Hmm. Den er svær.
Hvor lang tid har det været sådan? Måske er det bare fordi han har brug for jer ligenu. Mange børn græder når de skal sove i en periode. Jeg er altid gået ud fra, at hvis mit barn græder er det fordi det har brug for mig. Det har gjort det mere besværligt for mig selv, men et barn der græder prøver at fortælle noget.
Lad ham blive i værelset, når han vågner. Lad være med at underholde ham. Tag ham op, gå evt. lidt rundt med ham. Luk dine øjne, så der ikke er øjenkontakt. Når han er rolig, så læg ham ned og sig, du skal sove og gå roligt og bestemt ud igen. Hvis han græder, så gør det forfra. Prøv forskellige måder at holde ham på, syng stille for ham, men læg ham fra dig når han er rolig eller har været det i et lille stykke tid. Det kan tage lang tid, så I må skiftes...
Han skal vide, at nu er det nat.
Kan han være tørstig? Eller have ondt i maven over vællingen? Det har jeg hørt om nogle der får. Se om du kan trække ham lidt længere om formiddagen, men hvis han er træt skal han selvfølgelig sove. Du skal i hvert fald ikke begynde at vække ham når han sover, det ville ødelægge mere end at gavne.
Desværre er der ikke nogle opskrifter eller sikre forklaringer. Jeg tror det er helt normalt, at søvnrytmen ændrer sig i takt med børnenes udvikling.
Anmeld