Jeg tror, at din spunk har den alder, der skal til for at man kan begynde at påvirke søvnvanerne for alvor - inden de er ca. 4 mdr. gamle kan man ikke gøre meget.
Hos min nu 5-årige gik jeg rigtig meget op i, at han havde helt faste sovetider og gjorde meget for at han kunne sove rigtigt længe. (Hos lillesøster var det ikke muligt på samme måde, da der jo så var to børn at passe ind i dagsprogrammet.) Jeg fik ham til at sove længe ved at gå lange lange ture med ham - og jeg mener rent bogstaveligt, at jeg gik med ham i halvanden time, hvis jeg syntes, at han skulle sove halvanden time. Efter en uge havde han lært sig at sove længe... Derefter var det sådan, at han blev trillet i søvn (et par minutter) - og at jeg skyndte mig ned til barnevognen, hvis han vågnede 'for tidligt' for at trille ham i søvn igen. Det fungerede rigtig fint - og jeg holdt fast i den faste dagsrytme - og bortset fra korte problemeperioder sov han gode lure indtil han blev omkring 3 år gammel.
Min erfaring er, at det kan være hårdt arbejde at indføre de gode søvnvaner - men at det er det hele værd, fordi man få frihed, når ungerne sover godt.
Så mine råd til dig er:
Læg spunken til at sove i barnevognen (hvis du har et sted, den kan stå, også når du er hjemme).
Beslut dig for en passende dagsrytme og gør så en stor indsats for at hjælpe den lille til at komme ind i den.
En helt anden ting er, at du måske kunne lægge dig til at sove sammen med spunken. Jeg ved, at det ikke er helt i overensstemmelse med div. råd, men jeg har sovet nogle gode lure sammen med mine børn - midt i dobbeltsengen. Babyen har sovet fint og trygt - og jeg har fået den lur, som jeg havde brug for. (Husk at tænke på at der ikke må være for varmt for den lille, at hun ikke må få dyner over sig osv.)
God arbejdslyst (ja, jeg syntes at det var hårdt arbejde at indføre gode søvnvaner)...
Anmeld