Speltmel til babymad

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.224 visninger
7 svar
0 synes godt om
26. oktober 2009

trineiben-vb

hej allesammen Min datter er lige blevet 6 md og skal nu til at spise b.l.a. spelt grød jeg har købt den økologiske speltmel i super brugsen men er nu blevet itvivl om, om det er den rigtige og om man godt kan bruge den. I bogen mam står der at det kan findes i helse butikker speltmel til babyer, men er der en speciel speltmel til babyer eller er min fra super brugsen ok?? Hilsen Trine

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. oktober 2009

M Illum-vb

Jeg bruger den jeg har købt i bilka. Tror ikke der er nogen forskel på det. Så jeg ville bare bruge det :)

Anmeld

27. oktober 2009

Møe-vb

Jeg brugte også 'bare' de økologiske.. majsmel, speltmel, rismel osv....

Anmeld

27. oktober 2009

Rita-vb

Jeg ville bestemt ikke give et 6 måneder gammelt barn speltgrød. Det er meget bedre med glutenfri ting som majs eller risgrød :) Små børn helst ikke få ret meget gluten, da det kan medføre glutenallergi senere. Vent derfor med speltgrød til barnet er min. 8 måneder og så giv noget andet i starten :)

Anmeld

27. oktober 2009

Ajna-vb

Jamen er det ikke netop speltmelets fordel - at det er glutenfri? Kan ikke helt huske det....

Anmeld

27. oktober 2009

M Illum-vb

Nej - speltmel indeholder gluten. Det hedder sig at babyer godt må få spelt fra 6 mdr - bare ikke ret meget af det. Boghvede indeholder ikke gluten.

Anmeld

27. oktober 2009

Mor til to-vb

Babyer må få ALT fra de er 6 måneder. Og jeg har specifikt fået at vide af min shp at det er godt med havregrød eller øllebrød som morgenmad. Det indeholder også gluten. Speltgrød er også godt og dem du har købt skal blot koge lidt længere, da de har svært ved at koge så meget ud at en baby på 6 måneder kan få dem slugt uden at kløjs i det. Grunden til at de ikke skal have så meget gluten er at de kan blive overfølsomme for det, så du skal selvfølgelig ikke give glutenholdige produkter morgen middag og aften. Men de skal også 'vænnes' til det, så kør du trygt løs med det. Men hvorfor ikke bare havregrød? Og hvis du vil være helt sikker, så spørg sundhedsplejersken.

Anmeld

27. oktober 2009

trineiben-vb

Hej igen tak for alle de svar. Med hensyn til gluten så har jeg informeret mig, med sunhedsstyrrelsens kogebog. Der står at der er meget højt gluten i hvede og at den bør ikke gives en grød lavet udelukket på gluten heller ikke efter de 6 md. Hvede er også mannagrød og spelt, så tak til dig der gjorde mig opmærksom på det. Der er ikke ligså store mængder af hvede i havergryn og øllebrød, så det er ok med den slags grød. Jeg sitere: gluten kan hos disponerede mennesker fremkalde sygdommen cøliaki, som er en tarmsygdom. Men den er sjælde i dk hvor den er 1 ud af 5000 mens den i Sverige er 1 ud af 300. men der står også at mængden af gluten i maden, skal stige gradvist i overgangsperioden eftersom barnet også før brød. Tak for alle de gode råd, jeg venter lidt med speltgrød. Hilsen Trine

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.