FAKTA OM FØDSLEN:
Navn og alder på mor: Tina på 32
Barnets navn: Karl på 7 uger nu
I hvilken terminsuge fødte du? 39 + 5
Hvor lang tid tog fødslen? præcis 12 timer (men sat i gang dagen før)
Hvad vejede og målte baby? 4230 gram og 52 cm
SPØRGSMÅL OM FØDSLEN:
1) Hvordan startede din fødsel?
Den startede vel egentlig med en vægtscanning fredag eftermiddag. Karl var af flere jordemødre skønnet til at vej 4500 +, så en scanning på Hvidovre skulle afgøre om jeg evt skulle sættes i gang inden terminen. Da scanningen viste at Karl var ca 4800 blev jeg tilbudt igangsættelse med stikpille og hindeløsning. Det takkede jeg ja til, og processen gik i gang.
Herefter gik turen hjem på sofaen for at vente. Vi fik en pizza og et enkelt glas rødvin efter opfordring fra lægen. Lørdag morgen var der morgenhygge med kaffe i sengen, da vandet lige pludselig gik. Bare stille og roligt...Et opkald til fødegangen og et par begyndende veer senere, var vi på vej ud for at blive forældre.
Et lille stykke ud af Vejlands Allé på Amager gik vandet for alvor, og hele højre side af bilen var sjaske våd. Så ind til siden for at finde et nyt tæppe at sidde på. Der blev kigget meget efter os - mig sjasket ind i vand og en mere eller mindre panisk mand rende rundt og rode i bagagerummet med katastrofeblinket tændt!
På hospitalet blev vi modtaget med ordene: 'ja, det ser da ud til at vandet er gået' Og så var vi ellers i gang med det der skulle vise sig at blive sværere end først beregnet!
2) Hvilke overvejelser havde du gjort dig om smertelindring? Holdt det stik?
Min virkelig dygtige jordemoder var med på at prøve akupunktur til at starte med. Jeg fik 12 nåle over symfysen og det virkede tilsyneladende. Men efter en times tid gik smerterne bare i lænden i stedet, og veerne tog kraftigt til. Min jordemoder foreslog en epidural, der blev lagt kort efter. I 6 timer havde jeg veer, der ikke kunne mærkes, men af uvisse årsager holdt epien herefter op med at virke, med virkelig hyppige veer og kun lattergas som 'lindring' i 3 1/2 time til følge.
3) Hvad overraskede dig mest ved fødslen?
At min lille dreng slet ikke havde tænkt sig at komme ud på den 'normale' måde og i stedet kom til verden ved akut kejsersnit. Det var også temmelig overraskende - og ikke mindst rart - at have veer uden at kunne mærke dem :laugh:
4) Hvordan var din mand under fødslen?
Han var tavs under ve-perioden uden smertestillende. Hans blik sagde det hele. Hver gang der kom en ve kiggede han ned i gulvet og holdt bare fast i min hånd. Faktisk var det det jeg havde brug for. Han har bagefter fortalt at det var temmelig traumatiserende at kunne følge veerne på overvågningsskærmen og se min krop krampe sig sammen, samtidig med at jeg græd og græd...Da vi endelig kom til AKS var han helt vildt god og prof - en super støtte!
5) Hvad oplevede du som det hårdeste?
At ligge i 3 1/2 time uden smertestillende. Især fordi beslutningen om AKS var taget, men travlhed, vagtskifte m.m. gjorde at jeg måtte vente. Det var også ærgeligt at den rygmarvsblokade, der blev lagt på operationsstuen ikke virkede og derfor måtte lægen prøve igen. AVVV!!
6) Er der noget, du ville have gjort anderledes?
Da den læge, der satte mig i gang, fortalte at jeg ville kunne vælge et planlagt kejsersnit, var det slet ikke inde i overvejelserne. Med den måde fødslen forløb, kunne jeg godt have sparet mig de 10 timer med veer. Men på den anden side, så har jeg på en fødsel prøvet både ve-periode og kejsersnit. Så ved jeg hvad jeg går ind til næste gang. Måske ved planlagt KS - eller også er jeg kommet mig over den traumatiserende oplevelse og vælger at føde naturligt. Ja, jo flere gange jeg fortæller min historie, jo bedre bliver det. Så tak for en god tråd...
Anmeld