Kan jeg være smittet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

568 visninger
3 svar
0 synes godt om
3. september 2009

LineD

Ja nu må i lige fortælle mig at jeg skal lade være at skabe mig, og at der ingen grund er til Panik.!

Vi var i hundeskoven i lørdags hvor vi fik overdraget Laika, og jeg gav hånd til den gamle ejer, den gamle ejer skriver så en sms nu hvor der står vedkommende har været ved lægen og fået konstateret influenza a...

Mit hjerte sank lige!

Men så på den rationelle side, jeg gav kun hånd, og det var midt i den åbne natur og vaskede som altid hænder da jeg kom hjem..!

Jeg har ingen symtomer på at skulle være syg, ud over lidt svimmelhed, men det får jeg tit fordi jeg ikke spiser nok...

Fortæl mig lige jeg skal tage mig sammen og der ingen grund er til at ringe til lægen fuld af nervøsitet??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. september 2009

Valle81

Hejsa

Du skal slappe af:0)

Det hjælper ikke at ringe til din læge, de kan jo ikke gøre noget førend at du har symptomer:0)

Så slap af og se tiden an:0)

Og vi skal jo huske at influenza a ikke er mere farlig som sådan en alm influenza:0) Er man elleres sund og rask, vil man ikke mærke mere til den end en alm. influenza:0)

Influenza A (H1N1) er et virus, som er opstået hos grise og nu er blevet til en sygdom hos mennesker. Influenza med oprindelse hos grise forekommer hos vilde fugle, husdyr og mennesker, men smitte på tværs af dyrearter er sjælden.

Hvad er forskellen på traditionel influenza og Influenza A (H1N1)?
Influenza A er et nyt virus, som kun få mennesker er immune overfor. Den traditionelle influenza er derimod et virus, som ligner sig selv år efter år. En stor del af befolkningen er derfor immun over for denne type af influenza, da mange har været smittet af virusset i forvejen. En immunitet overfor den traditionelle influenza kan sandsynligvis vare i flere år.

Hvordan smitter Influenza A (H1N1)?
Influenza A (H1N1) smitter som en almindelig influenza. Influenza smitter almindeligvis, fra man mærker de første symptomer, det vil sige nyser, hoster, får feber mv., man smitter imidlertid mest de første dage af sygdommen. Inkubationstiden - det vil sige tiden fra man bliver smittet til man får symptomer - er op til 7 dage. Men de fleste vil blive syge inden for de første dage. Man anses for at være smittefri et døgn efter, at man ikke har feber længere, hvis man i øvrigt føler sig rask.

Er der grund til at være bekymret?
Hos langt de fleste mennesker giver Influenza A (H1N1) milde symptomer, der er overstået efter få dage. Sundhedsstyrelsen vurderer derfor ikke, at befolkningen i Danmark generelt har grund til bekymring.

Sundhedsstyrelsen og Statens Serum Institut overvåger situationen og er i tæt kontakt til WHO og de andre europæiske landes sundhedsmyndigheder.

Hvorfor hedder det nye virus Influenza A (H1N1)?
WHO har besluttet at kalde den nye influenzatype for Influenza A (H1N1). Navnet er mere korrekt end svineinfluenza, da navnet svineinfluenza kan få folk til at tro, at sygdommen først og fremmest findes hos grise, ligesom fugleinfluenza findes hos fugle.

Influenza A (H1N1) er en sygdom hos mennesker, og man kan ikke få den ved at spise svinekød eller ved kontakt med grise.

Anmeld

3. september 2009

LineD

Ooookay (ånder lettet op!) , var lige bange for at manse kunne være i fare, selvom jeg nu ikke er syg... Men puha de der mor gener under opsegling

Anmeld

3. september 2009

Valle81

LineD skriver:

Ooookay (ånder lettet op!) , var lige bange for at manse kunne være i fare, selvom jeg nu ikke er syg... Men puha de der mor gener under opsegling

Det tror jeg:0) og det er jo naturligt at være bekymret:0)

Har selv lige ligget i 5 dage med influenza lignende ting, men havde det okay under omstændighederne så blev i min seng og kom mig.

Skal da faktisk ikke kunne sige om det har været A typen, menjeg lever endnu:0)

Det, dem der sør, dør af, er af komplikationer som lungebetændelse som kan opstå i forbindelse med sygdommen. Og hvis man i forvejen er svag og drålig, så skal der nok ikke meget til at vælte en af pinden:0)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.