hun ikke må få dyner over sig osv.) God arbejdslyst (ja, jeg syntes at det var hårdt arbejde at indføre gode søvnvaner)...

Anmeld

13. januar 2010

Fuzzbox-vb

Da Lea var helt lille, der var en lur, noget jeg sad og drømte om ;) Hun sov ikke om natten, hun gad ikke at sove om dagen, og jeg kunne hvertfald ikke få hende itl at sove i barnevogn, så det var en kamp, når jeg gik ture med den! Jeg tror det der med lure, skal man tage med et gran salt! ligesom med alt det andet ;) For for nogle år siden hørte jeg eksperter sige, at en times lur midt på dagen var for meget! Skal du være nogenlunde frisk, så skulle man sove maks en halv time :) Så det er vel bare at have føleren ud til dit barn, for jeg kan tydleigt se soveforskelle ved Lea og hendes kusine ;)

Anmeld

13. januar 2010

Antons mor-vb

Fuzzbox skrev:
For for nogle år siden hørte jeg eksperter sige, at en times lur midt på dagen var for meget! Skal du være nogenlunde frisk, så skulle man sove maks en halv time :)
Det gælder vist kun for voksne! Vi har en tendens til at blive mere trætte af at sove om dagen, hvis vi sover for meget. Børn sover det de har brug for. I starten er det normalt, at der ikke er nogen fast struktur i søvnrytmen. Anton sov nogle gange ½ time ad gangen andre gange 3 timer...Det ændrer sig med deres fysiske udvikling, - når de bliver mere aktive, får de som regel brug for mere regelmæssig sammenhængende søvn i løbet af dagen og det kommer af sig selv...(ved godt der er undtagelser) Men det er da altid en god ide at prøve at give dem faste sove rytmer...Hvis man triller en tur (eller hvad man nu ellers gør for at få dem til at sove)på samme tid hver dag, vænnes de til at nu er det sovetid. Det er ikke sikkert det er hver dag det virker, men med tiden vil de acceptere det. Jeg kunne heller ikke få Anton til at sove i barnevognen, han skreg hele vejen ud og hjem, når vi gik en tur. I stedet fik jeg ham til at sove på armen og listede ham derefter over i vognen...for udenfor sov han længere end indenfor. Senere blev han glad for at trille en tur, men først ved hjælp af vores dagplejemor kom der 100% rytme/tidspunkter på. Og idag kan han lægges uden at skulle trilles i søvn. Børnene finder i dagplejen simpelthen ud af, at det ikke nytter noget at brokke sig, for her er det altså bare faste rytmer. Og det smitter så også af på rytmerne derhjemme... Så vid det er helt normalt med de forskellige lure, - og at det højst sandsynligt kommer af sig selv med tiden :)

Anmeld

13. januar 2010

Spunk-vb

Johannamor skrev:
Jeg tror, at din spunk har den alder, der skal til for at man kan begynde at påvirke søvnvanerne for alvor - inden de er ca. 4 mdr. gamle kan man ikke gøre meget.
Hun er vist ikke helt gammel nok endnu - kun 10 uger. Jeg ved heller ikke om jeg går så meget ind for et skema - har bare spekuleret lidt på, om hun sover optimalt.
En helt anden ting er, at du måske kunne lægge dig til at sove sammen med spunken. Jeg ved, at det ikke er helt i overensstemmelse med div. råd, men jeg har sovet nogle gode lure sammen med mine børn - midt i dobbeltsengen. Babyen har sovet fint og trygt - og jeg har fået den lur, som jeg havde brug for. (Husk at tænke på at der ikke må være for varmt for den lille, at hun ikke må få dyner over sig osv.)
Det gør vi også ind imellem - og det er rigtig hyggeligt, men jeg synes ikke, at hun sover mere. Men jeg er begyndt at træne at sove i barnevognen, og det lader hun til at synes om, selvom jeg heller ikke er sikker på at det påvirker lurens længde. Hun er også meget nysgerrig og 'vågen', og skal opleve alt, og til gengæld sover hun godt om natten, så jeg har vist ikke noget at klage over. Jeg vil til gengæld gerne lære hende at falde i søvn selv, men jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal gøre. Nogle aftner falder hun i søvn af sig selv - det virker nærmest som om, at hun bliver forstyrret af at vi er i hendes værelse, men det fleste aftner skal hun vugges til ro og have en finger at sutte på efter at hun er lagt i sengen.

Anmeld

13. januar 2010

Spunk-vb

Hej! Årh, hvor er jeg 'glad' for at høre om andre babyer der ikke sover!!! Min datter (6 mdr.) vågner konsekvent efter 25 min. i dagstimerne om jeg så lægger hende tidligt, holder hende hen,giver hende godt med mad inden, venter med at give mad, om jeg går, står stille, begynder at gå når hun er ved at vågne... intet synes at virke. frustrerende,- specielt når man hører de skal sove max 3 lure og den over middag skal være et par timer! Jeg kan ikke bestemme mig for om jeg skal forsøge mere, eller bare acceptere?! Håber jeg en dag kan få en pause i løbet af dagen på mere end 25 min...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.