Svangerskabsforgiftning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.409 visninger
9 svar
0 synes godt om
21. september 2009

Jessie-vb

Min graviditet var ren ønsketænkning uden træthed og kvalme - næsten perfekt. Men så begyndte jeg at tage voldsomt på og jek rigtig meget vand i hele kroppen. Og 6 uger før termin opdagede sygehuset at baby ikke voksede i maven på mig. Scanninger hver uge og CTG hver 2-3 dag fulgte igennem de næste 3 uger uden nogen forklaring på den manglende vægtstigning. Jeg syntes godt nok at jeg havde meget ondt i den øverste del af maven og i højre side ved leveren, men blev gang på gang afvist med forklaringer om at babyen måske havde sparket så jeg havde fået blå mærker. D. 22. maj bliver jeg indkaldt til ekstra scanning og lægen bemærker at jeg har ondt og sender mig på fødegangen til blodprøver. Jeg tager hjem for at sove - har dog været rigtig syg i 3 dage her - men nu ringer lægen og fortæller at jeg skal komme tilbage og det skal gå stærkt. Kl 16.30 ca bliver jeg indlagt og kl 19.43 bliver vores datter født ved akut kejsersnit i fuld narkose. 1898 g og 41 cm så hun ryger direkte på neo og jeg ryger på intensiv. Det viser sig at jeg havde fået en såkaldt komplikation af svær svangerskabsforgiftning - HELLP syndrom - og jeg kunne ha været død af det. Jeg husker ikke meget fra det første døgn, og jeg er indlagt i 5 dage på en anden afdeling og det er altså unaturligt at være adskildt fra sit barn lige efter fødslen. Det har jeg det stadig dårligt med... Vi var indlagt på neo i 9 dage. Nu har vi en dejlig datter på 4 måneder som er meget glad og smilende og vejer 5 kg. Om vi skal have flere børn vil tiden vise - jeg tør ikke på nuværende tidspunkt.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. september 2009

Fuzzbox-vb

Lyder ret vildt :/ Det var da heldigt, at de opdagede det - for som det lyder, så kunne de nemt ha overset det?? Er din datter født for tidligt, eller til tiden på trods af svangerskabsforgiftningen?

Anmeld

22. september 2009

Pia S-vb

Kære Jessie Næsten som at læse om min graviditet. Jeg fødte 8 uger for tidligt og var indlagt 1 md med sønnen. Nu er han en stor og dejlig dreng på 9½, men beretningen som din sætter stadig tankerne tilbage til dengang på Glostrup!!!! Jeg håber, du er ok nu, HELLP er ikke til at spøge med. Jeg fik tilbudt en masse hjælp fra hospitalet i form af samtaler osv, så jeg kan ikke klage, men man tænker mange tanker!

Anmeld

22. september 2009

Jessie-vb

De var ved at overse det for de ledte nemlig slet ikke efter det!!! Nej hun blev født 3 uger før termin så egentlig er hun ikke for-tidligt-født. Men hun var så lille og hun kunne ikke holde varmen selv, så hun skulle ligge på en varme-madras de første 7 dage, og hun fik også sondemad indtil jeg fik mælk.

Anmeld

22. september 2009

Jessie-vb

Pia S: Tak, det er rart at høre at man ikke er den eneste, selvom det er en forfærdelig ting at være fælles om... Jeg blev tilbudt at snakke med en psykolog på neo men afslog, jeg snakkede dog meget med sygeplejerskene, men erkendelsen om hvor galt det kunne have været gået ramte mig først ca 4 uger efter. Jeg var enormt glad da vi skulle hjem, men samtidig helt vildt bange for nu skulle jeg klare det hele selv, og jeg kunne ikke bare hive i en snor og så stod hjælpen der. Vi lå på Holbæk, og vi har også været til en opfølgende samtale 2 måneder efter, og hvis jeg skulle ombestemme mig og vi skal have flere børn vil jeg blive fulgt meget tæt.

Anmeld

23. september 2009

jennie-vb

Hej Jessie Det skulle ikke være noget problem at få flere børn. Du kan kun få svangerskabs forgiftning igen, hvis faderen til det nye barn er en anden. Min kusine var igennem det samme. Prøv at spørge din læge om det. Hun fik ihvertfald nr 2 uden problemer :)

Anmeld

23. september 2009

151009-vb

jennie skrev:
Hej Jessie Det skulle ikke være noget problem at få flere børn. Du kan kun få svangerskabs forgiftning igen, hvis faderen til det nye barn er en anden. Min kusine var igennem det samme. Prøv at spørge din læge om det. Hun fik ihvertfald nr 2 uden problemer :)
Min venindes faster har 3 børn med den samme mand og ved de 2 sidste graviditer havde hun svangerskabsforgiftning, den sidste graviditet var det endda værre end anden. Hun har så også fået at vide at skulle hun have en mere, ville hun blive sygemeldt med svangerskabsforgiftning nærmest fra dag 1. Det er ikke for at tage modet helt fra dig Jessie, men ville også bare fortælle at jeg har hørt det modsatte af hvad Jennie har. Nemlig at det bliver værre for hver graviditet hvis man har haft det.

Anmeld

23. september 2009

Jessie-vb

Jeg har snakket med en læge om det, og jeg er vurderet til at have op til 40% risiko for at få det igen selvom det er med den samme mand. Risikoen er ellers lavere men jo værre det er første gang jo større er risikoen også anden gang, og nu endte min i en sjælden komplikation (HELLP) så derfor er det sandsynligt at jeg vil få 'almindelig' svangerskabsforgiftning igen. Dog har jeg kun 3% risiko for at få HELLP igen...

Anmeld

23. september 2009

Pia S-vb

HELLP er noget skidt. Heldigvis for mig var en af DK's førende eksperter (måske er han den eneste?)i det læge på neo på Glostrup. Jeg blev ramt af muren kan man sige til sønnens et års fødselsdag. Det hele kom frem igen - og jeg fik det meget dårligt psykisk. Det er jo ikke sikkert det sker for dig - men nu er du lidt advaret. Tag imod den hjælp du kan få, er mit bedste råd!

Anmeld

23. september 2009

jennie-vb

Jeg undskylder at jeg har kommet med forkerte oplysninger :(

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.