Upload gerne også 2-3 billeder af dig og din lille ny her eller mail dem til tr@oxygen.dk.
FAKTA OM FØDSLEN:
Navn og alder på mor: Anita, 26 år
Barnets navn: Mikkel
I hvilken terminsuge fødte du? 41+5
Hvor lang tid tog fødslen? ca. 4,5 time
Hvad vejede og målte baby? 3400g. og 53 cm.
SPØRGSMÅL OM FØDSLEN:
1) Hvordan startede din fødsel?
Min fødsel startede søndag aften til midnat, hvor hele natten blev tilbagt på sofaen med begyndende veer. Vi kørte ind på fødegangen kl 8.00 mandag morgen, men jeg var kun 1 cm. åben. Samme dag havde jeg tid til igangsættelse på sygehuset. Vi blev scannet og fik kørt en hjertestrimmel på babyen. Alt så fint ud og alt var som det skulle være. Personalet blev enige om, at de ville sætte mig igang, da babyen skulle ud, for han kunne ikke blive ved med at gemme sig inde i sin lille hule. Jeg fik lagt en stikpille, og en besked om at jeg skulle komme igen tirsdag morgen, for at få lagt to nye stikpiller. Min kæreste og jeg tog derfor hjem, men på vejen hjem, begynder mine veer at tage til i styrke. En time efter vi var kommet hjem, ringede min kæreste til fødegangen, for at høre om vi evt. skulle komme derind, men afdelingsjordemoderen, ville gerne snakke med mig først. Jeg lå derfor med veer og snakkede med jordemoderen i telefonen. Mens vi snakkede sammen fik jeg 3 veer med kort tids mellemrum. Hun mente dog at det blot var en virkning på stikpillen, så jeg skulle regne med at blive sendt hjem, hvis vi kom derind. Jeg lå derfor derhjemme indtil kl 18, og veerne blev blot værre og værre. Tilsidst bad jeg min mor om at vække min kæreste, for at vi kunne komme ind på fødegangen. Da vi kom ud i bilen nåede vi 'heldigvis' at få en pose og håndklæde på sædet, for da vi havde kørt i små 5 min begyndte mine presseveer. Da vi næsten var halvvejs kunne jeg mærke at hovedet var så godt som ude. Jeg fik fremstammet, at jeg skulle have mine bukser af, for at hovedet kunne komme ud. Efter den næste presseve var hovedet ude. Min mor råbte til min kæreste at han skulle køre ind til siden, ringe 112 og be om en ambulance. Min mor løb over til min side, og ved næste presseve kom lille Mikkel til verden. Efter et par minutter kom ambulancen efter os, og vi blev kørt ind på fødegangen. Vi havde alle det heldigvis godt og den lille Mikkel havde ikke lidt nogen skade af den meget anderledes måde at komme til verden på. Inde på fødegangen, blev de meget overrasket over at ambulancefolkene kom kørende med mig og min lille Mikkel på båren mens min kæreste kom gående med alt vores oppakning.
2) Hvilke overvejelser havde du gjort dig om smertelindring? Holdt det stik?
Jeg havde som sådan ikke gjort mig nogle overvejelser mht. smertelindring, men hvis personalet mente at jeg skulle have smertelindring ville jeg selvfølgelig ikke afvise det. Dette blev dog aldrig aktuelt, da min lille dreng som sagt blev født i bilen.
3) Hvad overraskede dig mest ved fødslen?
At det hele gik så stærkt.
4) Hvordan var din mand under fødslen?
Han var en rigtig god støtte for mig, på trods af at han var meget nervøs. Han klarede hele situationen rigtig flot.
5) Hvad oplevede du som det hårdeste?
Det hårdeste var at gennemgå fødslen uden en jordemoder var tilstede.
6) Er der noget, du ville have gjort anderledes?
Jeg ville gerne, at jeg havde nået at føde på sygehuset.
Anmeld