Så kom spunk endelig ud, og hvor er det skønt!
Her kommer et kort oprids.
Fik lavet en hindeløsning og fik ca. 12 timer senere de første veer. Efter ca. 12 timers 'indledning' fik jeg veer med 5 minutters mellemrum. Tog det ikke så alvorligt, for jeg syntes ikke at de gjorde så ondt, som jeg troede at de skulle, før det var alvor ;) .
Efter 2 timer kom manden hjem, gik i panik og ringede til fødeafdelingen. De sagde at vi skulle komme.
Vi kørte afsted med hunden, og derefter til sygehuset.
Forundersøgelsen viste, at min livmoderhals var fuldt intakt, og at livmodermunden kun var 1 cm åben, så jeg var bange for at blive sendt hjem. Men der skulle køres en strimmel, og havde kraftige veer, så efter en time var livmoderhalsen udslettet, og vi kom på en fødestue.
Der kom jeg i karbad, som var dejligt, men ikke hjalp meget på smerten. Mine veer var kraftige og hyppige, så jeg blev tilbudt en epidural, selvom jeg stadig ikke var mere åbnet. Vi ventede på den i 2 timer, og i den tid fik jeg lattergas. Det hjalp ikke en skid, men jeg havde da noget at lave.
Epiduralen blev lagt hurtigt og næsten smertefrit og den var bare guld værd. Den betød at jeg igennem natten fik hvilet mig mellem alle undersøgelserne. Jeg fik vedrop og det blev hver time tjekket hvor åben jeg var. Der var bekymring for spunks hjertelyd, så der blev også lavet skalp-ph 7-8 gange i løbet af natten. Truslen om akut kejsersnit som hang sammen med disse undersøgelser var ret stressende, og jeg rystede som en gal hver gang de tog prøven.
Heldigvis holdt resultaterne sig på den gode side, og der blev intet kejsersnit. Men om formiddagen efter ca. 20-30 minutters (helt ærligt: jeg var helt væk, så jeg er ikke sikker, men det er vist noget i den retning) presseveer blev hendes hoved taget ud med sugekop. Kroppen og moderkagen kunne jeg selv presse ud uden større besvær. Heldigvis var hun sund og rask og fik apgar score 10 på trods af deres bekymring.
Desværre betød det et klip og en stor bristning til mig, og efter ca. 1½ time med hende på brystet blev jeg kørt på en operationsstue hvor jeg blev syet under fuld narkose. Det betød desværre at jeg var væk i 5 timer.
Vi har været 3 dage på sygehuset, og kom hjem i går. Det har været en urolig nat, men det er skønt at være hjemme, og lige nu sover pigen på 5. time. Min mælk er så småt begyndt at løbe til, så jeg håber på en succesfuld amning.
Alt i alt: Jeg er træt, øm og lykkelig.
Anmeld